פוטין: “יהודים נהרגו באושוויץ, רק כי הם יהודים” • צפו

במהלך טקס זיכרון לציון 70 שנה לשחרור אושוויץ שנערך במוזיאון היהודי במוסקבה אמר פוטין: "תופעת האנטישמיות לא נפסקה גם היום" • צפו בגלריית תמונות מהאירוע
נחמן גור
ז' שבט התשע"ה / 27.01.2015 19:37

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, השתתף בעצרת הזיכרון ה-70 של ‘יום השואה הבינלאומי’, המצוין לפי החלטת האו”ם לפני כעשור, בכל 27 לינואר – היום בו שוחרר מחנה ההשמדה אושוויץ על ידי הצבא הסובייטי.

אירוע הזיכרון נערך ב’מוזיאון היהודי’ שבשכונת מארינה רושצ’ה במרכז מוסקבה, בראשות רבה של רוסיה הגאון רבי בערל לאזאר, אשר פתח את המעמד בתפילת ‘מלא רחמים’ לזכרם של ששת מיליוני היהודים הי”ד שנרצחו במלחמת העולם השנייה, ומתוכם כמיליון ומאה אלף איש במחנה ההשמדה אושוויץ

ראשית לכל, עלינו להודות לקב”ה על הנסים הרבים שעשה עם כל אלו שזכו וניצלו בשואה האיומה”, פתח הגר”ב לאזאר את דבריו, וסיפר על נס ההצלה של הוריו בזמן המלחמה באירופה, וכיצד זכו להקים בית יהודי לאחר המלחמה, וצאצאיהם ממשיכים בגאון את מסורת ישראל במדינות רבות בעולם

הנשיא פוטין ציין בנאומו את חלקם הרב של החיילים היהודים שלחמו בצבא האדום, ומהם שלקחו חלק בשחרור אושוויץ. “זה נכון שאומרים שהצבא האדום שחרר את אושוויץ, אך חייבים לזכור גם שכחצי מיליון יהודים לחמו בשורות הצבא וכ-250 אלף איש מהם נהרגו. זו היא הגבורה היהודית ולעולם לא נשכח זאת”, אמר פוטין.

עוד אמר פוטין, כי היהודים שנרצחו במפעל המוות הגדול באושוויץ, היו חפים מפשע והם נרצחו רק בגלל היותם יהודים – ותופעה זו של אנטישמיות לא נפסקת גם היום.

התרגשות גדולה שררה בקהל, בזכות השתתפותה של בריינדל פליישמן, אחת הניצולות ממחנה ההשמדה אושוויץ וכיום תושבת ארץ ישראל.

האורחת הגיעה במיוחד מישראל על מנת להשתתף בטקס הזיכרון. כעשרים נכדים ונינים במשפחתה הענפה משמשים כרבנים ושלוחי חב”ד ברחבי רוסיה

ששת נרות הנשמה לזכרם של ששת מיליוני היהודים הי”ד, הודלקו בידי הנשיא פוטין, הרב הראשי הגר”ב לאזאר, אוד מוצל מאש בריינדל פליישמן, חייל רוסי ממשחררי אושוויץ, נשיא איגוד הקהילות ברוסיה אלכסנדר ברדה ונינה של הגברת פליישמן לבית משפחת ויסברג, משלוחי חב”ד במוסקבה.

את האירוע הנחה יו”ר המוזיאון היהודי ברוך גורין ובין המשתתפים היו עשרות שגרירי מדינות, המשתתפים מדי שנה באירוע  הנערך בארגון ‘איגוד הקהילות היהודיות ברוסיה’. כן השתתפו לוי לביוב יו”ר איגוד הקהילות ברוסיה, איש העסקים מיכאל מירלשווילי, וידידי הקהילה.

העזרה הרבה שמגישה הקהילה היהודית במוסקבה לניצולי השואה, היא כיום מפותחת מאוד ובעלת היקף רחב. לפני כ-15 שנה הקים רבה הראשי של רוסיה את “מרכז החסד היהודי – שערי צדק” במוסקבה, ומאז הוא מהווה את מרכז החסד הגדול ביותר ברוסיה, עם עשרות רבות של תכניות סיוע מגוונות ומצילות חיים.

יצוין גם, כי ב’מרכז החסד היהודי שערי צדק’ הסמוך למוזיאון היהודי, בו מסתייעים כ-5 אלף ניצולי שואה מתוך כ-15 אלף נזקקים, גלמודים וחולים יהודים ממוסקבה – נערך טקס מקביל בהשתתפות מאות ניצולי שואה, אשר נשאו יחד תפילה מיוחדת לרפואתם של השרידים שחיים איתנו ולזכות העם היהודי.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות