תחקיר: כך שדד שר הבינוי אורי אריאל את הדיור הציבורי

אורי אריאל מכר עשרות דירות של הדיור הציבורי לעמותות המזוהות עם הציבור הדתי לאומי במחירים אפסיים, ללא הערכת שמאי וללא מכרז, זאת בזמן שמאות משפחות זכאיות ממתינות לקבלת דירה • "הפך את מאגר הדיור המדולדל לאמצעי מניב"
נחמן וייס
ט' טבת התשע"ה / 31.12.2014 15:28

דואג לחברים: שר הבינוי אורי אריאל מהבית היהודי מוכר דירות המיועדות לזכאי הדיור הציבורי – למוסדות תורניים במחיר נמוך במיוחד. כך חשף תחקיר חדשות2.

על פי התחקיר שערך העיתונאי חיים ריבלין, משרד הבינוי מוכר עשרות דירות של הדיור הציבורי, במחירים נמוכים מאוד, למוסדות שונים – בעיקר תורניים המזוהים עם הציבור הדתי לאומי. כל זאת בזמן שמאות משפחות, הזכאיות לדיור הציבורי לא מקבלות דירות.

כך למשל, בדימונה ישנן יותר מ-100 דירות פנויות של הדיור הציבורי, אך במקום לשכן בהם את הזכאים, החליטו במשרד הבינוי למכור אותן, ללא מכרז. כ-14 דירות ימכרו לעמותה תורנית שבראשה עומד הרב יעקב חמד.

במקרה אחר, מוכר המשרד 16 דירות בקרית שמונה במחיר של 51,000 שקל בלבד לדירה. במקרה נוסף, מכר משרד הבינוי 7 דירות בקריית שמונה לישיבת ההסדר של הרב צפניה דרורי, בסך כולל של 227,000 ש”ח בלבד.

ולא רק מוסדות דתיים לאומים: גם אוניברסיטת בן גוריון תרכוש 53 דירות בבאר שבע, ללא מכרז במחיר של 66,000 שקל בלבד לדירה. זאת בזמן שבעיר ישנן כ-70 משפחות זכאיות שממתינות לקבלת דירה.

על פי החוק, רק זכאי הדיור הציבורי יכולים לקנות את הדירות וזאת לאחר הערכת שמאי, אולם על פי בדיקת חדשות2, הדירות שמוצעות למכירה לא הוערכו ואף נמכרות ללא מכרז. 

על פי הנתונים, ישראל נמצאת במקום האחרון במדינות המערביות, במספר הדירות הציבוריות שהיא מחזיקה בהן. ועדת אללוף המליצה לרכוש אלפי דירות לדיור הציבורי, אך במשרד הבינוי של אריאל פועלים להיפך ומוכרים גם את המעט שיש.

בעקבות פרסום התחקיר סוערות הרוחות במערכת הפוליטית: חומרים ומסמכים בנושא שהגיעו לידי ח”כ אורי לוי אבקסיס מישראל ביתנו, הועברו למבקר המדינה וליועץ המשפטי לממשלה.

אבקסיס אף תפגש בשבוע הבא עם המבקר ותדון עמו בנושא. לדבריה, “לא מעט מרוויחים יש בסיפור הזה, אבל המפסידים היחידים הם שוב דיירים של הדיור הציבורי, קשה לתאר עד כמה המהלך הזה חמור, עד כמה הוא נבזי”.

ח”כ אילן גילאון, המכהן כיו”ר שדולת הדיור בכנסת, אמר: “ברמה המיידית על היועץ ויינשטיין לאסור על השר לעסוק במכירה כלשהי של דיור ציבורי. השר הסקטוריאלי הפך את מאגר הדיור המדולדל לאמצעי מניב למקורבים לו ומקור לא אכזב לשידול ולשלמונים. יש לעצור מיידית את הספסור בדירות, להשיב את הנכסים שנחקרו ולפתוח בחקירה מיידית”.

יו”ר יש עתיד יאיר לפיד תקף את הבית היהודי ואמר: “שנתיים אני עובד כמו חמור כדי להוזיל את הדיור, והבית היהודי מצאו פתרון קסם – פשוט מחלקים דירות לחברים על חשבונכם”.

פורום הדיור הציבורי פנה ליועמ”ש לממשלה ודרש ממנו לחקור את הנושא: “התחקיר חשף אתמול את מה שאנשי הפורום אומרים כל הזמן: האופן שבו מתנהלים נכסי הדיור הציבורי פוגע בדיירים ובזכאים, ומוציא שם רע לפרויקט כולו”.

“ישנם עשרות אלפי ממתינים, ומשרד השיכון מסרב לעזור להם בגלל אילוצי תקציב, עכשיו מתברר שאותו משרד מוכר נכסים למקורביו בכמה עשרות אלפי שקלים. זוהי פגיעה קשה בחלשים ביותר ובכלל האזרחים בישראל, שמשלמים מיסים ומבקשים שכספם יושקע בצמצום העוני ולא בשחיתות פוליטית”.

כזכור, בערב הבחירות הקודמות ב-2013, טענו בבית היהודי, כי אסור לתת לש”ס להחזיק במשרד הבינוי, והאשימו את השר דאז אריאל אטיאס, כי הוא “סקטוריאלי”, ודואג רק לחרדים.

 

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    רק אורי אריאל חילק דירות לחרדים ?! ומה עם השרים הדתיים הקודמים , הם לא ?! אז איך לכל חרדי שמתחתן יש דירה ? הרי הם חיים מקצבאות.
    01/01/2015 05:53
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. בדקו היטב שנים אחורה ותגלו איך לכל זוג חרדי שמתחתן וחי על קצבאות המדינה יש דירה ואילו זוגות צעירים ששני בני הזוג עובדים לא מצליחים לרכוש דירה.

  2. דירות
    02/01/2015 08:46
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  3. אורי אריאל צריך להיות מודח מהממשלה ע”י ביבי, צריך להאשימו כמו את פאינה קירשנבוים ואחרים שגונבים את כספי הציבור . אין הבדל במעשיו ובין המעשים שעשה אריה דרעי בזמנו . שניהם גנבו כאילו לטובת הכלל. מקומו מחוץ לממשלה .מיקומו בין כותלי בית הסהר שם יושבים גנבים