שתף קטע נבחר

החשד: שוחד תמורת הבטחה לקידום בעבודה

המשטרה עצרה בכירים באגף הפיקוח במשרד התשתיות בחשד להעלמת עין מעבירות שביצעו גורמים בשוק הגז. החשוד המרכזי: "עברייני הגז הצהירו בעבר שיגמרו אותי"

טלטלה במשרד התשתיות: נתן קרמרסקי, מנהל אגף פיקוח ובטיחות גז ודלק במשרד, הוא אחד העצורים בפרשת השוחד שנחשפה על ידי המשטרה בשבוע שעבר. כך הותר לפרסום בסוף השבוע. קרמרסקי, ששוחרר למעצר בית של 30 יום, חשוד כי קיבל הבטחות לקידום בתפקיד בתמורה להעלמת עין מעבירות שביצעו גורמים בשוק הגז.

 

קרמרסקי והממונה על תחום החקירות במשרד, אלברט עמר, נעצרו לפני שבוע בחשד כי קיבלו שוחד עבור פעולות שביצעו במסגרת עבודתם, וכן  בחשד לעבירות מרמה והפרת אמונים. כחשוד במתן השוחד נעצר ג'לאל אבו חוסיין,

שטען בעבר כי הוא מקושר עם גורמים פוליטיים בכירים במפלגת העבודה ובהם שר התשתיות לשעבר, פואד בן אליעזר.

 

בנו של אבו חוסיין, מוחמד, הוא בעלים של חברת גז בשם "סטאר גז", שהורשעה בעבר בעבירות בתחום הגז. בשלב זה, החוקרים אינם רואים בשר בן אליעזר חשוד בפרשה.

 

במשטרה אומרים שהכוונה היא לסיים את החקירה בהקדם, ולהעביר את החומר לפרקליטות כדי לזרז הגשת כתב אישום. ל'ממון"' נודע כי האזנות סתר שביצעה המשטרה סיפקו חומרים שלדעת החוקרים מחזקים מאוד את החשד והראיות לכאורה בתיק.

 

משרד התשתיות ישתף פעולה

במשרד התשתיות היו מאוד מרוצים מפעילות יחידת האכיפה, שבשנים האחרונות אף הוגדלה לכ-30 אנשים. גורם בכיר במשרד, שעבד מול היחידה וקיבל דיווחים על פעילותה, אומר ש"התחושה הייתה שיש פעילות ענפה בתחום של הפיקוח מטעם אותה יחידה. זה הגיע גם מהשטח, מהחברות עצמן. חברות היו מספרות שמרגישים פעילות בשטח".

 

כל זה נגמר בשבוע שעבר, כשאנשי היחידה לחשיפת פשיעה כלכלית (יאל"כ) באגף החקירות והמודיעין של המשטרה פשטו על משרדי היחידה בלוד, בירושלים ובחיפה, החרימו מסמכים רבים, בדקו את המחשבים ועיכבו לחקירה שישה מאנשי היחידה. הפשיטה הגיעה לאחר חקירה ממושכת בעקבות מידע שהגיע ליחידה, במהלכה בוצעו האזנות סתר, וככל הידוע גם מעקבים.

 

בחברות הגז הגדולות היו מרוצים פחות מהטיפול של יחידת האכיפה, ופנו בעבר ליחידה הכלכלית של המשטרה (יאל"כ). לדברי גורם במשק הגז, "מסתובב שם הרבה כסף שחור. החבר'ה האלה הרי לא יכולים לקנות גז באופן פורמלי מבתי הזיקוק, הם קונים אותו מחברה רשמית כלשהי. מי שמוכר להם, מוכר את זה בשחור. גם הם מוכרים מן הסתם בשחור.

 

"אמרנו למשטרה שבמשרד התשתיות לא מטפלים בזה כמו שצריך ושכדאי שייכנסו לזה מהכיוון שלהם. אמרנו להם: "עזבו את הבטיחות בצד רגע, זה תשאירו למשרד, זה התחום שלהם, אבל יש שם הרבה עבירות כלכליות - תטפלו בהם ותחסלו את הנגע הזה". חשבנו שככה, מהכיוון השני זה יזוז, אבל לא חשבתי לרגע שיש שוחד במשרד עצמו".

 

גורמים המקורבים לחקירה חושדים שבשלב מסוים חשו כנראה המעורבים בפרשה כי ישנה פעילות סביבם ו"הורידו הילוך." במשטרה אומרים כי "אחרי כמה חודשים של שקט" הם כנראה חזרו לפעילות, והחוקרים הצליחו לאסוף די ראיות שמבססות להערכתם את החשדות לשוחד והפרת אמונים.

 

החוקרים חושדים בין היתר כי בוצעו מספר העברות של כספים. במשרד, בו מכהן כעת השר עוזי לנדאו, הבטיחו לשתף פעולה עם החקירה ככל שיידרש.

 

בא כוחו של קרמרסקי: לנדאו מעריך אותו

בא כוחו של קרמרסקי בדיון, עו"ד שמעון שרביט, טען כי קרמרסקי קיבל בעבר הצעה לקידום משר התשתיות לשעבר אריאל שרון, שאותה דחה. כן טען כי שר התשתיות הנוכחי, עוזי לנדאו, מעריך מאוד את קרמרסקי.

 

נציג המשטרה בדיון, רב פקד אבי מייברג, טען, לעומת זאת, כי אינו מכיר את הצעת הקידום של שרון. לגבי ההערכה שרוחש לנדאו כלפי קרמרסקי טען מייברג: "אני לא משוכנע שמה שאתה אומר זה נכון". כששרביט המשיך ללחוץ, אמר מייברג: "לפי הנתונים שיש לי הדברים לא נכונים".

