מסמך • מוהרא”ש שיק לחסידיו: “רוצה להיקבר בחלקת קברי שכריתי לי לפני 40 שנה”

הרב אליעזר שלמה שיק, רבם של חסידי ברסלב ביבנאל, שיגר שני מכתבים ממיטת חוליו בבית חולים במנהטן • במכתב הראשון: "מבקש שתעשו את רצוני בכל מחיר ליישר את האדמה, ואף אחד שלא יהיה קבור אצלי רק אשתי" • במכתב השני: "אני לא צריך שילבישו עלי מכונות הנשמה בשום פנים ואופן. אני רוצה שהנשמה שלי תצא בדרך טבעית"
אלי שוורץ
י"ד שבט התשע"ה / 03.02.2015 18:26

לאחר שבשעת חצות של יום שני כתב הרב אליעזר שלמה שיק, רבם של חסידי ברסלב ביבנאל, לתלמידיו מכתב מסעיר ממיטת חוליו בבית החולים במנהטן, בו מסר הוראות כיצד לנהוג בענייני הקהילה ובנושאים נוספים – נחשף הבוקר (שלישי) מכתב נוסף שכתב בבית החולים, לפני יומיים.

במכתב המצמרר, שניכר כי נכתב במאמץ רב, כתב הרב שיק, המכונה בפי תלמידיו מוהרא”ש: “לכלל אנשי שלומינו, תראו להחזיק עצמכם ביחד ותמשיכו ללכת בדרך שהשארתי לכם. כל שנה תסעו בראש השנה לאומן”.

בהמשך מפרט מוהרא”ש על חלקת הקבר שרכש ביבנאל: “אני רוצה להיקבר בחלקת קברי שכריתי לי לפני ארבעים שנה, ואף שאני יודע שיקרה לי כמו אצל יעקב (אבינו) שברגע האחרון יבוא עשיו הרשע וימנע ממני את קברי, אני מבקש אתכם שתעשו את רצוני בכל מחיר ליישר את האדמה, ואף אחד שלא יהיה קבור אצלי רק אשתי. 

“תזכרו מה שאני מלמד כל ימי חיי – אסור להאמין לאף אחד”.

“תשמרו על עצמכם והחזיקו עצמכם ביחד”, הוא מסיים את מכתבו וחותם: “אביכם אליעזר שלמה שיק”.

מכתב, הרב שיק

במכתב השני משעת חצות אמש, כתב מוהרא”ש: “אין מילים בפי להודות לכם על התפילות והפסוקי תהילים שאתם מתפללים עלי, כי רק זה יכול לעשות לי נס כמו שאמר רבינו ז”ל (לקוטי מוהר”ן חלק א’ סימן ז’) ‘תפילה וניסים ורפואה תלויים זה בזה’, ולכן אני מאוד מאוד מעודד אתכם ומחזק אתכם להמשיך להתפלל עלי”.

מוהרא”ש מצהיר ברורות כי לא מינה איש שימלא את מקומו: “דבר אחד שאני מבקש אתכם בקשה אחרונה מחיי, שתחזיקו את עצמכם ביחד, ואף אחד שלא ישתדל להתנשא על הזולת, אני לא מיניתי את אף אחד לממלא מקומי, כי אתם יודעים שאני מאוד שונא שיהיה בין אנשי שלומינו פירודים וכו’, ושלא יהיה אחד שמדבר בפה ובלב ומכוון אחרת.

“כל ימי מסרתי את נפשי שבהד’ אמות שלנו שנקראים ‘היכל הקודש’ על שם מה שאמר רבינו ז”ל (לקוטי מוהר”ן חלק א’ סימן נ”ט) שהצדיק בונה היכל הקודש, ולכן תהלה לאל בכל הבתי כנסיות בכל העולם שהקמתי סניפי ‘היכל הקודש’, אזי אני תמיד הקפדתי שלא יהיה בינינו שועלים קטנים המחבלים כרמים שרוצים לחבל את הכרם שבניתי ביזע ובדם למעלה מחמישים שנה.

“ולכן זה עיקר רצוני שיהיה רק אהבה בין אנשי שלומינו, כי הרבה צרות באו ויצאו ממחלוקת ומריבות, ולכן הולך לי בהחיים שבהד’ אמות שלנו שלא יהיה שום התנשאות אחד על השני ואני לא מיניתי את אף אחד להיות מנהיג במקומי.

“כמובן השארתי אחריי ירושה גדולה והם שו”ת ‘אשר בנחל’ שמסתכם כבר עד השנה הזו בלמעלה משבעים אלף מכתבים, ולכן אני מבקש את כל אנשי שלומינו תעזרו לי שיצא כל חלקי שו”ת ‘אשר בנחל’ לאור עולם. כל אחד שיקח על עצמו כמה כרכים להדפיס את זה, וזה הירושה היחידית שהשארתי ממני.

“הבנות שלי לא זזות מהמיטה מאז שנכנסתי בבית חולים, והן עושות כל מה שאני רוצה, הן עושות את רצוני, אתם תמשיכו לעסוק בתפילה כי אין עכשיו עצה אחרת רק להתפלל”.

גם אל הנושא הרפואי התייחס מוהרא”ש וכתב: “בעניין לדאוג לרופאים הכי מומחים בעולם, בזה מטפלות הבנות שלי, ולכן אני מבקש, שאף אחד לא יתערב ולא יתן להם עצות וכו’.

“ומכם אני מבקש שתמשיכו להתפלל עלי כל זמן שאני חי, וגם אחר כך מי שיוכל ללמוד עלי פרק משניות או יגיד קדיש זה יהיה לטובת נשמתי.

“החזיקו את עצמכם ביחד ואף פעם לא להתערב בשום מחלוקת שרק יש בעולם. אני מבקש בכל לשון של בקשה שאף אחד שלא יבוא עם עצות להרופאים וכו’, אני לא צריך שילבישו עלי מכונות הנשמה בשום פנים ואופן ואני נגד זה. אני רוצה שהנשמה שלי תצא בדרך טבעית של הקדוש ברוך הוא.

לסיום כתב: “זכרו היטב אשר מה שתפילה פועלת שום דבר בעולם לא פועל, ועם תפילה אתם עוד תוציאו אותי מהפח הזה. המברך אתכם בברכת אבהית”.

בתוך כך, חלה תפנית במצב בריאותו: בימים הקרובים יתחיל מוהרא”ש בטיפול רפואי נגד המחלה הקשה שהתגלתה בדמו בשבוע שעבר, ודרדרה את מצבו הרפואי עד למצב קריטי.

מדובר בתפנית, שכן במהלך השבוע האחרון סירב הרב, בכל תוקף, לקבל את הטיפול ואמר מספר פעמים כי הוא מוכן לעזוב את העולם.

נא להתפלל עבור רבי אליעזר שלמה בן מלכה לרפואה שלימה, בתוך שאר חולי ישראל.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות