שתף קטע נבחר

החוק החדש: כך תבטלו מנוי בחדר כושר

עם כניסת השנה החדשה, נכנס לתוקף תיקון החוק החדש שמחייב מכוני כושר ומפעילי יחידות נופש לאפשר לצרכנים לבטל מנוי. מדובר בסיוט צרכני שהמחוקק ריכך, אך לא פתר לגמרי. מהן בדיוק זכויות הצרכן בביטול ואיך מחשבים את דמי הביטול? כל מה שצריך לדעת

ב-24 בספטמבר נכנסה לתוקף החובה לאפשר לצרכן לבטל עסקה כרכישת מִנוי למכון כושר ורכישת יחידת נופש , מתי שרק יחפוץ. החובה הזאת, לאפשר לצרכן "לצאת" מעסקה זו כשירצה, נקבעה בתיקון מס' 37 לחוק הגנת הצרכן, שעניינו "ביטול עסקה לתקופה קצובה". התיקון לחוק לא פשוט, לכן הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן פרסמה היום (ה') הנחיה, שמפרטת חובה זו. הנה עיקרי התיקון כפי שהם נובעים מהפרשנות של הרשות.

 

  

קודם לתיקון החוק, אותו יזם ח"כ איתן כבל יחד עם ח"כים נוספים, צרכנים לא היו רשאים לבטל בכל עת את המנוי, אלא רק בטווח של 14 יום. אם רצו לעזוב אחרי כן, חויבו במלוא דמי המנוי או בדמי ביטול גבוהים שנקבעו חד צדדית על ידי מכון הכושר. כעת, לפי חוק, הצרכן יכול לבטל בכל עת עסקה כזאת בכל עת והחוק החדש אף אוסר על מכוני הכושר כל מיני שיטות גבייה כמו "דמי הרשמה" שלא יוחזרו. יחד עם זאת, הביטול לא קל גם היום: העוסק עדיין רשאי לגבות דמי ביטול במסלולים מסוימים ולעיתים, יהיו אלה דמי ביטול גבוהים.

 


חישוב דמי ביטול למנוי לחדר כושר אחרי חודש: 200 שקל בחודש, 2,400 שקל בשנה

חישוב דמי ביטול למנוי לחדר כושר אחרי חודש: 200 שקל בחודש, 2,400 שקל בשנה
החישוב התוצאה
המחיר החודשי של המסלול ללא דמי ביטול 250
מינוס המחיר החודשי במסלול שלך: עם דמי ביטול 250 - 200 = 50
כפול מספר החודשים שמימשת במנוי (חודש אחד) + חודש 2
דמי ביטול 100 שקל

 

עקב כך, כדאי לצרכן להכיר את החוק ולשים לב לתנאי החוזה לפני שהוא חותם עליו. וכן, אל תתחייבו לשום מכון כושר בלי לבקש בכתב את תנאי החוזה הבסיסיים: מה כולל המנוי, מהי תקופת המנוי, כמה הוא עולה לחודש, כמה לשנה, מהם דמי הביטול (אם יש, פירוט בהמשך) ובלי לבדוק אם הם עומדים בדרישות החוק.

 

חישוב דמי ביטול: ההפרש בין דמי המנוי ששילמתם לבין דמי המנוי שהייתם משלמים לו הייתם במסלול בלי דמי ביטול, כפול מספר חודשי השימוש + חודש (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
חישוב דמי ביטול: ההפרש בין דמי המנוי ששילמתם לבין דמי המנוי שהייתם משלמים לו הייתם במסלול בלי דמי ביטול, כפול מספר חודשי השימוש + חודש(צילום: shutterstock)
 

 

לצד תיקון החוק: ביטול תוך 14 יום עדיין תקף

לפני שנסביר את ההוראה החדשה לעניין ביטול מנוי לחדר כושר ויחידת נופש, חשוב להדגיש שהחובה החדשה לאפשר ביטול של מנוי בכל עת, לא סותרת ולא באה במקום סעיפי חוק קיימים.

 

כך למשל, צרכן עדיין יכול לבטל עסקה עליה סיכם באופן פרונטלי (משמע, הגיע למכון הכושר וחתם שם על העסקה), תוך 14 יום מיום כריתת העסקה או מיום מסירת חוזה בכתב או מסמך גילוי נאות (לפי המאוחר), תוך תשלום דמי ביטול בגובה 5% או 100 שקל, לפי הנמוך מביניהם.

 

אם העסקה נערכה באמצעות מכר מרחוק (למשל דרך האינטרנט או הטלפון), רשאי הצרכן לבטל תוך 14 יום מיום ביצוע העסקה תוך תשלום דמי ביטול. בגובה 5% או 100 שקל, לפי הנמוך מביניהם.

 

כלומר, אחרי 14 יום, יתכן שתשלמו דמי ביטול גבוהים יותר (תיכף נפרט), אז שימו לב שב-14 הימים הראשונים למנוי לא יגבו מכם מעבר לקבוע בחוק: 5% או 100 שקל, הנמוך מביניהם.

 

העונש על הפרת החוק יכול להגיע ל-45 אלף שקל

ועוד עניין חשוב לפני הצלילה לנבכי החוק: אם מכון כושר או מפעיל יחידת נופש, לא יאפשר לצרכן לבטל עסקה לתקופה קצובה, באופן שיפורט מיד ובדרך ובתנאי המפורטים, הואיפר הפרה שבגינה רשאית הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן עו"ד תמר פינקוס, להטיל על תאגיד עיצום כספי בסכום של 45 אלף שקל ועל מי שאינו תאגיד – 25 אלף שקל. "הטלת העיצומים הכספיים על הפרת החוק תחל מ-1 בינואר 2015 ועד למועד זה לא תתקיים אכיפה מטעם הרשות", כך נמסר.

 

יוזם החוק, ח"כ איתן כבל (צילום: בני דויטש) (צילום: בני דויטש)
יוזם החוק, ח"כ איתן כבל(צילום: בני דויטש)

 

מה נחשב מכון כושר ואיך מבקשים ביטול?

מה זה מכון כושר? לפי החוק, מכון כושר הוא כל מקום בו ניתנים שירותי ספורט או מועדון בריאות, לרבות שירותי בריכת שחייה, תרגילי התעמלות ועיצוב הגוף, סאונה וג'קוזי.

 

מכון כושר זה לא: חוגים המבוססים על תוכנית לימודים לינארית שלא ניתן להצטרף אליהם במועד מאוחר ממועד ההרשמה. גם בריכת שחייה, כלומר מקום שניתנים בו שירותי בריכה בלבד, הפעילה בתקופה שלא עולה על 5 חודשים בשנה, לא מוגדרת כמכון כושר.

 

איך מבטלים? על הצרכן המבקש לבטל מנוי לפני תום תקופת התחייבותו, להודיע למכון הכושר בכתב (בדואר רשום, או בדואר אלקטרוני, או בפקס).

 

מתי נכנס ביטול העסקה לתוקף? חודש ממועד מסירת הודעת הביטול.

 

ביטלתי מנוי לשנה אחרי חודש ושבועיים. מה החובה המוטלת על מכון הכושר? עליו להשיב לצרכן את התמורה ששילם, או לבטל את החיוב בשל העסקה. לפי חוק – תמורה זה כל תשלום שעל הצרכן לשלם לעוסק בקשר לעסקה עם מכון הכושר, ובכלל זה דמי רישום.

 

אם ביטלתי באמצע תקופת המנוי, מתי הביטול ייכנס לתוקף? למרות האמור לעיל, אם הוחל בביצוע העסקה, הביטול נכנס לתוקף חודש ממועד מסירת הודעת הביטול. על העוסק להשיב לצרכן את יתרת כספו או להפסיק את גביית יתרת החודשים. כמו כן, אם הצרכן עשה שימוש במשך חודש ושבועיים והביטול נכנס לתוקף לאחר חודש, הצרכן ישלם עבור חודשיים ושבועיים בלבד והיתרה תושב לו.

 

חישוב דמי הביטול

האם מותר לגבות דמי ביטול? כן. לעוסק מותר לגבות דמי ביטול, אבל רק אם הוחל בביצוע העסקה. "התנאי לגביית דמי ביטול הוא כי מכון הכושר גילה לצרכן בכתב בטרם עשיית העסקה, כי קיים מסלול חלופי למסלול העסקה הקצובה", נמסר מהרשות.

 

מה זה מסלול חלופי ללא דמי ביטול? החוק מבחין בין שני מסלולים:

א. מחיר חודשי בעסקה קצובה – שהוא בדרך כלל מחיר הנמוך מבין שני המסלולים: המחיר שעל הצרכן לשלם בעד זכות השימוש בתקופה קצובה, כשהוא מחולק במספר החודשים בהם יש לצרכן זכות שימוש. כך למשל, מחיר לשנה (12 חודשים): 2,400 שקל. מחיר לחודש: 200 שקל. בעסקה כזאת – יש דמי ביטול, לכן המחיר החודשי נמוך יחסית.

 

ב. מחיר חודשי במסלול החלופי שהוא בדרך כלל המחיר הגבוה מבין שני המסלולים: מכון הכושר חייב להציע לצרכן גם מסלול חלופי, שלא כולל דמי ביטול. עבור מסלול זה, ישלם הצרכן (קרוב לוודאי) מחיר חודשי גבוה יותר, אך אם ירצה לעזוב - לא ייגבו ממנו דמי ביטול.

 

אם לא הציעו לי מסלול חלופי בלי דמי ביטול? ברשות מדגישים: "מכון הכושר המציע לצרכן עסקה לתקופה קצובה, חייב להציע לצרכן בטרם ההתקשרות גם את העסקה במחיר חודשי במסלול החלופי. היה ולא הוצע לצרכן המסלול החלופי בכתב, לא ניתן לגבות מהצרכן דמי ביטול".

 

מה גובה דמי הביטול שהמכון יכול לגבות? ההפרש בין המחיר החודשי במסלול העסקה הקצובה (מסלול זול יותר כאמור, משום שיש דמי ביטול), לבין המחיר החודשי במסלול החלופי (היקר יותר משום שאין דמי ביטול), כפול מספר חודשי השימוש (או החודשים בהם היתה לצרכן זכות שימוש במנוי).

 

ברשות מספקים דוגמא: מנוי במסלול עסקה קצובה (עם דמי ביטול) לשנה עולה 2,400 שקל – 200 שקל לחודש. העלות במסלול החלופי (בלי דמי ביטול) היא 250 שקל לחודש, 3,000 שקל לשנה. צרכן המבקש לבטל את המנוי חודש אחרי ביצוע העסקה ובקשתו נכנסת לתוקף חודש אחרי בקשת הביטול, אמור לשלם דמי ביטול עבור חודשיים. החישוב: 250 (שקל) פחות 200 (שקל) כפול 2 (חודשים) = 100 שקל דמי ביטול.

 

אם הצרכן מבקש לבטל את המנוי כעבור חודש ו-10 ימים? דמי הביטול יחושבו על בסיס חודשיים ו-10 ימים ולא על בסיס 3 חודשים, כלומר עבור חודשיים מלאים ישלם הצרכן את ההפרש בין המחיר החודשי ששילם, לבין המחיר החודשי שהיה משלם לו היה בוחר במסלול ללא דמי ביטול. במקרה שלנו: 50 שקל ואת סכום זה יש להכפיל ב-2 – חודשיים. התוצאה: 100 שקל (50 כפול 2). בנוסף, עבור עשרת הימים הנוספים, ישלם תוספת של 1.66 שקלים ליום (50 חלקי 30 = 1.66 שקלים כפול 1 חודש) וסך הכל 116.6 שקל.

 

אל תשלמו דמי ביטול של אלפי שקלים

יש רף לדמי הביטול – מחיר מקסימום: כדי למנוע דמי ביטול גבוהים מדי, למנוע מצב בו מכוני כושר יצמיאו הפרש מחירים גבוה במיוחד בין הצעת המנוי כעסקה קצובה (המסלול היקר יותר בלי דמי ביטול) לבין הצעת המנוי כעסקה חלופית (המסלול הזול יותר, עם דמי מנוי).

 

עקב כך נקבע כי:

 

1. אם המנוי בוטל בשליש הראשון של תקופת המנוי הקצובה (בתוך 4 החודשים הראשונים למנוי), דמי הביטול לא יעלו על 25% מהתמורה (בדוגמא שלהלן 600 שקל – 25% מ-2,400).

2. אם המנוי בוטל בשליש השני של התקופה הקצובה, דמי המנוי לא יעלו על סכום של 20% מהתמורה (בדוגמא שלעיל 480 שקל – 20% מ-2,400 שקל)

3. אם המנוי בוטל בשליש האחרון של התקופה הקצובה, דמי המנוי לא יעלו על 17% מהתמורה (בדוגמא שלעיל 408 שקל,- 17% מ-2,400 שקל)

  

שימו לב: האחוזים הללו הם רף מקסימום! כלומר, אם חישבתם 116.6 שקל דמי ביטול, מכון הכושר לא יכול לבוא ולומר לכם: כיוון שביטלתם בשליש הראשון, שלמו 25%, קרי 600 שקל. המחיר הנמוך מביניהם הוא הקובע.

 

עוד דוגמא: אתם משלמים 300 שקל לחודש במנוי ל-18 חודשים, ונניח בלי התחייבות המחיר החודשי היה עומד על 400 שקל. נניח שביטלתם בחודש השלישי למנוי. תשלמו: 400 שקל פחות 200 שקל = 200 שקל, כפול 4 חודשים 800 שקל. נכון שלפי הרף הגבוה, 25%, לכאורה תשלמו: 1,350 שקל (25% מ-5,400 שקל). הבחירה היא לפי הנמוך מביניהם. כלומר תשלמו 400 שקל דמי ביטול. לא 1,350! 

  

דמי הביטול לא יהיו גבוהים מיתרת התשלום עד סוף המנוי

במקרה שדמי הביטול גבוהים מדי (כשמבטלים לקראת סוף תקופת המנוי), יש רף מקסימום חלופי לדמי הביטול: מדובר ב"סכום שעל הצרכן לשלם לולא הביטול, בעד יתרת התקופה הקצובה, ממועד כניסת הביטול לתוקף ועד תום תקופת העסקה", כך מוסרים ברשות. למה הכוונה? לכך שאם נותרו חודש-חודשיים למנוי והצרכן החליט לבטל, יתכן שדמי הביטול שיחושבו יהיו גבוהים מהמחיר שהיה משלם לו היה ממשיך את המנוי.

 

דוגמא: צרכן שמשלם 200 שקל בחודש (לעומת 250 במסלול בלי דמי ביטול), שבקשת הביטול שלו נכנסה לתוקף בתום 10 חודשי מנוי, צריך לשלם דמי ביטול של 50 שקל (ההפרש בין 250 ל-200 שקל) אותם יש להכפיל ב-11 חודשים, כלומר, ישלם 550 שקל. זאת למרות שלו היה מסיים את תקופת המנוי ונשאר במכון עוד חודשיים, היה משלם 400 שקל בלבד – 200 שקל לכל חודש.

 

כאן נכנס הרף הראשון וקובע: כיוון שהצרכן רוצה לעזוב בשליש האחרון של התקופה הקצובה, לא ישלם למעלה מ-17% מהתמורה (2,400 שקל), קרי 408 שקל. כלומר לפי הרף הראשון – הצרכן לא ישלם 550 שקל אלא 408 שקל דמי ביטול.

 

החוק קובע רף חלופי, נוסף, לפיו הצרכן לא ישלם יותר מיתרת התשלום שנותרה לו כדי לסיים את המנוי, שהיא 400 שקל (200 שקל לחודש).

 

לפי החוק, "דמי הביטול אותם רשאי לגבות מכון הכושר לא יעלו על הסכום הנמוך מבין הסכומים המחושבים, לפי הרף הראשון או הרף השני". עקב כך בסופו של דבר, הצרכן במקרה זה, ישלם לא יותר מ-400 שקל דמי ביטול.

 

נקודת תורפה: תשלמו אותו מחיר בין אם עזבתם את המכון ובין אם נשארתם באותם חודשיים. עקב כך, עזיבה לקראת מועד סיום החוזה אולי לא תעלה לכם יותר מלהישאר, אך לעיתים תעלה לכם בדיוק כמו להישאר כך שאתם עדיין לכודים בחוזה.

  

יחידות נופש

ביטול תוך 14 יום: גם כאן, הצרכן קודם כל יכול לבטל את העסקה תוך 14 יום מיום חתימת החוזה או מהיום בו אישר את קבלת טופס הגילוי (לפי המאוחר).

 

לפי התיקון החדש לחוק הגנת הצרכן (תיקון 37), הצרכן יכול לבטל את העסקה בכל עת, גם אחרי 14 יום, כשלפני כן לא יכל לבטל אם חלפו 14 יום.

 

סייג: יש הבחנה בין צרכנים שרכשו זכויות ביחידת נופש טרם פרסום החוק לבין צרכנים שירכשו יחידות נופש אחרי פרסום החוק.

 

אם רכשתם יחידת נופש לפני פרסום החוק

החוק פורסם ב-24 במרס 2014 ברשומות. אם רכשתם יחידה לפני כן, על הצרכן למסור הודעת ביטול בכתב (בדואר רשום, פקס, או דואר אלקטרוני).

 

מתי ייכנס לתוקף ביטול העסקה? ברשות מסרו כי: "ביטול העסקה ייכנס לתוקף בתום המועד השנתי הסמוך לאחר מועד מסירת הודעת הביטול ואם נמסרה הודעת הביטול במהלך המועד השנתי – בתום אותו מועד".

 

מה זה אומר? המועד השנתי הוא התקופה בשנה הקלנדרית בה יש לצרכן זכות לשימוש ביחידת הנופש לפי העסקה. לדוגמא, אם מועד זכות השימוש ביחידת הנופש הוא ב-5 באוקטובר 2014 עד 12 באוקטובר 2014 והצרכן שולח הודעת ביטול בפ-1 באוקטובר 2014, הביטול ייכנס לתוקף ב-13 באוקטובר 2014, כלומר בתום המועד השנתי הסמוך לאחר הודעת הביטוח. אותו הדבר אם הצרכן שלח הודעת ביטול במהלך תקופת הנופש, למשל ב-10 באוקטובר 2014. יחד עם זאת, אם הצרכן שלח הודעת ביטול ב-13 באוקטובר, הביטול ייכנס לתוקף ב-13 באוקטובר 2015.

 

יש דמי ביטול? החוק קובע כי אסור לגבות דמי ביטול או סכום כלשהו בשל הביטול ומרגע כניסת הביטול לתוקף, הצרכן אינו מחויב יותר בתשלום דמי אחזקה. לגבי עסקאות שנעשו לפני פרסום החוקף העוסק רשאי שלא להשיב לצרכן את החלק היחסי ממחיר יחידת הנופש בעד זכות השימוש בה, בעד התקופה שממועד כניסת הביטול לתוקף ואילך.

 

אם רכשתם יחידת נופש אחרי פרסום החוק

אם רכשתם יחידת נופש לאחר יום פרסום החוק ברשומות (אחרי 24 במרס 2014): על הצרכן למסור הודעת ביטול בכתב (בדואר רשום, אלקטרוני או פקס).

 

ביטול העסקה ייכנס לתוקף בתום המועד השנתי הסמוך לאחר מועד מסירת הודעת הביטול ואם נמסרה הודעת ביטול במהלך המועד השנתי - בתום אותו מועד. העוסק חייב להשיב לצרכן כל סכום שהצרכן שילם בעד התקופה שלאחר מועד כניסת הביטול לתוקף, בתוספת הפרשי הצמדה מיום התשלום עד יום החזרת הסכום, או יבטל את חיובו בעד תקופה זו והכל למעט הסכומים שהוא רשאי לגבות כפי שיפורט.

 

אם כבר הוחל בביצוע העסקה אלו התשלומים שניתן לגבות מהצרכן:

 

1. החלק היחסי ממחיר יחידת הנופש בעד זכות השימוש שיש לצרכן בה, עד למועד כניסת הביטול לתוקף. למשל, אם הצרכן עשה שימוש בזכות במשך שנתיים, העוסק רשאי לגבות את החלק היחסי ממחיר יחידת הנופש עבור שנתיים אלה ולהשיב לו את היתרה או להפסיק את החיוב.

 

2. בנוסף, לאחר ניכוי החלק היחסי כאמור לעיל, רשאי העוסק לגבות מהסכום הנותר 50% ובלבד שהעוסק לא הגביל את זכותו של הצרכן להמחות/למכור את זכויותיו על פי החוזה לצרכן אחר. עוסקים שלא יאפשרו לצרכנים בעלי יחידות הנופש למכור את זכות השימוש ביחידה או ידרשו מהם תשלום על העברת בעלותם, לא יורשו לגבות את ה-50% כאמור.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים