|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרצית לדעת על שירותי אינסטלציה
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון

הסרת חסמים בייבוא: רגולציה על יבואנים תופחת

הוועדה להגברת התחרות והסרת חסמים בייבוא - מפרסמת את מסקנותיה בין הממצאים: לא הייתה כמעט השפעה להפחתת המכסים המרוויחים העיקריים מהורדת המכס - היבואנים ניתוח נתוני הבנק העולמי על יוקר המחיה בניכוי המע"מ הניב ממצאים מאכזבים - פער המחירים בין ישראל לעולם נשמר בהמלצות: הקלות ביבוא המקביל ודרישות תקינה מקלות
13/11/2014  |   עופר וולפסון   |   חדשות   |   תגובות
מאת: עופר וולפסון  |    |  תגובות
יו"ר הוועדה, עמית לנג [צילום: יוסי זמיר]

הבעיה המרכזית בתחום היבוא לישראל נעוצה בחסמים אותם מציבה הממשלה על יבוא ותחרותיות במגזרי המסחר והשירותים - כך עולה (יום ה', 13.11.14) מפרסום מסקנות הוועדה להגברת התחרות והסרת חסמים בייבוא.

באוגוסט 2013 מינה קבינט יוקר המחיה בראשות שר הכלכלה, נפתלי בנט, ושר האוצר, יאיר לפיד, ועדה לצורך בחינת הגורמים לפערים בין ישראל ומדינות ה-OECD בכל הנוגע ליוקר המחיה. 'הוועדה הבין-משרדית להגברת התחרות והסרת החסמים בייבוא', בראשות מנכ"ל משרד הכלכלה עמית לנג, וסגן הממונה על התקציבים באוצר, יונתן רגב, פעלה במשך כשנה במהלכה למדו ובחנו נציגי המשרדים השונים בוועדה - ממשרדי הכלכלה, האוצר, הבריאות, החקלאות והתחבורה - סוגיות של חסמים שלא נחקרו עד כה לעומק ברמת הממשלה בישראל. הוועדה סיימה את בחינתה ופרסמה את מסקנותיה בדוח ב-9 בנובמבר, 2014.

ממצאי עבודת הוועדה עולה כי היבוא הוא חלק הארי של הצריכה הפרטית בישראל וזאת בשיעור גבוה יותר כיום ביחס לעבר. כ-70% מהצריכה הפרטית בשנים האחרונות מקורה ביבוא. על-אף האמור, השוק הישראלי מאופיין בנטל רגולציה גבוה ובעומס ביורוקרטי גבוה במיוחד לעומת שווקי יבוא משמעותיים בעולם בעיקר בשל מספר מאפיינים עיקריים:

  • בישראל קיימת דרישה לקבלת אישורים רבים טרם הייבוא וזאת בשונה מהמדיניות המקובלת במדינות המפותחות.

  • אישורים מוקדמים נדרשים גם עבור מוצרים בעלי סיכון נמוך יחסית לאזרח - כגון מוצרי תקשורת (לעיתים על מוצרים שכבר אושרו בעבר).

  • מוצרי מזון רגיל (לא בשר חלב ירקות ופירות, תינוקות וכד') דורשים אישור מוקדם מטעם מנהל המזון,

  • ייבוא של תמרוקים דורש אישור של משרד הבריאות.

  • פיקוח הדוק בנמל מוביל לעיכוב סחורות, הגדלת עלויות היבואנים ופגיעה ביבואנים קטנים ובינוניים - כפועל יוצא מהמיקוד במתן אישורים טרם הייבוא, הסחורה המיובאת נתונה לפיקוח ממשלתי הדוק טרום שחרור מהמכס באמצעות הרשויות המוסמכות ורשות המכס. בדיקות רבות, כגון בדיקות מדגמיות של משלוח לבחינת התאמת הסחורה לתקינה (בדיקות "ש") ובדיקות מסמכים של הרשויות הרגולטוריות הנערכות בנמל, מעכבות את הכנסת הסחורה למדינה. עלויות אלו הן בעיקרן עלויות קבועות, ובשל כך הן מהוות נטל כלכלי גדול יותר על יבואנים קטנים מאשר על יבואנים גדולים, שכן עבור היבואנים הגדולים עלויות אלו מתחלקות על פני היקף יבוא נרחב יותר. ככלל הנטל הכלכלי והביורוקרטי מקשה באופן מיוחד על עסקים קטנים ובינוניים.

  • ישנן אי-התאמות בין הדרישות הטכניות (תקינה) של מוצרי היבוא בישראל לדרישות במדינות מפותחות - אי-התאמות אלו מכבידות על היבואנים ומייקרות את עלות המוצרים לצרכנים. כך למשל, בדיקת וועדת היבוא העלתה כי תקן רשמי חוסם יבוא מגוון רחב של משקאות קלים (בעלי שיעור פרי הקטן מ-10%), באמצעות איסור על איור פירות באריזות מוצרים אלו; תקן רשמי חוסם יבוא מגוון רחב של תחליפי חלב ניגר לצריכה (חלב סויה \ אורז \ קוקוס \ חיטה וכיו"ב) עקב איסור שימוש במילה "חלב" למוצרי שתייה המבוססים על סויה, שקדים, אורז וכד'; תקנים רשמיים עבור מיטות לתינוקות ולולים אוסרים ייבוא של מוצרים מתחרים המיוצרים בהתאם לתקנים המקובלים בעולם המערבי; אי-הכרה מצד מכון התקנים הישראלי בבדיקות EMC (אלקטרו מגנטיות) של מכשירי חשמל - המתבצעות במעבדות נחשבות ומוכרות בעולם - יוצר צורך לבצעם רק במכון התקנים ומגולל את העלות על הצרכן; משרד התחבורה דורש ביצוע בדיקות השוואתיות למוצרים שאינם נדרשים בתקן בינלאומי וכד'. חסמים אלו מונעים אפשרות ייבוא של מגוון רחב של מוצרים שעשויים להגביר את התחרות בשוק הישראלי.

  • חסמי נגישות למידע חיוני הנוגע ליבוא אישי \ מסחרי - המידע הנוגע לחוקיות הייבוא מפוזר על פני חקיקות רבות ואינו מרוכז במקום אחד. יבואנים רבים (בייחוד קטנים וחדשים) מתקשים בהבנת כלל דרישות חוקיות הייבוא. גם אזרחים פרטיים מתקשים לקבל מידע ביחס לעלויות של ייבוא אישי. העדר המידע פוגע גם ברגולטור בשל הגדלת העומס שנוצר בשל טיפול בבקשות חלקיות ולא שלמות של היבואנים. לדוגמה: משרד התקשורת אינו מחזיק פירוט של כלל מוצרי התקשורת האלחוטיים שקיבלו אישור סוג בישראל (פרסום שעשוי היה לחסוך הגשת בקשות לאישור סוג חדשות). משרדי ממשלה רבים מתנהלים באמצעות פלטפורמות תקשורת מיושנות (פקסים למשל) ומעניקים שירות לא נגיש ליבואנים ולאזרחים שנתקלים בזמני המתנה ארוכים ובטרטור רב.

  • חשש לפעילות של יבואנים דומיננטיים שתכליתה לחסום יבואנים מתחרים - פעילויות אלו מונעות צמיחה של תחרות בייחוד בתחום הייבוא המקביל. אלה מונעים את ניצול היתרונות הכלכליים ביבוא חופשי לשם עידוד התחרות, הורדת מחירים והעלאת רווחת החיים.

ההמלצות העיקריות במסגרת הרפורמה לצורך הסרת החסמים


1. התאמת שיטת היבוא - אימוץ מדיניות יבוא במסגרתה האחריות לעמוד בתקני איכות ובטיחות עוברת מהמדינה אל הגורם העסקי, בעיקר היבואן, אשר יידרש להצהיר על עמידתו ברגולציה הנדרשת בעת יבוא הסחורה. בתמורה היבואן זוכה בהקלות רגולציה המאפשרות מעבר סחורות חופשי ומהיר יותר ובעלויות נמוכות הרבה יותר. לצד זה, יתוגברו האכיפה והפיקוח בשווקים ותוחמר הענישה כלפי יבואנים מפרי אמון. לצורך הפיקוח בשווקים יוקם פורום משותף לרשויות המוסמכות לגיבוש תוכניות עבודה שנתיות לפיקוח שוק המבוסס על מודל ניהול סיכונים.

2. התאמת דרישות היבוא - התאמת דרישות הטכניות לדרישות מקובלות במדינות מתקדמות בעלות שוק משמעותי. במסגרת הרפורמה יצומצמו דרישת עמידת הטובין בתקנים רשמיים או בתקנים ישראלים מחייבים ויבוטלו דרישות אחרות שאינם מותאמות.

3. קידום ייבוא מקביל ומניעת פרקטיקות אנטי-תחרותיות - חוק ההגבלים העסקיים, ובפרט את פטורי הסוג שהותקנו מכוחו, לצורך טיפול בהסדרים בין יצרנים זרים לבין יבואנים רשמיים העלולים לפגוע בתחרות. יוענקו כלים חוקיים לטיפול בפרקטיקות שנוקט יבואן רשמי העלולות להביא לדחיקת יבואנים מקבילים מהשוק.

4. שקיפות ונגישות מידע - הקמת אתר אינטרנט שיאפשר לכלל הציבור לקבל את כל המידע על יבוא (מסחרי ואישי) לרבות מידע על מספר פרט המכס של המוצר, דרישות חוקיות היבוא למוצר, סכומי מס נדרשים, חברות השילוח ואמצעים אפשריים ליבוא לישראל. בנוסף, לקדם את הטמעת מערכת מסלול, המאפשרת ייעול של תהליכי היבוא ומקשרת בין היבואנים למכס ולרשויות הממשלה.

5. גיבוש מנגנון ליישום המדיניות - לצורך יישום עקרונות המדיניות האמורים לעיל, לקבוע שמשרד הכלכלה ירכז את מדיניות חוקיות היבוא בישראל וכן לקבוע את תפקידיו ואת סמכויותיו. עוד ממליצה הוועדה לקבוע חובת היוועצות עם משרד הכלכלה שתחול על משרדי הממשלה לשם קביעת דרישות חוקיות יבוא חדשות ושינוי דרישות קיימות.

6. ועדות התקינה של מכון התקנים - הגדלת מספר נציגי הממונה על התקינה או מטעמו המשתתפים בוועדות התקינה הציבוריות המתכנסות במכון התקנים הישראלי לשם קביעת תקנים וכן לקבוע בדין את השתתפותם כחברים קבועים בוועדות. יצירת נגישות לכל דורש לפרוטוקולים של ועדות התקינה במכון התקנים.

7. סימון מוצרים - לתקן את צו הגנת הצרכן (סימון טובין), תשמ"א-1981, כך שתבוטל החובה לסמן מוצרי הלבשה בטרם יבואם, וסימונם יתאפשר במחסני היבואן.

8. המלצות יבוא אישי - המלצות הוועדה בעניין הסרת חסמים ביבוא אישי (פרק 7) התקבלו כבר ואושרו בקבינט יוקר המחיה וקיבלו תוקף של החלטת ממשלה.

תאריך:  13/11/2014   |   עודכן:  13/11/2014
עופר וולפסון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הסרת חסמים בייבוא: רגולציה על יבואנים תופחת
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
גד
13/11/14 15:55
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שולה זקן טוענת, כי רשמה ביומנה את כל הכניסות של כספים לקופה הסודית שהוחזקה אצל עו"ד אורי מסר, אך לא כל ההוצאות נרשמו בו בשל לחץ העבודה. סניגורו של אהוד אולמרט, עו"ד אייל רוזובסקי, טען בתגובה, כי הרישומים היו מלאים - ורק כדי להשחיר את פניו של אולמרט, טוענת כעת זקן שלא כל התנועות נרשמו. הדברים נאמרו (יום ה', 13.11.14) בהמשך החקירה הנגדית בפרשת טלנסקי.
13/11/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
ביטוח החובה של אגד, בן כ-3,000 אוטובוסים, לשנת 2015, עבר בימים אלו מחברת איילון לחברת הביטוח הראל. הראל זכתה במכרז שהוציא אגד, לאחר שהציעה הנחה של כ-60(!) מיליון שקל מהתעריף המרבי, ותקבל פרמיה של כ-60 מיליון שקל לשנה. איילון ביטוחה את הצי ב-31 השנים האחרונות.
13/11/2014  |  אלעזר לוין  |   חדשות
"ההבדל בין ארגונים שעברו לענן ובין אלה שרק מדברים על זה, הוא אנושי – לא טכנולוגי. ארגונים שבאמת רוצים להתקדם, מוצאים דרך לעשות זאת", כך אמר אנדי ג'סי, סגן נשיא בכיר ב-AWS (ר"ת Amazon Web Services) – קבוצת שירותי מיחשוב הענן של ענקית האינטרנט אמזון (Amazon). לדבריו, "הענן הוא כבר מזמן לא רק העתיד, אלא הווה סטנדרטי לחלוטין. ארגונים שרוצים לבצע יישור קו טכנולוגי, פשוט עושים את זה – לא רק מדברים על זה".
13/11/2014  |  אור יעקב  |   חדשות
לא כך תכנן יו"ר קונצרן אי.די.בי לשעבר, נוחי דנקנר, לחגוג את יום הולדתו ה-60. במקום להעביר את יום הולדתו העגול בנעימים, נאלץ דנקנר להתייצב היום (ה') בבית המשפט המחוזי בתל אביב כדי להמשיך ולהתגונן מפני אישומי המדינה כי דנקנר הריץ ב-פברואר 2012 את מניות חברת אי.די.בי אחזקות.
13/11/2014  |  חן מענית  |   חדשות
אורחי המלון יכולים להפסיק עם רגשות האשם בשל נטילת דברי רחצה מחדר המלון. למעשה, כולם עושים את זה. על-פי סקר שנערך לאחרונה על-ידי רשת מלונות הילטון העולמית - 73% מהמטיילים האמריקנים הודו כי הם נוטלים דברי רחצה של המלון, רבים מהם מצאו סיבות יצירתיות להשתמש בהם גם לאחר שהייתם במלון - כך מדווח אתר Business Wire.com.
13/11/2014  |  מירב ארד  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
חדשות 12 נתנו במה מוגזמת למחאה נגד הממשלה, תוך פגיעה בטקס הדלקת המשואות הממלכתי במסך מפוצל לעצרת כיבוי המשואות    בתאגיד פתחו שידור ב"כאן דיגיטל" לעצרת המחאה בשוני ובקול ישראל נמנעו...
דן מרגלית
דן מרגלית
בקצה הדרך, במוצא הנהר היהודי אל הים האנושי, נמצא צידוק לדרכנו ונראה את אחינו באים אל הארץ המובטחת מי בלהט ההכרה ומי במנוסת אימה
הרצל חקק
הרצל חקק
זו שירת הוקרה לינון ביילין, שהיה ראש השירות הבולאי של דואר ישראל במשך כשני עשורים. ביילין קידם את הבולאות העברית כמנהל השירות עד 2002    תקופתו בשירות הבולאי הייתה תקופה מכוננת, חשנ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il