הגראי”ל: “אסור ללמוד במכללות חרדיות – גם לא לצורך פרנסה”

החברותא של הגראי"ל שטיינמן, הגאון רבי משה יהודה שניידר, מפרסם היום הוראה של ראש הישיבה: "אין שום היתר ללמוד במכללות חרדיות, גם לא למטרות פרנסה. רק בבית יעקב. ואין שום חילוק בין בנות לנשואות"
שרי רוט
כ"ה כסלו התשע"ה / 16.12.2014 22:29

לא לאקדמיה: החברותא של הגראי”ל שטיינמן, הגאון רבי משה יהודה שניידר, מפרסם היום הוראה חדשה של ראש הישיבה, האוסרת באופן חד-משמעי לימוד במכללות.

בעלון שהוציא לימי החנוכה, מספר הרב שניידר כי בימים האחרונים הגיעה שאלה אל הגראי”ל: “מתיכון מסוים בארץ ישראל, שהתלמידות הלומדות שם אינן באות מבתים חרדיים, אלא מחזיק בנות מבתים דתיים לאומיים וכהנה בתים חלשים ביהדות, ומקרבם ומחזקם ליהדות כראוי, אך כשמגיע זמנן ללכת ללמוד בסמינר, לוחצים עליהם ההורים שתלכנה ללמוד במכללות “חרדיות” (המרכאות במקור – ש.ר.), אשר שם מקבלים תוארים וכו’, שזה מוסיף לכאורה הרבה לפרנסה בעתיד, וכמו כן המחיר זול בהרבה ביחס לסמינרים של בית יעקב, והניסיון שלהן קשה מאד – לעמוד מול הפיתוי הגדול ולחץ ההורים.

“ושאלו מהנהלת התיכון אם צריך להעמיד את הבנות על חומרת הדבר, ולחזקן לעמוד איתן במלחמה ולא להיכנע לדרישת ההורים, וללכת אך ורק לבית יעקב?”.

הרב שניידר: “ואמר רבינו באופן חד משמעי, בוודאי שאסור ללכת ללמוד במקומות אלו, וחובה לעמוד על כך בתוקף, ואף שהדבר קשה מאד, יקבלו על זה הרבה שכר בגן עדן. ואם מצד חובת השתדלות לפרנסה, בוודאי שאין כזה השתדלות ללמוד במקום האסור כדי שיהיה פרנסה.

“וחזר והדגיש רבינו שאין שום חילוק בין בנות לנשואות, וכן אפילו רק להשלים השתלמויות וכדומה, כדי להגדיל את ההכנסה, אין שום היתר ללמוד במכללות חרדיות – רק בבית יעקב, אשר מתנהל כולו על פי רוח ישראל סבא”.

הרב שניידר מוסיף דברים שאמר הגראי”ל לפני כמה שנים בישיבת גאון יעקב, בעניין ההשתדלות לפרנסה: “כתוב שהיוונים אמרו: כתבו לכם על קרן השור שאין לכם חלק באלוקי ישראל.

“והשאלה למה דווקא על קרן השור? אלא שהיוונים רצו לומר שהכל ח”ו לא בא מהקב”ה. ולכן היות שהפרנסה בימים ההם הייתה בעיקר על ידי השור, שהיו חורשים בו בשדה, הייתה כוונתם לכתוב על השור שהפרנסה באה ממנו ח”ו.

“וכאן הוא המקום להוריד את האמונה – ולומר שזה טבע! השור נותן פרנסה ומזה חיים, זה מה שרצו לעקור את האמונה, הכל טבע! והקב”ה עשה כנגד זה סתירה לטבע, ששמן של יום א’ דולק שמונה ימים! זה “נגד” הטבע, ולזה עושים זכר בחנוכה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    בזכות כך דור שלם של הציבור החרדי הלך לאיבוד
    17/12/2014 08:52
    דוד
  1. רק עכשיו מתחילים להבין שזה הרס הציבור ממש למנוע פרנסה מבעלי הבתים. כמו”כ לשלוח הנשים לעבוד גם זה בדיעבד לגמרי, שהרי נוצר מצב אבסורדי שהגברים כל היום בכולל והנשים באות במגע עם העוה”ז על כל המשתמע מכך.
    מעולם לא היה בעם ישראל מצב כזה שדור שלם ללא פרנסה, והגדולים מסרבים לשנות את דעתם. מוזר ומתמיה.. ובקשר לנס חנוכה שהוזכר בסוף, הרי אין סומכים על הנס. זה בוודאי הם יודעים.