הנשיא ריבלין: “החרדים – כבר לא מיעוט. שכחו להחליף את התקליט”

נשיא המדינה ראובן ריבלין נשא דברים בכנס בינלאומי בנושא תעסוקת חרדים ואמר: "כבר כרגע, כחמישית מכלל התלמידים בכתות א'-ו', הם חרדים. מסקנה ברורה אחת עולה מנתון זה, והיא שהציבור החרדי מזמן איננו מעוט"
נחמן גור
ח' טבת התשע"ה / 30.12.2014 15:17

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, נשא הבוקר (שלישי) דברים בכנס הבינלאומי בנושא תעסוקת חרדים, העוסק בתעסוקה איכותית ובהיבטים חדשניים הנוגעים לתעסוקת חרדים בעולם.

הנשיא ריבלין התייחס בפתח דבריו להגדרת הציבור החרדי כמיעוט, ואמר: “אחד הדברים שלמדתי מפי מוריי, היה להבדיל בין עובדות לפרשנות. העובדה היא כי כבר כרגע, כחמישית מכלל התלמידים בכתות א’-ו’, הם חרדים. מסקנה ברורה אחת עולה מנתון זה, והיא שהציבור החרדי מזמן איננו מעוט.

“בכנסת האחרונה, ליוויתי כמה מהוויכוחים הסוערים סביב חוקים שנגעו בין היתר ליהדות החרדית. האזנתי בקשב רב, לדוברים כולם. מה שבלט לאזני לאורך דיונים אלה, יותר מהטיעונים ומעוצמת הוויכוח, היה בהבנה שהדוברים כולם, שבוים בתמונת העולם של העבר.

“הצד הלא חרדי, התייחס אל הציבור החרדי כמיעוט, כמעוט גדל והולך אמנם, אבל עדין מעוט שניתן להכתיב לו, כיצד לנהל את אורח חייו, שניתן לכפות עליו פתרון כזה או אחר גם אם הוא מנוגד בתכלית לתפיסת עולמו.

“מנגד, ואולי גם כתוצאה מכך, החרדים התייחסו אל עצמם, כמעוט נרדף, שצריך להגן על ערכיו, על עקרונותיו, ועל יכולתו לשרוד מול הפריץ החילוני כביכול. שני הצדדים, פשוט שכחו להחליף את התקליט”.

הנשיא הוסיף והדגיש את חלקו של הציבור החרדי ביחסי השותפות: “לצד הרוח שבשותפות, הרי שהיא תובעת מכולנו גם תביעות לא קלות, ובתוך כך, גם מהציבור החרדי.

“בראש ובראשונה היא מציבה בפנינו את התביעה, לשאת באחריות שווה לעתידה של מדינת ישראל. להיות חרדים לחברה הישראלית. אני לא רוצה לנסח את התשובות, או את הפתרונות, עבור הציבור החרדי. אין זה תפקידי ואין זה מקומי.

“אבל אני רוצה לדעת, שהשאלות, הנוגעות למשק הישראלי, לחברה הישראלית ולעתיד מדינת ישראל, מטרידות ומעסיקות את הציבור החרדי”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    כנס של הג'וינט
    30/12/2014 16:32
    תבורי
  1. תכתבו שזה כנס של הג’וינט. ראובן גורבט.