רוצים לשפץ דירה אבל לא יודעים מאיפה מתחילים? • הנה 7 כללים

הלבטים בטרם שיפוץ שווים לכולנו: הוצאה גדולה, מאות פרטים קטנים - והצורך לקבל החלטות בנושאים שאיננו בקיאים בהם • האדריכל שמעון קידר מנסה לעשות סדר בדברים
שמעון קדר
י' טבת התשע"ה / 01.01.2015 13:05

מגיע לכם מזל-טוב. קיבלתם סוף-סוף החלטה שהגיע הזמן לשפץ את הבית.

אבל, כעת גם מתחיל כאב הראש. לא מעט מאתנו מתקשים למצוא את עצמם בתוך המבוך. לזה מתווספים מגוון לבטים שאינם בהכרח ממהות השיפוץ עצמו, אבל הם עדיין פועל יוצא.

כל אחד מאתנו מתלבט האם לצאת את הדירה בזמן השיפוץ לשכירות? ואם כן, לכמה זמן? ומה בנוגע למקומות הלימוד והגנים? הסעות?

ומה עושים עם הרעש והבלגן הנלווים? איך למעט בנזק לפחות כלפי הדיירים הנוספים בבניין – אלו שאנו עם חתימת החוזה בעבר, גזרנו על עצמינו כשכנים.

ולא ששכחנו מהעיקר: מגוון פרטים שונים בעניין השיפוץ, שהצד השווה שבהם, שאנו לא תמיד מגלים בהם בקיאות יתרה.

וזה בסדר – זה הרי לא ממש התחום שלנו.

הטור הזה מנסה לעשות סדר בדברים, ולהציע את סדר הפעולות הרצוי שיעזור לכם להגיע למטרה:

001 הגדרת תקציב: כלל ראשון –או שיש במקרה הטוב, או שמארגנים הלוואה מי מבנק ומי מגמ”ח או ידידים – גם אז יש לקבוע איזה סכום יעמוד לרשותנו לטובת השיפוץ וההוצאות הכרוכות.

002 פרוגראמה – חשיבה משפחתית: הגדרת מטרת השיפוץ – סולם עדיפויות שיגדיר את צפיותינו. בהתאם למחיר אותו גיבשנו בסעיף הקודם. לעיתים, לא כל בקשה או אינטרס יעלו בקנה אחד עם מטרת השיפוץ.

וישנן לא מעט דוגמאות: הילד רוצה פינה לעצמו, הילדה הגדולה מארחת חברות ללימוד משותף, וצריכה את ‘הספייס’ שלה, לאב דרושה פינת עבודה או לימוד.

ומה לגבי משטח עבודה ראוי במטבח? נישה מכובדת להדלקת נרות שבת? ועוד. את כל אלו יש להביא בחשבון. יש לרכז ולדרג את כל הבקשות. יש לנהוג בעדינות מבלי לפגוע בבני הבית, אלו שרצונותיהם לא יתממשו, מהעדר פתרונות.

003 מציאת איש מקצוע שיילווה את הפרויקט: אדריכל או מעצבי פנים שיעזרו להוציא את התכנית לפועל. אדריכל או מעצב/ת פנים יעזרו בהחלטות, וינתבו את הרצונות שלנו לעולם המעשה. ישיבה עם מעצב פנים תוביל אותנו אל היעד בכמה שפחות טעויות והעדפות שגויות.

בסוף התהליך אנשי המקצוע ינפיקו עבורנו מפרט כמויות, כדי שנוכל לבדוק הצעות מחיר מול קבלנים.

004 פגישות עם קבלנים: ככל שהקפדנו על סגירת פינות בסעיף הקודם – כך נמנע הרפתקאות כלכליות בהמשך מול בעלי המקצוע. ראוי וכדאי להמציא מפרט טכני שירד לרזולוציות עד כמה שאפשר, כדי למנוע שינויי תקציב וריבים מיותרים, שלא תמיד אנו הצד הצודק בהם.

005 כדאי לא למהר, ולשבת שוב על התקציב ולראות אם המשאבים שבידינו והאפשריות, אכן יובילו אותנו להגשמת חלומותינו, או שבלי משים נכנסנו לסחרור כלכלי ופיזי, שלא יוביל אותנו למטרה בסופו של תהליך ארוך ומייגע.

006  בהמשך לסעיף הקודם – קבלו הסתייגות: גם להיות הססניים מדי לא כדאי. יש את אלו שסובבים סחור-סחור ולא מתקדמים בשל הססנות שאינה במקום.  אם המטרה והיתרון ברורים, כמו גם סעיפי ההוצאה – תתקדמו. דברים לא יקרו מאליהם.

007 לא לשכוח את השכנים: הסבירו הודיעו, והתחשבו גם בהם.

• שמעון קידר – שירותי אדריכלות ובניה ,עיצוב פנים

הדפס כתבה

3 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    תודה רבה.זה ממש עושה סדר. אשמח אם תהיה גם כתבה על נושא אישורי הבניה
    02/01/2015 10:10
    מרגנית לוי יצחק - קטמונים
  1. אנחנו חושבים על שיפוץ וקצת מבולבלים מהנושא של מה מותר ואסור לעשות.
    מה הפרוצדורה להרחיב- האם מותר להתחיל עבודות לפני שמשיגים אישור מהעיריה — וגם זכויות העובדים
    בתודה
    מרגנית לוי-יצחק / קטמונים ירושלים

    • אדריכל   04/01/2015 22:26

      תלוי בסוג העבודה ובהיקף ומה אתם מתכננים להרחיב\לשנות
      לא כדאי לחסוך את האדריכל אשר יעזור לכם בכל התהליך ויגיד לכם מה מותר ומה אסור כי עדיף לעשות דברים פעם אחת הצורה טובה ולא בדרך כביכול זולה וזריזה אבל אח”כ יכול להיות הסתבכות עם חוק וכו’
      אבל בעיקרון אם זה שינוים פנימיים זה מותר והשאר דורש היתר ממח’ רישוי בעירייה

  2. מספר
    06/01/2015 15:27
    שרה
  3. למה לא פרסמו את המספר טלפון שלו?
    אני מעוניינת לשפץ בקרוב וחשבתי להתייעץ עם הכותב