סידור התפילה העתיק בעולם הוצג בפני ראש הממשלה

הסידור נכתב כפי הנראה בשנת 840 לספירה בתקופת גאוני בבל ונותר עדיין בכריכתו המקורית • נתניהו: "יש פה קשר בין העבר שלנו להווה שלנו, וזהו דבר בעל ערך רב"
כ"ד אלול התשע"ד / 19.09.2014 01:47

סידור התפילה העתיק בעולם, בן כ-1,200 שנה, הוצג אמש בפני ראש הממשלה בנימין נתניהו.

נתניהו היה האדם הראשון בישראל לראות את הסידור ובין הבודדים בעולם שזכו להחזיק אותו בידיו, לדפדף בין דפי התפילות העתיקים ולקרוא מתוכו.

“סידור התפילה הזה הוא ממצא חשוב ביותר. הוא כתוב בעברית ומכיל את התפילות שעם ישראל מתפלל גם בימינו אנו. יש פה קשר בין העבר שלנו להווה שלנו וזהו דבר בעל ערך רב” אמר נתניהו.

כתב היד העתיק, כולל את קובץ התפילות היהודי והוא הקדום ביותר מסוגו שהתגלה עד היום. הסידור מונה כ-50 דפים הכתובים על גבי קלף עור בעברית עתיקה עם סימני ניקוד ותנועה בשפה הבבלית ונמצא עדיין בכריכה המקורית שלו.

על פי ההערכות, ספר התפילות הקדום נכתב סביב שנת 840 לספירה, בתקופת גאוני בבל, לרבות הרב סעדיה גאון, שהייתה המרכז היהודי באותה העת. את הסידור מייחסים לתקופה שבה חי הרב עמרם גאון, שנחשב למחבר אחד הסידורים הראשונים. הסידור העתיק נחלק לשלושה פרקים עיקריים, בהם חלקים מתוך תפילת שחרים לשבת, פיוטים והגדה לפסח.

את הסידור הציגו לראש הממשלה אמנדה וייס, מנכ”לית מוזאון ארצות המקרא בירושלים ומר סטיב גרין, יושב ראש “אוסף גרין”, אשר השאיל את הסידור לתצוגה במוזיאון.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות