מועצת הביטחון, ארכיון (צילום: AP)
מועצת הביטחון של האו"ם, ארכיון | צילום: AP

המאבק על ירושלים בדרך לאו"ם? ממלכת ירדן דורשת לקיים דיון חירום במועצת הביטחון של האו"ם בעקבות התכניות הישראליות לבנות במזרח העיר, כך דיווחו דיפלומטים בניו יורק לסוכנות הידיעות הצרפתית.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

הבקשה הגיעה בעקבות מכתב ששלח השגריר הפלסטיני לארגון ריאד מנסור שקרא לפגישה דחופה "בעקבות המשבר במזרח ירושלים הכבושה". מאחר והרשות הפלסטינית נחשבת כמדינה משקיפה ולא כמדינה חברה, ירדן שהיא מדינה חברה החליטה להעביר את הבקשה דרכה. השגריר כתב כי על המועצה לדרוש מישראל לעצור את תכניות הבנייה ו"להתחייב לדרך השלום שישראל נטשה בחוסר אחריות".

זאת ועוד, ירדן היא כעת אחת מ-10 החברות באופן זמני במועצת הביטחון, לצד חמש החברות הקבועות במועצה - ארה"ב, רוסיה, סין, בריטניה וצרפת. השגריר הירדני הגיש את הבקשה אמש (שני) והיא כעת תלויה באישור של ארגנטינה, המדינה שעומדת כעת בראש המועצה, שתקבע תאריך לדיון. לא צפוי שארגנטינה תפעל כדי לדחות את הדיון, בעקבות המדיניות של הנשיאה קירשנר שלרוב תומכת בפלסטינים כשמשרד החוץ בבואנוס איירס אף הכיר במדינה פלסטינית בשנת 2010.

גוף עם סמכות להטיל סנקציות

אחרי הפיגוע: כוננות מוגברת בי-ם (צילום: רויטרס)
המצב בבירה הופך למשבר דיפלומטי. ארכיון | צילום: רויטרס

בניגוד למליאת עצרת האו"ם שם ההחלטות הן הצהרתיות, למועצת הביטחון יש אפשרות להטיל סנקציות מעשיות על חברות שמפרות את החלטות המועצה. רק אתמול הודיעה מחלקת המדינה האמריקנית כי היא מתנגדת לבנייה בשטחים, כך שבמקרה שההצעה אכן תגיע לדיון במועצה, וטו אמריקני שלרוב מגן על האינטרסים הישראליים אינו מובטח הפעם.

רק אתמול (שני) יו"ר הפרלמנט הירדני, עאטף טראונה, טען כי "התוקפנות של ישראל נגד הפלסטינים לא פחות חמורה ולא פחות טרור מארגון דאע"ש" וקרא לישראל לשוב לשולחן המשא ומתן באופן מיידי. כמו כן הביא טוארנה חשש מההשלכות של הסלמה ביטחונית נוספת, בעקבות מבצע "צוק איתן".

לדבריו, "הקונפליקט באזור והכשלון במציאת פתרון ארוך טווח לסוגייה הפלסטינית מחייב את הקהילה הבינאלומית להפעיל לחץ על ישראל כדי שתפסיק את הבנייה בהתנחלויות". לאחר מכן טען יו"ר הפרלמנט כי "מה שישאר עושה - ההפרות החוזרות ונשנות כלפי אדמה פלסטינית למרות ההסכם - מעוררת רגשות. המתקפות הללו הן לא פחות חמורות מהטרור שמבצע דאע"ש".