שתף קטע נבחר

יונתן גבעוני: "יש בכספי שחצנות טובה"

הבעלים הישראלי של דראפט אקספרס, אחד האתרים הפופולריים בארה"ב לדירוג הדראפט, מאמין בשחקן הישראלי: "יש לו יתרונות פיזיים. הוא קשוח, ומאוד אוהבים את זה פה"

הבחירה האפשרית של עומרי כספי בערב הדראפט של ה-NBA, הפכה לאחרונה לנושא החם בספורט הישראלי בכלל, ובתקשורת הספורט הישראלית בפרט. מדי יום מופיעות בכלי התקשורת מיטב התחזיות הקשורות בדירוגו של הכישרון הישראלי: סיבוב ראשון או שני, סן אנטוניו או אוקלוהומה, הישראלי הראשון בליגה הטובה בעולם או עוד תקווה שלא תתממש.

 

אחד האתרים המובילים והפופולריים, שהתמקצע במשך השנים במגוון תחזיות, ביניהן דירוגי השחקנים השונים על פי סדר הבחירה (מוק דראפט) הוא draftexpress.com, בבעלותו של העיתונאי והסקאוט הישראלי-אמריקני, יונתן גבעוני.

 

גבעוני (27) נולד בישראל ובתחילת העשור עבר עם משפחתו לארה"ב, שם הקים ביחד עם שותפיו ב-2003 את האתר המתמחה בתחזיות ודירוגים לקראת הדראפט. הוא מסרב לספר על עצמו, אולם בארה"ב כבר הופיע והתראיין בטלוויזיה וברדיו, ואף זכה לכתבה נרחבת במגזין המוערך "ספורטס אילוסטרייטד". בנוסף, הוא משמש כסקאוט וככלי עזר חיוני עבור מאמנים ואנשי מקצוע רבים באירופה, ובכללם בישראל. לפני שנתיים, למשל, שיתף פעולה עם מיקי דורסמן בהפועל חולון.


עומרי כספי. יש בו חוצפה חיובית (צילום: אלי אלגרט)

 

"אני הולך להמון משחקים, ומטייל בכל העולם", מתחיל גבעוני להסביר כיצד הוא חוזה מי יבחר ובאיזה מקום. "במשך 6 השנים האחרונות פגשתי הרבה אנשים מה-NBA ומאירופה שמסייעים לי. אנחנו מחליפים מידע, ואז אני משווה אותו למה שראינו בשנים האחרונות. לאחר 6 שנים שאתה עושה את זה, אתה כבר מסוגל לראות שהשחקן הזה מזכיר לך את ההוא, או שיש לו את הנתונים הבסיסיים שצריך בשביל לשחק ב-NBA. על זה אנחנו בונים".

 

גבעוני לא מעוניין לנקוב בשמות של ג'נרל מנג'רים מה-NBA עמם הוא נמצא בקשר, אולם מדובר במספר לא מבוטל: "אני מדבר עם אנשים מכל קבוצה בליגה, סקאוטרים, מנהלים וסוכנים. אנחנו שואלים אותם מה הם חושבים, איפה שחקן מסויים מדורג לדעתם, ומחליפים מידע על הרקע שלהם, על מה שאומרים המאמנים וכל הדברים שצריכים לדעת. ככל שאנחנו מתקרבים יותר למועד הדראפט - מתחילים יותר לחשוב 'מה הולך להיות'".


בן גורדון, שחקן הבולס. ישתף פעולה עם כספי? (צילום: AP)

 

-עד כמה קבוצות מתחשבות בדירוג שלך?

"אני לא חושב שמסתכלים על הדירוגים שלי ואומרים, 'אנחנו רוצים לקחת את השחקן הזה כי הוא מדורג 11 ולנו יש את הבחירה מספר 16, אז אולי הוא יותר טוב'. אבל אני כן חושב, שבמיוחד במהלך העונה, מסתכלים על הדירוגים ואומרים, למשל, 'אנחנו לא מכירים את השחקן, אבל אולי לא כדאי לנו לוותר עליו'. במהלך השנים היו לנו כל מיני שחקנים שפגענו איתם וחוץ מאיתנו אף אחד לא חשב עליהם. צברנו מוניטין והוכחנו את עצמנו. אנחנו יותר מדריכים, כמו העיתונאים הפוליטיים שמכתיבים סדר יום. זה התפקיד שלנו בדראפט".

 

"יש לנו סקאוטים בכל אירופה", ממשיך גבעוני לפרט את שיטות העבודה. "החלק הישראלי הוא קטן יחסית ולא מהווה בעיה. על עומרי כספי, למשל, התחלנו לדבר ב-2005 כשנציג שלנו ראה אותו בכל אליפויות הנערים והנוער, ואחר כך גם ביקר בארץ. העדפתי שאנשים אחרים יכתבו עליו כי הוא ישראלי ויהודי וגם אני, ובאיזשהו שלב גם אמרתי לו שאולי זה פגע בו מהבחינה הזו".

