‘היתר מכירה’: על מה בדיוק חתמו גדולי התורה הספרדים?

מודעה נגד 'היתר מכירה' עליה חתומים גדולי התורה הספרדים מעוררת פולמוס רחב • האם הרבנים חתמו על מודעה נגד 'היתר מכירה' או שחתימותיהם זויפו? מי פרסם את המודעה בעיתון 'יתד נאמן'? • בשעות הלילה צפוי להתפרסם מכתב הבהרה בו תוצג דעתם האמיתית של הרבנים ששמם פורסם במודעה • כל האמת
י"ח חשון התשע"ה / 11.11.2014 14:41

המודעה שפורסמה הבוקר (שלישי) בעיתון ‘יתד נאמן’ ובה מכתב החתום בחתימות גדולי התורה הספרדים, הקובע כי בשנת השמיטה אין לסמוך על ‘היתר מכירה’ – מעוררת פולמוס של ממש במגזר הספרדי.

על המכתב המיוחד –  שנחשף לראשונה בחרדים10 – חתומים נשיא מועצת חכמי התורה של ש”ס, חכם שלום כהן, הגר”ש בעדני, הגר”מ צדקה, הגרב”צ מוצפי והגרי”ח סופר, הכותבים תחת הכותרת “על משמר קדושת השביעית”:

“בשנת השמיטה הבעל”ט תשע”ה כל הרבנים שהתירו עד היום לא התירו לשמיטה הבאה, לכן אין לסמוך על היתר המכירה וצריך להשבית את הקרקע ולא לעשות שום עבודה בשביעית ואין לקנות את הגידולים ממי שגידל בקרקע ארץ ישראל בשביעית אף אם מכר לגוי”.

יצויין כי כבר בשמיטה שעברה, עוד בחיי הגר”ע יוסף זצ”ל, חתמו הגר”ש כהן והגר”ש בעדני נגד היתר המכירה, ועמדתם בנושא אינה חדשה.

תחילה נזעקו המתריעים כי בהוראה זו יש “סטייה ממורשת מרן”. אלא שחובה לציין כי גם דעתו של הגר”ע יוסף זצ”ל עצמו נאמרה לא אחת בצורה ברורה: היתר מכירה מיועד עבור העם, לבני תורה אין להסתמך עליו. מכתב בנושא פורסם לפני מספר שבועות בעיתון ‘יום ליום’, והדברים נאמרו גם לבנו ונאמן ביתו, הגר”מ יוסף , העומד בראש  בד”צ בית יוסף: “יראי ה’ וחושבי שמו” – צריכים להחמיר.

כך נוהג גם בד”צ בית יוסף למעשה, וזאת בהיותו מיועד עבור ציבור אוכלי המהדרין. אבל מכאן ועד לניסוח על כך ש”אין לסמוך” על היתר המכירה, הדרך רחוקה.

אחר-כך צצה השאלה האם הרבנים אכן חתמו על המכתב שפורסם. פרסומים הבוקר טענו כי חתימות הרבנים מזויפות.

האמנם?

מבירור מעמיק עולה, כי זו דעתם הידועה של גדולי התורה החתומים, מאז ומתמיד. הרבנים אף הוחתמו עוד לפני שנת השמיטה, במהלך חודש אלול, על מכתב בנושא, אולם אז לא נאמר להם שמכתבם יפורסם ב’יתד נאמן’. היוזמה של פרסום המכתב בוצעה, אפוא, ללא ידיעתם וללא הוראתם המפורשת.

כמו כן ביצעו המפרסמים הטעייה, כאשר מתוך מכתב ארוך עליו חתמו, נטלו ‘טיזר’ קטן עבור ה’אוזן’ (-המודעה בצידו השמאלי העליון של העמוד הראשון) של ‘יתד נאמן’.

מי העומד מאחורי הפרסום? היות שלא מקובל לחשוף את זהות מפרסמים, ברור שהנהלת ‘יתד נאמן’ לא תעשה זאת. אך ניתן לקבוע בוודאות כי מזמיני המודעה קשורים לגופים העוסקים בשנת השמיטה.

מכאן לפלונטר שנוצר:

מחד, מדובר בדעתם האמיתית של החתומים על המכתב, אך הפרסום התבצע שלא על דעתם. מאידך, במודעה לא הוצגה דעתם המלאה, לפיה יש לאוכלי היתר המכירה על מה לסמוך, אלא שלא מדובר בהיתר של לכתחילה. מה גם שיש לבדוק מי מבצע את היתר המכירה למעשה.

אלא שאם יפורסם מכתב המכחיש את המכתב שפורסם הבוקר, הרי שישתמע ממנו כאילו קיימת מחלוקת בין דעת הרבנים הספרדים לדעת גדולי התורה האשכנזים, ומכך מבקשים הרבנים להימנע. שכן, בתקופה האחרונה נעשה מאמץ ליישור קו בין מועצות גדולי תורה  – חסידים, ליטאים ומועצת חכמי התורה.

לאור זאת החליטו הרבנים לפרסם הלילה הבהרה נרחבת, שתבהיר את דעתם המלאה על ‘היתר מכירה’, למי הוא מיועד, וכיצד על המקפידים על מהדרין לנהוג. 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות