וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי הכישלון באו"ם, הפלסטינים מצהירים: נצטרף להאג

31.12.2014 / 10:04

חברי הוועדה המרכזית של פתח והוועד הפועל של אש"ף צפויים להחליט אם להצטרף לארגונים הבינלאומיים, ובהם בית הדין הבינלאומי. בכיר פתח: אבו מאזן יחתום על הצטרפות הרשות לאמנת רומא

צילום: רויטרס, עומר מירון; עריכה: שניר דבוש

אחרי שמועצת הביטחון של האו"ם דחתה הלילה את ההצעה הפלסטינית להסכם קבע ונסיגת ישראל מהשטחים עד 2017, צפויה להתכנס הערב (רביעי) ברמאללה ישיבה של ההנהגה הפלסטינית, המורכבת מחברי הוועדה המרכזית של פתח והוועד הפועל של אש"ף. ההנהגה צפויה להחליט אם להצטרף כעת לארגונים והפרוטוקולים הבינלאומיים, ובכלל זה פרוטוקול רומא ולבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג.

גורם פלסטיני בכיר אמר לוואלה! חדשות כי המגמה היא להצטרף מיד לשלל הארגונים הללו, אך ההחלטה תתקבל רק בערב. בהצהרה לתקשורת אמר אמש בכיר פתח עבאס זאכי כי יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן יחתום היום על הצטרפות הרשות לאמנת רומא, המכירה בסמכותו של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג.

לקריאה נוספת:
אבו מאזן: נפסיק התיאום עם ישראל אם הפניה לאו"ם תיכשל
קרי ינסה לתאם את העמדות האירופאיות לגבי הכרה בפלסטין
אחרי בריטניה ושוודיה: "צרפת תצביע על הכרה בפלסטין"

השגריר הפלסטיני באו"ם ריאד מנסור – מועצת הביטחון, 30 בדצמבר 2014. AP
השגריר הפלסטיני ריאד מנסור, אמש במועצת הביטחון/AP

ההצעה הפלסטינית נדחתה במועצת הביטחון לאחר ששמונה מדינות חברות בלבד הצביעו בעדה, אחת פחות מהנדרש. בין המדינות שהצביעו בעד ההצעה היו צרפת ורוסיה. שתי חברות במועצה התנגדו וחמש נמנעו. בכך נחסך מארצות הברית הצורך להשתמש בזכות הווטו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס הבוקר לכישלון הפלסטיני באו"ם. "אנחנו אמנם בימי פריימריז אבל הייתי עסוק אתמול במאמץ לבלום את היוזמה הפלסטינית באו"ם", אמר נתניהו כשהגיע להצביע בבנייני האומה בירושלים. "אני רוצה להביע הערכה ותודה לארה"ב ואוסטרליה, וגם הערכה מיוחדת לנשיא רואנדה, ידיד פול קגאמה, לנשיא ניגריה, ידיד גודלאק ג'ונתן. אני דיברתי עם שניהם, הם הבטיחו לי באופן אישי שהם לא יתמכו בהחלטה הזאת, והם עמדו בדבריהם, וזה מה שהכריע את הכף".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
שר החוץ אביגדור ליברמן בראיון לוואלה! חדשות. נועם מושקוביץ
"מהלכים חד-צדדיים לא יובילו לשום הישג". שר החוץ אביגדור ליברמן/נועם מושקוביץ

שר החוץ, אביגדור ליברמן, התייחס להצבעה באו"ם ואמר: "כישלון ההצעה הפלסטינית במועצת הביטחון צריך ללמד את הפלסטינים שפרובוקציות וניסיונות לכפות על ישראל מהלכים חד-צדדיים לא יובילו אותם לשום הישג - אלא רק להפך".

לדברי השר ליברמן "הזלזול של הפלסטינים במדינות החשובות ביותר בקהילה הבינלאומית, ובראשן ארה"ב, נובע גם מהרוח הגבית שלה הם זוכים מחלק ממדינות אירופה. לכן, על כל מדינה שרוצה באמת לקדם הסדר - לנהוג באחריות ולהבהיר לפלסטינים כי החלטות מתקבלות רק סביב שולחן המשא ומתן".

השר ליברמן הוסיף כי "ראוי לציין ולשבח את עבודת אנשי משרד החוץ שבפעם השנייה בתוך שלוש שנים הביאו לכך שההצעה הפלסטינית תסוכל באיבה, גם בזכות המאמץ המרוכז והקשרים הדיפלומטיים שמפתחת ישראל עם מדינות באפריקה ובמזרח ומרכז אירופה".

"הדרך להשגת מדינה לא נסללת באמצעות פרובוקציות"

היועץ לענייני המזרח התיכון של משלחת ישראל לאו"ם, ישראל ניצן, שימש נציג בעת ההצבעה לאור היעדרותו של שגריר ישראל באו"ם רון פרושאור. זמן קצת לאחר דחייתה של ההצעה הפלסטינית, אמר ניצן כי "הדרך להשגת מדינה לא נסללת באמצעות פרובוקציות". לדבריו, "הפלסטינים מחפשים ומוצאים כל הזדמנות להימנע ממשא ומתן ישיר ולצעוד בדרכים עקיפות".

שרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני, התייחסה הלילה להחלטת מועצת הביטחון ואמרה כי ההצבעה מדגישה את הצורך לחידוש המשא ומתן בין ישראל והפלסטינים. "האיחוד האירופי יקדם ויתמוך עתה יותר מתמיד במאמצים להשיג שלום בר קיימא, המתבסס על פתרון שתי מדינות", אמרה.

הצעת ההחלטה קוראת למשא ומתן המבוסס על גבולות 67'. על פי הנוסח הנוכחי, תוך 12 חודשים ייחתם הסכם קבע, במסגרתו ייקבעו התנאים לנסיגה ישראלית מהגדה המערבית עד סוף שנת 2017. כמו כן, ההצעה קובעת כי מזרח ירושלים תהיה בירת המדינה הפלסטינית העתידית, וקוראת לסיום כל בנייה בהתנחלויות הישראליות.

לפניות לכתב: aviissacharoff@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully