שתף קטע נבחר

"חברות הדירוג התבססו על הנחות מוטעות"

מנכ"ל S&P העולמית, דאבן שארמה, מודה כי חלק מדרכי הפעולה הקודמות של חברות דירוג האשראי לא עמדו במבחן המציאות. לדבריו, "התבססנו על הנחות מוטעות בניתוח שוק הדיור בארה"ב והמניות הקשורות למגזר"

מאז פרוץ משבר האשראי, ספגו חברות דירוג האשראי ביקורות קשות מאוד על חלקן ביצירת משבר הסאב פריים, בכך שנתנו דירוג גבוה לחברות, בעיקר אלו הקשורות למשכנתאות הסאב פריים האמריקניות, שקרסו במהלך המשבר.

 

 

בראיון ל"כלכליסט" מודה דאבן שארמה, מנכ"ל S&P העולמית, כי סוכנויות הדירוג התבססו על הנחות מוטעות בניתוח שוק הדיור בארצות הברית ובדירוג המניות שקשורות למגזר . "זה לא עמד במבחן המציאות, לא הערכנו את התפקוד הלקוי שיראה מגזר הנדל"ן האמריקני, אך לא רק אנחנו - גם רבים אחרים. לא צפינו את הנזק וההשלכות האדירות שהביא המשבר", אומר שארמה.  

 

יכול להיות שתפקידן של סוכנויות הדירוג שייך לעבר?

 

"אינני מסכים", אומר שארמה. "המשקיעים צריכים להבין שעליהם להשתמש בדירוג שלנו בצורה נכונה בעתיד, לעומת הדרך בה השתמשו בו בעבר. כלומר, דירוג האשראי של תאגיד מתייחס ליכולות פרעון החוב שלו, וזו לא המלצת השקעה. הדירוג מתייחס לסיכויי החברה להגיע לחדלות פירעון. משקיעים צריכים להבין, שדירוג האשראי של תאגיד הוא רק גורם אחד מתוך סדרה גדולה מאוד של גורמים שהם צריכים להתייחס אליהם, כאשר הם בוחנים תאגיד.

 

"אנחנו לא מדרגים את שווי השוק של התאגיד, לא את הנזילות של נייר הערך ולא את התנודתיות של המניה בשוק. אחת התוצאות של המשבר תהיה, שמשקיעים ישכילו להשתמש טוב יותר ונכון יותר בדירוגים של חברות דירוג האשראי. אנחנו נמצאים בעיצומו של תהליך לימוד של המשקיעים".

 

שארמה מוסיף, שפעולת הניתוח ומתן דירוג האשראי מערבת גם ראיה קדימה את העתיד, ולא רק התבססות על ההיסטוריה של התאגיד והסביבה בה הוא פועל. "שוב צריך לזכור", מוסיף שארמה, "כי מעבר למגזר הנדל"ן האמריקני, שאר הדירוגים שלנו תיפקדו בהתאם".

 

אינך מרגיש מאוכזב מהביקורות המוטחות בסוכנויות הדירוג על חלקן במשבר העולמי?

 

"צריך להסתכל על הביקורת לגופה. כלומר, אני יכול להבין את המקום ממנו הביקורת מגיעה. המשקיעים מאוכזבים ממה שקרה בשווקים ומטילים ביקורת, גם עלינו. אך אם רוצים להיות קונסטרוקטיביים, המטרה החשובה ביותר היא להחזיר את האמון לשווקים, וביצענו את הצעדים ההכרחיים לצורך כך. לכן, הביקורת אינה מהותית, כי נמשיך להתמקד במטרה שלנו והיא החזרת האמון של המשקיעים".

 

מפיקים לקחים

שארמה השתתף בכנס IOSCO בישראל והסביר מהם המהלכים שנקטה חברת S&P מאז פרוץ המשבר.

 

מה למדתם מהמשבר הנוכחי?

 

"שינינו הרבה מהנחות היסוד שגילינו שהיו מוטעות. בהתאם, הורדנו את הדירוג של הרבה ניירות ערך, שקשורים לשוק המשכנתאות האמריקני. אבל צריך לזכור, שרוב הדירוגים שלנו עמדו במבחן המציאות. אנחנו מדרגים בסך הכל 32 טריליון דולר, מתוכם רק 2 טריליון קשורים לניירות ערך מגובים משכנתאות. אין ספק, שהתיפקוד של שוק הנדל"ן האמריקני היה מאכזב מאוד, אך עשינו שינויים מתודולוגיים רבים מאז".

 

"בד בבד עם הסיכונים הפיננסיים והעסקיים הרבים אותם אנו שוקלים, אנו בוחנים בקפידה את הדרך בה מנוהלת חברה. אנו מבצעים הערכה של קשרי החברה עם בעלי המניות והמלווים שלה, כמו גם של הדרך בה התהליכים והנהלים הפנימיים של החברה עשויים ליצור או למתן סיכונים. 

 

"ההערכה שאנו מבצעים בנושאים אלה נעשית באופן שקוף ותואמת את מסגרת הקריטריונים בהם אנו משתמשים לצורך דירוג. לדוגמה, בחלק מהמוצרים הפיננסיים המובנים שאנו מדרגים, פיתחנו קריטריונים של דירוג לצורך הערכת תהליכי מקורות הייזום ובדיקת הנאותות הנהוגים בחברה", סיפר שארמה.

 

העיקר השקיפות

שארמה לא רואה בעייתיות בשיטה הנוכחית, בה הכנסותיהן של חברות הדירוג מגיעות מהחברות אותן הן מדרגות. 

 

איך נקבע מודל ההכנסות של חברות הדירוג?

 

"באופן מסורתי, יותר מ-40 שנה, מי שמשלם לנו הם התאגידים אותם אנחנו מדרגים. התשלום שאנחנו מקבלים לרוב מבוסס על מידת הזמן שלוקח לנו לבצע את העבודה האנליטית על התאגיד. ככל שהתאגיד יותר מורכב ועבודת הדירוג ארוכה יותר, כך התשלום, באופן מובן, גבוה יותר".

 

הוא מוסיף כי אין מצב בו בן אדם אחד קובע את הדירוג של תאגיד. "כך קשה מאוד לסבול מניגוד עניינים. יש אצלנו שלוש רשויות שונות שבודקות אחת את השניה".

 

שארמה גורס כי "המצב לא צריך להשתנות. כבר בדקנו חלופות אחרות, מודלים עיסקיים אחרים והגענו למסקנה שלכל חלופה יש יתרון וחסרון. בין אם נקבל את התשלום מהמשקיעים שמבקשים דירוג, בין אם מהתאגידים ובין אם מהממשלה, השאלה האמיתית היא מידת האפקטיביות בה ניגוד האינטרסים מנוהל בחברת הדירוג. זאת חייבת להגן על יושרה, שלמות ושקיפות".

 

מה צפוי להיות שיעור חדלות הפירעון של חברות השנה?

 

"אני צופה ששיעור חדלות הפרעון יעמוד על כ-14%, מתוך סך החברות המדורגות ברמת דירוג BB+ ומטה. "כפי הנראה, גם בשנה הבאה נראה שיעור חדלות פירעון דומה. מדובר בקפיצת מדרגה משמעותית לעומת השנה שעברה, בה עמד שיעור חדלות הפירעון על שיעור חד-ספרתי נמוך מאוד". 

פורסם לראשונה 11/06/2009 19:26

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
דאבן שארמה, מנכ"ל S&P העולמית
מומלצים