עדויות מהשבי: "נאנסתי כל לילה"

ראיונות עם יותר מ-500 נשים שנחטפו על ידי בוקו חראם מציירים תמונה מחרידה

הפגנה לשחרור הנחטפות // הפגנה לשחרור הנחטפות

נערות ונשים שנחטפו ע"י בוקו חראם תארו את החיים בשבי, הכוללים נישואים בכפייה ועבודת פרך, אונס, עינויים התעללות נפשית והמרת דת בכפייה. יותר מ-500 נשים וילדות נתפסו והוחזקו במחנות צבאיים מאז 2009, בהם 60 שנחטפו משתי עיירות בצפון-מזרח ניגריה בשבוע שעבר, לפי הדיווחים. רבות מהן סומנו כמטרה לאור העובדה שהן נוצריות ושהן לומדות בבית ספר.

החטיפה הגדולה ביותר הייתה של 276 בנות מבי"ס בצ'יבוק באפריל. עדויות מנערות שברחו משוביהם – יחד עם אחרות שנחטפו בתקריות אחרות שברחו או שוחררו – נאספו על ידי המשקיפה לזכויות אדם, והם מציירים תמונה של אלימות וטרור בתוך מחנות בוקו חראם. 

הדוח מבוסס על ראיונות עם 30 נשים ונערות שנחטפו בין אפריל 2013 ואפריל 2014, בתוספת של 16 אנשים שהיו עדים לחטיפות. הוא קורא לממשלת ניגריה לנקוט צעדים נוקשים יותר כדי להגן על נשים וילדות, לספק עזרה לקורבנות ולהעמיד לדין את האחראים. הנשים והנערות הוחזקו בשמונה מחנות שונים, בין יומיים לשלושה חודשים. בדוח נטען שנשים ונערות חטופות שהוחזקו על ידי בוקו חראם נעות בין גיל ינקות ל-65. 

אולצו להתחתן עם שוביהן

"הן היו נתונות להתעללות פיזית ונפשית, עבודה בכפייה, השתתפות כפויה בפעילות צבאית, כולל נשיאת תחמושת ופיתוי גברים למארב, נישואים כפויים לשוביהן, ניצול מיני וגם אונס", נכתב בדוח. "בנוסף, הן אולצו לבשל, לנקות ולבצע מטלות בית אחרות. חלק שימשו כסבלים, שנשאו את השלל שנגנב על ידי המורדים מהכפרים והעיירות שהותקפו". 

בת 15 שהוחזקה במחנה ארבעה שבועות ב-2013, סיפרה שאילצו אותה להתחתן עם לוחם שגילו כפול משלה. "ציוו עלי לחיות איתו במערה, אך הצלחתי להתחמק ממנו. אחרי זמן קצר הוא החל לאיים עלי כדי שאשכב איתו, וכשסרבתי הוא הוציא את האקדח, והזהיר כי הוא יהרוג אותי אם אצעק. הוא התחיל לאנוס אותי כל לילה. הוא היה איש ענק, ומעולם לא קיימתי יחסים לפני כן".

היקף תופעת האונס גבוה מכפי שדווח

עובדת סוציאלית שטיפלה בקורבנות אלימות בוקו חראם סיפרה למשקיפה לזכויות אדם כי היקף תופעת האונס גבוה מכפי שדווח, בגלל הסטיגמה והאשמה המקושרות לניצול מיני בצפון ניגריה. בת 19 שנאנסה אמרה: "לא יכולתי לספר לאף אחד מה קרה, אפילו לא לבעלי. אני מרגישה כל כך מתביישת ומרומה". אישה אחרת שהייתה איתה, נאנסה גם היא, ו"נשבענו לעולם לא לדבר על זה שוב, בגלל שהיא הייתה רווקה, ומאמינה שהדיבור על האונס שלה יחסל את סיכויה להינשא". 

רבות סיפרו שאיימו עליהן במוות או אלימות אם יסרבו להמיר את דתם לאסלאם. אישה אחת אמרה: "גררו אותי למנהיג המחנה, שאמר לי שההנוצרים מאמינים בשלושה אלים. כשהתנגדתי לטענותיו, הוא כרך חבל סביב צווארי והכה אותי עם כבל פלסטיק עד שכמעט התעלפתי. מורד שזיהיתי מהכפר שלי שיכנע אותי לקבל את האסלאם, כדי שלא ירצחו אותי. אז הסכמתי". לאחר החטיפה בצ'יבוק, פורסם סרטון בו נראות 130 נערות לבושות בלבוש אסלאמי.

"הגישו לי סכין – כדי שארצח אדם"

הנשים תיארו גם השתתפות בפעולות צבאיות. בת 19 אמרה: "אמרו לי לפתות 5 גברים, למקום שבו הסתתרו המורדים. כשהם ליוו אותי, אחד המורדים עט עליהם. ברגע שחזרנו, הם שספו את גרונותיהם של ארבעה מהם כשהם צועקים 'אללה וואכבר'. אז הגיעו לי סכין כדי להרוג את הגבר האחרון. לא יכולתי לעשות את זה. אשת מנהיג המחנה לקחה את הסכין, ורצחה".

רבות הראו סימני מצוקה, כך לפי הדוח, למרות שרק הנערות מצ'יבוק קיבלו סיוע פסיכולוגי. בת 15 אמרה: "לא יכולתי להפסיק לבכות. גם כאשר המורדים איימו להרוג אותי אם לא אשמור על שקט. גם אחרי שנמלטתי, אני עדיין מפחדת. אני חושבת על המוות הרבה פעמים. אבא שלי מנסה לעזור. הוא מעודד אותי לשכוח את כל מה שקרה, אבל זה לא קל".

ביקורת קשה נגד ממשלת ניגריה

כל המרואיינים אמרו שהממשלה וכוחות הביטחון היו יכולים לעשות יותר, ולהגיב במהירות רבה יותר. הארגונים קוראים לרשויות בניגריה לחקור ולהעמיד לדין את האחראים על הפשעים, להגן על בתי ספר ועל הזכות לחינוך, ולהבטיח גישה לשירותי בריאות עבור קורבנות החטיפה. 

"הקמפיין 'החזירו את הבנות שלנו' ברשת הסיט כלפינו תשומת לב בינלאומית הכרחית, לפגיעות הנוראות של נערות בצפון-מזרח ניגריה", אמר דניאל בקל מהארגון. "כעת הממשלה בניגריה ובעלות בריתה  צריכות להגביר את המאמצים לסיים את החטיפות האלימות ולספק את הצרכים הרפואיים, הפסיכולוגיים והחברתיים של הנשים והנערות שהצליחו להימלט".

"הממשלה ובעלות בריתה צריכות להגביר את ההגנה שלהן, שירותי התמיכה וההעמדה לדין של האחראים – כדי לעצור את מעגל הטרור". לפני עשרה ימים, ניגריה אמרה שבוקו חראם הסכים להפסקת אש, שתביא למשא ומתן על שחרור כל הבנות מצ'יבוק. אבל הארגון המיליטינטי לא אישר את העסקה, וההצהרה העלתה ספקנות בקרב מומחים.

צפו: הכתבת מעליבה את המגיש בשידור חי

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר