שתף קטע נבחר

OECD: הפערים החברתיים בשיא של 30 שנה

דו"ח הארגון לשיתוף פעולה ולפיתוח כלכלי קובע: ברוב מדינות הארגון עלה קצב הגידול של אי השוויון - והמגמה פגעה בצמיחה. עורכי הדו"ח קוראים לגבש תוכניות למאבק בעוני: "הטבות סוציאליות לא פוגעות בצמיחה"

הפער בין העשירים לעניים ברוב מדינות ה-OECD עלה לשיעור הגבוה ביותר זה 30 שנה, כך עולה מנתוני הארגון לשיתוף פעולה ולפיתוח כלכלי, שפורסמו אתמול (ג'). ארגון ה-OECD מסר בדו"ח חדש, כי ברוב 34 המדינות החברות בארגון עלה קצב הגידול של אי השוויון - והמגמה פגעה בצמיחה.

 

 

"כיום, 10% העשירים ביותר מתוך כלל האוכלוסייה ב-OECD מרוויחים פי 9.5 מבחינת הכנסה לעומת 10% העניים ביותר", נמסר בדו"ח, "בשנות ה-80 הפער עמד על פי 7 והוא צומח באופן מתמשך מאז".

 

ה-OECD כולל מדינות מפותחות ומתפתחות, לרבות מדינות מהאיחוד האירופי וכן ארצות הברית, טורקיה, מקסיקו ויפן. סין, ברזיל והודו אינן חברות בארגון.

 

בשני העשורים שהובילו למשבר הכלכלי, ההכנסה הממוצעת למשק בית צמחה בכל מדינות ה-OECD בכ-1.6% בשנה.

"עם זאת, ב-75% מהמדינות החברות בארגון ההכנסה של 10% העשירים צמחה בשיעור גדול יותר מ-10% העניין ביותר, מה שהוביל להתרחבות הפער באי השוויון בהכנסה", כך נכתב בדו"ח.

 

הפער בין העשירים לעניים משתנה באופן משמעותי בין המדינות השונות החברות ב-OECD. הפער מצומצם יותר במדינות אירופה ובמדינות הנורדיות, על פי הדו"ח, אך במדינות אחרות הוא מזנק. לפי עורכי הדו"ח, הפער עומד על פי 10 ביפן, קוריאה, פורטוגל ובריטניה; פי 16-13 ביוון, ישראל, טורקיה וארצות הברית; ופי 30-27 במקסיקו ובצ'ילה".

 

פגיעה של 20% בצמיחה בארה"ב

"הדו"ח טוען כי הרחבת אי השוויון בהכנסות השפיעה לשלילה על כלכלות המדינות החברות" נכתב בדו"ח, "בארצות הברית, בריטניה, שבדיה, פינלנד ונורבגיה, שיעור הצמיחה היה גבוה ביותר מ-20% אם הפער בהכנסות לא היה מתרחב".

 

במקביל, על פי החישובים של ה-OECD, שוויון גדול יותר עזר לשפר את התמ"ג לנפש בספרד, צרפת ואירלנד לפני המשבר הכלכלי.

 

הדו"ח קרא לביצוע תוכניות של מאבק בעוני, יחד עם הגדלת הגישה של האזרחים לחינוך, להכשרה ולשירותי בריאות באיכות גבוהה. "הדו"ח אינו מוצא עדויות לכך שמדיניות של חלוקה מחדש, כמו מסים או הטבות סוציאליות, פוגעות בצמיחה הכלכלית, בהינתן כי מדיניות זו נבנית, מיועדת ומיושמת היטב", נכתב בהצהרה שפרסם ה-OECD.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים