המירוץ בירושלים • הגר”א שלזינגר: “אין סיכוי למועמד חרדי אשכנזי”

מחר המועד האחרון להגשת מועמדות - ועל כס הרב האשכנזי מתמודדים שניים: הרב אריה שטרן, מועמד הציונות הדתית, והרב אליהו שלזינגר, רבה של גילה • האם יכנס שחקן חדש לזירה? • אם לא יקרה הבלתי צפוי: הרב שטרן הוא המנצח
נחמן גור
י"ב תשרי התשע"ה / 06.10.2014 10:35

מחר, יום שלישי, יהיה המועד האחרון בו ניתן יהיה להגיש מועמדות לרבנות ירושלים. זרקורי כלי התקשורת מופנים אולי יותר אל עבר הזירה הספרדית, אבל גם על כס הרב האשכנזי ישנם מאבקים לא פשוטים.

חרדים10 עושה סדר בזירה האשכנזית:

הגאון רבי אריה שטרן – המועמד המוסכם של הציונות הדתית לתפקיד רבה הראשי של ירושלים, ומי שנחשב עד לפני זמן קצר כמועמד בעל הסיכויים הטובים ביותר לנצח. הוא היה המועמד האשכנזי היחיד, ונהנה מתמיכה גורפת של כל הציונות הדתית, לאחר שלפני שש שנים התכנס פורום רבני הציונות הדתית, ובמהלך כמעט היסטורי, קבע כי הרב שטרן הוא המועמד לתפקיד.

מאז אכן פועלים כל אנשי הציונות הדתית – רבנים ופוליטיקאים – למען בחירתו. כחלק ממהלך זה אף הוצע ‘דיל’ לפיו החרדים יתמכו ברב שטרן בתמורה לתמיכת הציונות הדתית ברב ספרדי-חרדי.

ה’דיל’ הוצע בעבר מול הראשל”צ הגר”י יוסף, אך נדחה על-ידי הגר”ע זצ”ל. מדוע? ובכן, כפי שכתבנו בעבר, ישנן מספר גרסאות לדחיית הדיל, אך גורם רבני בכיר, המעורה בפרטים, אומר כי הדיל נדחה משום שהגר”ע לא רצה בבחירתו של הרב שטרן.

במקביל, בציבור החרדי נלחמו, כמעט בכל דרך, במועמדות של הרב שטרן. הנציגים החרדים בעיריית ירושלים הצליחו, פעם אחר פעם, לדחות את מועד הבחירות, כאשר כל סוג של דחייה אפשרית נוצלה על ידם עד תום.

בשבועות האחרונים החלו העניינים להסתבך, מבחינתו של המועמד: הבעיה המרכזית היא גילו של הרב, שיחגוג 70 בחודש כסלו הקרוב, ויחצה את גיל הסף לבחירה כרב עיר.

גם אם יבחר לפני גיל 70, צפויים לו קשים לאור הנהלים החדשים של משרד הדתות, לפיהן על רב עיר לאחר גיל 70 להתפטר מתפקידו.

הסתבכות נוספת הייתה הסמכתו לרבנות של הרב. לאחרונה התפרסם כי לרב שטרן אין את הכושר המתאים לכהונת רב עיר. היום צפוי משרד המשפטים להחליט בנושא, כאשר הערכה היא כי הוא יצלח את המכשול והתעודה תאושר.

אלא שאם בעבר נהנה הרב שטרן מתמיכה מלאה בציונות הדתית, כעת נשמעים גם קולות אחרים. אלה קוראים להפוך את הדיל: לבחור רב ספרדי ציוני ורב אשכנזי חרדי, או להציב מועמד אשכנזי ציוני אחר – כזה שיהיה מוסכם על החרדים.

מקורביו של הרב אומרים לחרדים10: “כל עוד הרב שטרן מתמודד, אף אחד לא ירוץ מולו”. אבל מאוד יתכן כי לבסוף הוא יפרוש מהמירוץ.

הרב אליהו שלזינגר, גילה

 הגאון רבי אליהו שלזינגר – רבה של שכונת גילה, והרב הפוסק ברבנות ירושלים. במשך שנים דובר בו נכבדות, והוא זכה לכך לתמיכה גם מצד הגרי”ש אלישיב זצ”ל.

הרב שלזינגר הגיש את מועמדותו לפני כשלושה שבועות, ללא תמיכה חרדית רשמית. כעת הוא מקווה שהיהדות החרדית תתלכד סביבו.

“אין שאלה בזה שיש בי תמיכה חרדית”, אומר הרב שלזינגר בשיחה עם חרדים10. “וכי איזה מועמד אחר יש?”

אבל גם הוא יודע שתמיכה חרדית בלבד לא תביא אותו אל כס הרב הראשי. “אין סיכוי למועמד חרדי”, הוא קובע. “אין רוב לחרדים, וחייבים תמיכה מבחוץ”.

בהתייחסו ל’דיל’ אפשרי עם הציונות הדתית, אומר הרב: “יש דיבורים, כל הזמן מדברים על זה, ועדיין מדברים על זה. אבל בינתיים לא יצא כלום, כי הם לא רוצים”.

הרב שלזינגר מגלה כי התקיימו גישושים עם אנשי רבה של צפת, הרב שמואל אליהו, באשר ל’דיל’ שכזה – אך כאמור, ללא תוצאות, נכון לעכשיו.

האם שוחחתם עם ראש העיר ניר ברקת או השר נפתלי בנט?

“לא”, עונה הרב, “הם נעולים על הרב שטרן ולא מוכנים לשמוע.

“ראשית החטא”, תוקף הרב שלזינגר, “שהם טועים בזה שהם לא משתפים את היהדות החרדית. זה מהלך לא נכון. יש לנו 14 נציגים במועצה, ואם היו פועלים בתיאום היינו חוסכים את כל זה”.

הרב מפתיע ומספר על תמיכה דווקא מהצד החילוני: “אני נפגש עם אנשים רבים, וישנה תמיכה וישנה הקשבה מהצד השני, ואני מאוד מקווה שזה יתורגם לתמיכה בקלפי”.

גורם בכיר בסיעות החרדיות בירושלים, אומר לחרדים10: “היינו שמחים לראות את הרב שלזינגר מכהן כרבה של העיר, אבל אין סיכוי לבחור מועמד חרדי, בלי הסכמה של הציונות הדתית”.

יעקב שפירא

הגאון רבי יעקב שפירא – ראש ישיבת מרכז הרב. הוזכר לאחרונה כמועמד פשרה אפשרי, כזה שיהיה מוסכם גם על החרדים וגם על הציונות הדתית, במידה והרב שטרם לא יוכל להתמודד.

הרב שפירא הוזכר בהקשר דומה גם בבחירות לרבנות הראשית לישראל, אז גם התמודד והפסיד.

הרב שפירא עצמו מכחיש את הדיווחים, אבל במידה ומועמדותו של הרב שטרן תרד מסיבה כלשהי מהפרק, הרי שהדבר בהחלט אפשרי. אם כי גורמים בציונות הדתית טוענים כי ראש הישיבה הוא מועמד קש של החרדים, וכי לא יזכה לתמיכת הציונות הדתית.

מועמד נוסף שלפי הדיווחים נבדק כמועמד חילופי לרב שטרן, הוא הרב יוסף כרמל, ראש כולל לדיינות ‘ארץ חמדה’ בירושלים, ומהבולטים בבתי המדרש להכשרת רבנים בציונות הדתית. אם כי, יש לציין, האפשרות פחות סבירה, בעיקר מבחינה פוליטית.

מה יחליט בג”ץ

כעת ממתינים כולם להכרעת בג”ץ, שאמור להכריע בעתירות שהגישה יהדות התורה נגד התקנות החדשות לבחירות רב עיר ונגד הליך הבחירות בירושלים.

במידה והבחירות יתקיימו במועדן – כ”ז תשרי תשע”ה – המתמודדים יהיו, ככל הנראה, הגר”א שלזינגר והגר”א שטרן, כאשר זהות המועמדים הספרדים תקבע אם יסגר ‘דיל’ עם אחד מהם.

יחד עם זאת, במידה ובג”ץ יקבל את העתירות, ויחליט על דחיית מועד הבחירות, הרי שבמידה רבה המשחק כולו ייפתח מחדש: הרב שטרן כבר לא יוכל להתמודד מפאת גילו, ואז יוצב מועמד חדש מטעם הציונות הדתית, שיתמודד במקומו.

לחילופין, יתכן וה’דיל’ יתהפך, ויכלול רב ספרדי ציוני ורב אשכנזי חרדי.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    הרב כרמל הוא ראש כולל ארץ חמדה ולא חמדת ציון כפי שנכתב
    06/10/2014 11:57
    תיקון טעות
  1. הרב כרמל הוא ראש כולל ארץ חמדה ולא חמדת ציון כפי שנכתב

  2. אחרי שנים שלא היה סיכוי למועמד ציוני
    06/10/2014 14:05
    נעשה צדק
  3. הגיע הזמן להעדפה מתקנת לטובת מי שהודר במתכוון מכל משרה רבנית בימי שלטונה הארוך של ש”ס במשרד הדתות שהיה שלטון ללא מצרים וסגר כמעט את כל הדלתות בפני רבני הצה”ד