שתף קטע נבחר

בסופר ובשוק: חובה להציג לצרכן את צג המשקל

לפי חוק, אסור לקמעונאים להסתיר מהצרכן את צג המשקל לצרכן בעת שקילת מוצר בתפזורת. כיום, הצג גלוי לצרכן במעדניות בסופר, אך לא בהכרח בקופות. בחנויות וירקניות ובדוכנים בשוק: אפילו בחשבונית לא מצוין המשקל לעיתים. תקנות חדשות שמחדדות את החובה, ייכנסו לתוקף בעוד כחודשיים. מה הסנקציה למי שעובר על החוק? לא ברור

במסגרת תקנות חדשות, יחוייבו בתי עסק להציג את צג המשקל בצורה גלויה לצרכן הקונה מוצר בתפזורת, שאינו ארוז. בין היתר: ירקות, פירות, פיצוחים, גבינות ונקניקים. שר הכלכלה נפתלי בנט, אישר לאחרונה את התקנות, אותן הציעה הרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן, האמורות למנוע הפתעה בקופה. הן ייכנסו לתוקף בעוד חודשיים.

 

 

 

במעדניות של הסופרמרקטים, צג המשקל לרוב גלוי לצרכן. לעומת זאת, בקופות בסופרמרקטים, המשקל לא תמיד גלוי לצרכן, למשל, כשהוא רוכש פירות וירקות, וכך הוא זוכה להפתעה בחשבונית. במינימרקטים, מרכולים פרטיים, דוכנים בשוק, פיצוחיות וירקניות, המשקל לעיתים קרובות עמום עוד יותר: לא רק שהצרכן לא רואה מה משקל המוצר שהוא מבקש לקנות בעת שקילתו, אלא שגם בחשבונית לא תמיד מופיע המשקל אלא רק המחיר הסופי.

 

לפי תקנות הגנת הצרכן (חובת גילוי משקל של מוצר), התשע"ד – 2014, העוסק יהיה חייב לגלות לצרכן את משקלו של מוצר הנמכר על פי משקל, על ידי העמדת מכשיר השקילה באופן המאפשר לצרכן לראות על נקלה וללא הפרעה את פעולת השקילה ותוצאותיה.

אסור להסתיר את המשקל בסופר ובדוכן בשוק (צילום: רוני ליפשיץ) (צילום: רוני ליפשיץ)
אסור להסתיר את המשקל בסופר ובדוכן בשוק(צילום: רוני ליפשיץ)

 

הרחבה של חובה שכבר קיימת בחוק

חובת הצגת משקל לצרכן זו לא הוראה חדשה. בצו הפיקוח על מצרכים ושירותים (הסחר במזון, ייצורו והחסנתו), תשכ"א-1960, סעיף 5.ב מכירת מצרכים, נכתב כי: 

  

"קמעונאי חייב להחזיק בחנותו את מכונת השקילה, המשמשת לו לשקילת מצרך הנמכר על ידיו לפי משקל, במקום ובאופן המאפשרים לקונה לראות על נקלה וללא הפרעה את פעולת השקילה ואת תוצאותיה".

 

ההחלפה מצו לתקנות משרתת שתי מטרות. האחת, לנתק את הזיקה של החקיקה הישראלית מהכרזה על מצב חירום (מעבר מצווים לתקנות); והשנייה: להכליל את כל העוסקים בחוק, משום שעד עכשיו היה מדובר רק בקמעונאים ובחנויות, כך שבעלי דוכנים היו לכאורה פטורים.

 

בדיון בוועדת הכלכלה על התקנות נאמר כי "הצו עצמו מדבר על 'קמעונאי חייב להחזיק בחנותו את מכונת השקילה', ועכשיו אנחנו עוברים ל'עוסק חייב לגלות לצרכן את משקלו של מוצר'. זאת אומרת, גם אם אתה מוכר לא בחנות אלא מוכר לא משנה איפה, מוצר בשקילה, אתה חייב". 

 

בבתי עסק רבים הצרכן לא יכול לראות את צג המשקל

ההרחבה הזאת של החובה להציג משקל לצרכן נדרשת לנוכח המציאות בשטח. מהרשות נמסר כי "בעקבות בדיקה שעשתה הרשות נמצא כי בבתי עסק רבים ממוקם המשקל באופן שבו לא יכול הצרכן לראות את צג המשקל בעת שנשקל בעבורו המוצר אותו הוא נבקש לרכוש. הצרכן לא יכול לראות את משקלו של המוצר ואף לא את מחירו והוא נסמך על דברי העוסק.

 

"הצגת משקל המוצר ומחירו הוא מידע חיוני ביותר עבור הצרכן המאפשר לו לתכנן ולעקוב אחר הרכישה אותה הוא מבקש לבצע. "שקיפות היא אבן יסוד במערכת היחסים שבין צרכן לעוסק. שר הכלכלה והרשות רואים בשקיפות חשיבות רבה ופועלים כל העת לקידומה במגוון ערוצים".

  

שר הכלכלה נפתלי בנט מסר: "שקיפות צריכה גם להראות. התקנה המחייבת הצגת משקל ללקוחות היא צעד נוסף במאבק ביוקר המחיה שמתבטא גם בדברים הקטנים".

 

מה הסנקציה למי שעובר על החוק? אין

יחד עם זאת, כשנשאלו נציגי הרשות בדיון בוועדת הכלכלה: מהן הסנקציות נגד עוסק שלא יציג משקל לצרכן, מסרו נציגי הרשות כי: "לא נקבעה סנקציה מפורשת לעניין זה".

 

יחד עם זאת הזכירו שבקרוב אמורה הכנסת לאשר עיצומים כספיים במסגרת חוק הגנת הצכן. "יכול להיות שנצליח להכניס עוד תיקונים שיתקבלו עד שתאושר הצעת החוק בעניין העיצומים הכספיים, ונשקול האם הסעיף הזה מתאים או לא", כך סוכם.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צילום: רוני ליפשיץ
אסור להסתיר את המשקל בסופר ובדוכן בשוק
צילום: רוני ליפשיץ
מומלצים