 

במהלך הדיון בהארכת המעצר של קרמרסקי ועמר עלה שמו של אבי פרל, הבעלים של חברת הגז ש.א.מ מרכז הגז מנתניה, כמי שמסר את המידע המפליל נגד קרמרסקי ועמר. עורך דינו של עמר טען כי פרל אמר לעמר כי יש לו ראיות נגד קרמרסקי, וכי עמר הפנה אותו להגיש תלונה במשטרה. גם עורך דינו של קרמרסקי טען כי המקור של כל הראיות והחקירה נובע מאבי פרל.

 

קרמרסקי, ששימש בעבר בתפקידים בכירים במשטרת ישראל והשתחרר בשנת 1998 בדרגת תת-ניצב, שימש בתפקידו האחרון במשטרה כסגן מפקד מחוז ש"י. כיום הוא אחראי על פיקוח על חברות הגז והדלק, ועל אכיפת התקנות המחמירות של המשרד בתחומים אלה.

 

קרמרסקי נחשב כמי שדחף את הרפורמה בשוק הגז המאפשרת לצרכנים לעבור בצורה קלה יותר בין ספקי גז, וכמי שאחראי על חקירות כנגד חברות הדלק בפרשת מהילת הדלקים. הוא גם אחראי על כל פעילות החקירה של משרד התשתיות בתחומי הגז והדלק, ובין השאר על פשיטות על מפיצי גז פיראטיים.

 

"אני כחשוד - החלום הרטוב של עברייני הגז"

במהלך הדיון אמר קרמרסקי לשופט: "כשהגיעו אלי השוטרים ב-6 בבוקר לא ידעתי לקראת מה אני הולך. עצם המעמד שבו אני נמצא כחשוד בבית משפט זה החלום הרטוב של עברייני הגז. מהיום הראשון הם רצו להוריד אותי מהבמה. מדובר פה על מאות אלפי שקלים שנגנבים מקופת המדינה, מסכנים את ביטחון הציבור ואני מפריע להם. הם הצהירו לא אחת שיגמרו אותי".

 

בדיון בהארכת מעצרו טען עו"ד של קרמרסקי, שמעון שרביט, כי "קרמרסקי דוחה מכל וכל את החשדות המיוחסים לו. במשך תקופת עבודתו ביחידת האכיפה הוא זה שיזם חקירות, אסף ומסר מידע. גם בחקירתו לא היה לו דבר להסתיר, והוא אף הרחיב ונתן למשטרה כיוונים נוספים מעבר למה שנשאל.

 

החשדות המיוחסים לו הגיעו למשטרה מאדם בעל רגשות נקם עמוקים בגלל פעילויות אכיפה שבוצעו כנגדו. אותו אדם החליט להסיר את קרמרסקי מדרכו כדי שיוכל להמשיך ולפעול כפי שעולה על רוחו. קרמרסקי יצר מערכת יחסים מאוד קרובה ואפקטיבית עם גורמי האכיפה המשטרתיים, וזה כנראה לא מצא חן בעיני אנשים מסוימים. כל פגיעה בו תהווה פרס למי שחפץ לפגוע בו".

 

בלי פיקוח

במשק הגפ"מ (הגז ה"רגיל" שאותו מכירים רובנו כגז בישול) יש ארבע חברות גז גדולות וכמה קטנות יותר, שמתחרות על נתחי השוק הביתי והתעשייתי. בנוסף, יש עשרות מחלקי גז קטנים, רובם ככולם פיראטיים, שמספקים גז במכלים בעיקר לבתים אבל גם לעסקים קטנים, בדרך כלל ללא נקיטת אמצעי בטיחות חיוניים, ללא פיקוח ובמחירים נמוכים יותר. על השוק הזה היו אמורים קרמרסקי ואנשי יחידת הפיקוח על הגפ"מ לפקח.

 

לפי החוק, מחויבות חברות הגז לבצע בדיקות בטיחות למערכת הגז כל כמה שנים, כדי למנוע תקלות ואסונות בגלל חיבורים לא טובים, צינורות שהתיישנו או מערכות לא תקינות. גם דרך אחסנת הגז ואספקתו למכליות התובלה באופן בטיחותי חשובות מאוד לבטיחות בציבור. כל זה לא קורה כמובן בשוק הפיראטי, שמתבסס בעיקרו כאמור על חלוקת גז.

 

חברות רבות כאלה מחזיקות גז לא פעם במכלים גדולים ברכבים לא מסומנים וללא התקני בטיחות ראויים, לא מבצעות בדיקות בטיחות למערכות הגז בבתים, ובאופן כללי לא מקפידות על כללי הבטיחות. לפני מספר שנים זה נגמר באסון בשכונת התקווה בתל-אביב, כשבלון גז שסופק על-ידי חברה פיראטית גרם לפיצוץ ממנו נהרגו שלושה אנשים.

 

גורם במשק הגז אומר ש"החאפרים מסתובבים בעיקר במגזר הערבי. יש גם ביהודי, אבל בעיקר במגזר הערבי. יש שם חגיגה. כל הזמן הייתה תחושה שלא מטפלים בהם כמו שצריך, אבל לא חשבתי שמסתובב שם גם כסף". 

 

בהכנת הכתבה השתתפו צח שפיצן, עמיר בן-דוד ואמיר זוהר.

הכתבה המלאה מתפרסמת היום במוסף "ממון" של "ידיעות אחרונות" 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
עוזי לנדאו. ישתף פעולה עם החקירה
צילום: טל שחר
בן אליעזר. לא חשוד
צילום: כתום צלמים
אריאל שרון. הבטיח קידום?
צילום: זיו קורן
מומלצים