בחדר חשוך יושב גבר כהה עור, קרח, בעל גבות עבות, כרס משתפלת ותלתלים בחזה. האם הגבר הזה מזרחי? בשאלה הזו עסקו אתמול גולשי פייסבוק, בעקבות פרסום כריכה של חוברת העוסקת בגלישה בטוחה, שהופצה על ידי "מצילה" - אגף במשרד לביטחון פנים. 

החוברת מציגה את הסיכונים והאיומים ברשת, אבל הגולשים שמו לב שהיא מעבירה מסר אחר: ילדים, היזהרו ממזרחיים שמנים ברשת. רב המשתפים הוסיפו הערות על האפיון הגזעני: "שימו לב, נערות יפות לבנות ובהירות עיניים - יש מזרחי שקרן שעלול לטרוף אתכן"; "העבריין כמעט תמיד בעל חזות מזרחית והקורבן כמעט תמיד בעל חזות אשכנזית!"; "יש את זה ביותר גזעני? נראה לי שערבי היה עובד יותר טוב".

מצילה פוסט ויראלי

במשרד לביטחון פנים מיהרו להגיב ואמרו, בגדול - שהמריח הוא המסריח: "לפי מה אתם קובעים שהבחור בתמונה הוא 'ללא ספק מזרחי?", שאלו הדוברים והוסיפו: "הדמות של הנבל לובשת צורות רבות, ללא קשר לצבע עור, גזע ומין. מטרתנו העיקרית שילדינו ילמדו להישמר מסכנות אלה". תגובה לגיטמית, גם אם לא כל כך נכונה. דמות הנבל תמיד מבטאת איזשהי חרדה חברתית יזומה, ולכן זה מעט מיתמם לטעון ש"ככה יצא", ובכל זאת, היו כמה טוקבקיסטים שהסכימו איתה:. "לא כל מי שהוא מכוער או לא בלונדיני הוא מזרחי", כתב מגיב מספר 14. "צאו כבר מהנחיתות המגוחכת הזאת".

כבר באותו ערב שוב נתקלנו בתגובות מסוג ה"תפסיקו לעשות עניין מכל דבר". הפעם הבכיינים היו בכייניות - רב"ט נועה טיטל וסמלת רני ג'קסון, שקיבלו צל"שים על חלקן במבצע צוק איתן. ג'קסון קיבלה את מכתב ההערכה לאחר שזיהתה חדירה של 13 מחבלים לשטח ישראל, טיטל זיהתה ניסיון חדירה של מחבלים דרך הים סמוך לזיקים. אבל בעוד שבמכתב ההוקרה שקיבלו הלוחמים הודגש אומץ ליבם, במכתב ללוחמות צה"ל ציין לטובה את העובדה המפליאה שהן לא תלשו את השיערות וברחו בצווחות לאמא. הניסוח המדויק היה: "למרות הקושי הרב הטמון בזיהוי אויב בשטח סבוך ומורכב, לא איבדה רב־טוראי נועה טיטל את עשתונותיה והזעיקה את מפקדיה".

נועה טיטל (צילום: דובר צהל)
צילום: דובר צהל

ח"כ מירי רגב, דוברת צה"ל לשעבר, התייחסה לנושא ואמרה "צר לי שבתעודות ההערכה נכתב כי הן 'לא איבדו עשתונות', כאילו איבוד עשתונות היא תכונה השמורה רק לנשים, או שזה פשוט מה שמצפים מהן לעשות במצב מבצעי אמיתי". ח"כ עליזה לביא (יש עתיד) אמרה: "לצערי זוהי דוגמה נוספת המבטאת את האפליה הגלויה והסמויה כלפי נשים, גם בצה״ל". אבל התגובה הכי מפתיעה הגיעה דווקא מצד משפחתה של רב"ט טיטל. "לא צריך לייחס הרבה חשיבות לניסוח, כי צה"ל בטח לא כיוון את האמירות", כך אמר אביה, גבריאל, לחדשות 2 Online.

הדברים אולי נאמרו כדי לא לפגוע ברגשותיה של בתו, או כדי לא לקלקל את הגאווה עם זעם, אך האב טועה. כשצה"ל או המשרד לביטחון פנים משתמשים בניסוח סטראוטיפי או גזעני הם מונעים מכולנו להתקדם למציאות שיוונית יותר. הגופים האלה עדיין לא עיכלו את מה שכולנו, פשוטי העם, כבר הבנו. כל מצחיקן פייסבוק יודע שאם הוא יעלה פוסט שמקניט נשים, מזרחיים, רוסים או אתיופים בצורה לא אינטלגטית - תותחי השיימינג יופנו אליו בלי רחמים. לא ייתכן שהגולשים יגלו יותר רגישות לעיוותים, מאשר הגופים שאמורים לגלות אחריות כלפיהם.

גם גופים ממשלתיים וגם צה"ל צריכים לחשוש מתגובות ציבוריות ולשים לב לכל מה שיוצא ממקלדותיהם, ולהבין שהם בעלי עוצמה, ויכולים לסייע בפתרון בעיות בחברה הישראלית. כדי לעזור להם לקלוט את המסר, חשוב שנהיה קטנוניים וחשוב שנתבכיין. זה אולי נראה שולי, אבל כן - הדמות בתמונה נראית קצת מזרחית, כן - הפסל של האדם הקדמון באמת מזכיר באופן חשוד את עמיר פרץ, וכן - תודה מכתב ההערכה, אבל גם אנחנו פעלנו באומץ לב.