 

"כל כך רציתי להראות שאנחנו לא סתם מנפחים אותו רק משום שהוא ישראלי, עד שאולי עשינו לו בעצם קצת את ההיפך. אבל עכשיו הוא כבר לא יכול להתחבא, כי הוא מצליח מאוד במחנות האימונים. מדברים עליו והוא בעצם מדורג גבוה יותר בכל האתרים האחרים מאשר אצלנו. אפשר להגיד בלב שלם שהבחור עשה את זה בעצמו".


ריקי רוביו. על פי הדירוג של גבעוני, ייבחר רביעי ע"י הקינגס (צילום: AFP)

 

- אז מה אתה חוזה לו? ומה עוד הוא צריך לשפר?

"עומרי מיוחד קודם ביתרונות הפיזיים שיש לו. אפילו בשביל שחקן NBA, בהשוואה לקולג', יש לו מידות מצויינות לעמדה שלו. יש לו אתלטיות, לא מדהימה אבל בהחלט טובה, ביחוד בשביל שחקן אירופי. והכי חשוב, הוא שחקן מאוד קשוח. ב-NBA, ביחוד כיום, אוהבים את זה מאוד. אם אנחנו מסתכלים על מה שקרה בכל שלבי הפלייאוף, הקבוצות שהמשיכו הלאה היו הקשוחות. הוא לא שחקן אירופי טיפוסי".

 

- הקליעה שלו מבחוץ לא תהווה נקודות תורפה?

"הוא לא קלע מדהים, אבל הוא השתפר ומרשים את הקבוצות. הטכניקה שלו לא קלאסית וזה הדבר הכי חשוב שהוא צריך לשפר אם הוא ישאר ב-NBA, כי אין שום ספק שהוא הולך להיבחר ושמישהו יתן לו הזדמנות. גם ההגנה שלו מאוד השתדרגה בשנים האחרונות, אבל גם כאן תמיד יש מקום לשיפור".

 

- אז בעיניך הוא מתאים?

"עומרי הולך להיות רול פלייר ב-NBA, לא כוכב. רול פליירס ב-NBA צריכים לפגוע מבחוץ כשהם פנויים ולדעת לשמור. הדעה שלי עליו בתקופה האחרונה השתפרה מאוד. מהבחינה הזו אולי הוא נפגע גם כן, כי אני מדבר עם המון אנשים בארץ, ולא חסרים אנשים שילכלכו עליו. 'אבא שלו', 'הוא מפונק ואגואיסט', אלה דברים לא נכונים, או שהיו נכונים בעבר".


כספי, במחנה של הפיסטונס לפני שנה. יגיע? (צילום: גיא הראל)

 

"בכל פעם שאני נפגש איתו אני מתרשם מהאופי שלו, שזה אחד הדברים היותר חשובים שהוא שם על השולחן, וב-NBA היום זה מצרך מאוד חשוב בשביל רול פליירס. אני חושב שהוא הרשים את האנשים גם בראיונות שלו, יש בו קצת שחצנות אבל טובה. לכל השחקנים הטובים יש את זה".

 

- ויש גם את הנקודה היהודית

"אם אתה מדרג את החשיבות של הדברים, אז זה הדבר האחרון. במידה והוא מתפתח לשחקן NBA אז זה יעזור, אבל במקרה שהוא יהיה עוד סתם שחקן על

הספסל זה לא עושה כלום, כי אם זו היתה החשיבות הראשונה היו לוקחים שחקנים רק מסין או מרוסיה. ישראל היא מדינה קטנה מאוד, נכון שיש הרבה יהודים שיש להם הרבה כסף, אבל אם אתה לא מנצח משחקים אז כל הדברים האלה הם שטויות".

 

"יכולה להיות לך קבוצה עם השחקנים הכי פופולריים בעולם, אבל אם אתה מפסיד את המשחקים שלך אף אחד לא יבוא לראות", מבהיר גבעוני את הנקודה.

 

"אני לא חושב שבליל הדראפט, כשכולם ישבו בחדרים ויתלבטו את מי לקחת, יחשבו 'ניקח את כספי ולא שחקן אחר כי הוא ימכור עוד 500 כרטיסים'. למאמנים לא איכפת מהדברים האלה וגם לא לג'נרל מנג'רים, אולי לבעלים אבל לרוב אין להם שום סמכות בקטע הזה. החבר'ה ב-NBA רוצים להישאר בעבודה שלהם, והג'וב שלהם תלוי בלנצח משחקים".

 

כל שנותר כעת הוא להציץ בתחזית העדכנית (מקום 26 ע"י הבולס נכון לכתיבת שורות אלו), ולחכות לליל הדראפט ב-25.06.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים