חיילים בחברון, ארכיון (צילום: רויטרס, חדשות)
ארכיון | צילום: רויטרס, חדשות

ישראל מנסה להנמיך את האש, בצה"ל נערכים להסלמה: הרמטכ"ל רא"ל בנימין (בני) גנץ כינס הערב (רביעי) הערכת מצב בעקבות האירועים האחרונים ובראשם מותו של הבכיר הפלסטיני זיאד אבו עין. בתום הערכת המצב הורה גנץ על תגבור כוחות באזור יהודה ושומרון מחשש למהומות.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

בתום הערכת המצב, שהתקיימה בהשתתפות סגן הרמטכ"ל גדי איזנקוט, מפקד פיקוד המרכז ומתאם פעולות הממשלה בשטחים ודובר צה"ל, הורה גנץ על התגבור. בשלב זה מדובר בשני גדודים ובהעברת שתי פלוגות מג"ב מאחריות משטרת ישראל לצה"ל.

קצין בכיר בצה"ל אמר הערב כי בצבא נערכים לאפשרות של הפרות סדר ביהודה ושומרון. במקביל מנסים בישראל להנמיך את הלהבות והודיעו כי נתיחת גופתו של הבכיר תתבצע בהשתתפות פתולוג ישראלי ומספר פתולוגים שיגיעו מירדן.

העימות עם השר, היום (צילום: רויטרס)
העימות עם השר, היום | צילום: רויטרס

קודם לכן הורה ראש הממשלה בנימין נתניהו על חקירת האירוע. נתניהו העביר, באמצעות שליחו האישי עו"ד יצחק מולכו, מסר לרשות הפלסטינית שלפיו ישראל תבדוק את האירוע ליד רמאללה בו מת הבכיר. נתניהו, שקיים לאורך היום התייעצויות ביטחוניות, ציין במסר את הצורך להרגיע את השטח ולפעול באחריות.

גם שר הביטחון משה (בוגי) יעלון התייחס הערב לתקרית: "האירוע בו מת זיאד אבו עין מתוחקר בצה"ל. אנו מצטערים על מותו. הצענו לרשות הפלשתינית תחקיר משותף, ותתבצע נתיחה משותפת של גופתו של אבו עין. היציבות הביטחונית חשובה לשני הצדדים ואנו נמשיך בתיאום מול הרשות הפלסטינית".

בשל התקרית החריגה הודיעו גורמים ברשות הפלסטינית על הפסקת התיאום הביטחוני עם ישראל, אך בכירים בצה"ל הבהירו כי נכון לעכשיו התיאום הביטחוני נמשך כסדרו ואין סימנים להפסקתו. הפלסטינים טוענים בתוקף כי אבו עין נהרג כתוצאה משאיפת גז מדמיע במהלך העימותים, אך גורמים בצה"ל מסרו כי הנושא נמצא בבדיקה וכי הגורם למותו של השר הוא ככל הנראה אירוע לבבי.

קצין בכיר אמר כי הכוח שלקח חלק בהפרות הסדר סמוך לרמאללה השתמש במעט רימוני גז ובעיקר ברימוני הלם וכי רמת החיכוך בהפגנה הייתה נמוכה. לפיכך, לדבריו ייתכן שהבכיר הפלסטיני נבהל מירי רימוני ההלם ולקה בלבו.