הפילוג הספרדי • האולם בת”א היה ריק – הראשל”צ לא נכנס • מי אשם?

עצרת הזיכרון שהפיקה ש"ס במרכז דוהל בתל-אביב נכשלה - והמחנאות בתנועה שוב מייצרת סכסוכים • אריה דרעי, בעצה אחת עם יו"ר ש"ס בתל-אביב נתן אלנתן, החליט: הראשל"צ הגר"י יוסף לא ייכנס לאירוע, בשל מיעוט משתתפים • מתנגדיו של דרעי חוגגים: "זעם בתל אביב על שיו"ר התנועה בחר לזלזל בציבור היקר שכן הגיע" • נתן אלנתן: "להד"ם. אנחנו לא כועסים" • ולמה, באמת, הקהל לא הגיע?
כ"ג אלול התשע"ד / 18.09.2014 12:38

יו”ר ש”ס אריה דרעי אולי רוצה שלום, אבל המחנאות בתנועת ש”ס ממשיכה ליצור סכסוכים בלתי פוסקים, רובם בקרב אנשי השטח.

מאז ראש חודש אלול מקיימת התנועה עצרות התעוררות לרגל 11 חודש להסתלקות הגר”ע יוסף תחת הכותרת ‘אשכבתיא דמרן’ (‘אל המעין’ מארגנת, כדי לאפשר את השתתפותו של הראשל”צ הגר”י יוסף, שאינו רשאי להשתתף בכנס פוליטי-מפלגתי), כאשר במקביל מתקיימות עצרות פרטיות, בהן משתתף הראשל”צ הגר”ש עמאר.

המדיניות בשתי העצרות שונה: בעוד בש”ס מקפידים להביא את הגר”י יוסף רק לעצרות בהן נרשמת נוכחות מרשימה, הגר”ש עמאר מקפיד להיענות בחיוב לכל הזמנה ולהיכנס לכל כנס – קטן כגדול. לדברי אנשיו, כיסאות ריקים אינם מרתיעים אותו, שכן כך נהג גם הגר”ע יוסף זצ”ל בשעתו, כשכיתת את רגליו מעיר לעיר מבלי להתחשב במספר הנוכחים.

יחד עם זאת, ניתן להבין את המדיניות של ש”ס: אחרי הכל הראשל”צ הגאון רבי יצחק יוסף נושא במשרה ממלכתית, ואך טבעי הוא כי אנשיו מבקשים לבדוק תחילה האם השתתפותו תוסיף לו כבוד או להיפך.

כך או כך, מידי ערב נערכים כנסים, וכאשר הכול זורם כשורה – הדברים אינם מדווחים. רוב הכנסים של ש”ס מלאים בקהל מפה לפה, ולאחר הכישלון העצרת הראשונה בבנייני האומה, בהחלט נרשמת הצלחה לכנסים ברחבי הארץ. ההערכות הן, כי גם את היכל ‘ארנה’ בירושלים תצליח ש”ס למלא, לאחר שהפיקה לקחים – והחלה לפעול בצורה נכונה.

ובכל זאת, אמש נרשמה תקלה, שגרמה לתסיסה בשטח. התקלה טבעית – התסיסה היא הסימפטום המעיד על מצבה בשטח של התנועה.

 בשיחת טלפון נסגר: לא מכובד שהרב יכנס

במודעות שפורסמו ברחבי תל-אביב יפו לקראת עצרת הזיכרון במרכז דוהל ברחוב התקווה, התבשר הציבור כי את האירוע יכבדו נשיא ‘המועצת’ חכם שלום כהן, הראשל”צ הגר”י יוסף, והרבנים הגאונים רבי משה מאיה חבר מועצת חכמי התורה, רבי יהודה דרעי רב העיר באר שבע, רבי משה זבולון רב שכונת תל כביר, רבי שמעון אשר רב שכונת קרית שלום, רבי עזרא טארב רב שכונת התקוה – וכמובן יו”ר ש”ס, ח”כ אריה דרעי, ולצידו סגן ראש העיר ונציג ש”ס בעירייה, נתן אלנתן.

זמן קצר קודם מועד כניסת הרב הראשי, שהגיע מלווה באריה דרעי, הובא לידיעתם כי האולם אינו מלא, לשון המעטה. בשיחה עם יו”ר ש”ס בתל-אביב, נתן אלנתן, הוא מספר כי אריה דרעי שוחח עמו בטלפון, ושניהם הגיעו להבנה כי לא יהיה זה מכובד שהראשל”צ ייכנס לאירוע.

אריה דרעי

זה לא מנע ממתנגדי דרעי בש”ס לצאת בהודעות זועמות, שהופצו בקבוצות הוואטסאפ הבוקר:

“יו״ר ש”ס בתל אביב זועם על יו״ר תנועת ש”ס. יו״ר ש”ס בתל אביב נתן אלנתן נשמע אתמול בשעות הלילה כשהוא זועם על יו״ר שס אריה דרעי על שלא הטריח עצמו להגיע לכנס שש”ס אירגנה אתמול בתל אביב.

“כידוע אתמול נערך כנס באודיטוריום בתל אביב, אך למקום הגיעו עשרות אנשים בודדים בלבד, כל הניסיונות למלאת את האולם לא צלחו. נודע כי יו״ר ש”ס והרשל״צ הרב יצחק יוסף היו אמורים להשתתף בעצרת. יו״ר שס כבר הגיע לתל אביב ולאחר המתנה ארוכה החליט יו״ר ש”ס שלא להיכנס אל האולם וזאת בגלל מיעוט המשתתפים.

“כאמור נתן אלנתן זעם על החלטתו של דרעי שבחר שלא להיכנס לאולם ואמר כי תמוה בעיניו על כך שיו”ר התנועה בחר לזלזל בציבור היקר שכן הגיע. מתברר שהאיש מחפש את הרעש והצלצולים”.

בשיחה עם אלנתן הוא שולל מכל וכל את הנאמר בהודעה. נכון, הוא אומר, שהאולם לא היה מלא, אך הוא בהחלט הגיע יחד עם דרעי למסקנה כיצד לנהוג – ואין בליבו כל כעס. בקיצור, להד”ם.

למה הציבור לא הגיע?

מדוע לא הצלחתם למלא את האולם? שאלתי את אלנתן.

הוא, בתגובה, מנסה להפיק לקחים. לאחר מעשה, הוא מבין שיש כמה סיבות לכך.

“ראשית, השעה המאוחרת בה החל האירוע ואשר גרמה, כפי הנראה, לציבור שלא להגיע, שכן הם צריכים להשכים קום לסליחות. גם היעדר תחבורה ציבורית בשעות הלילה המאוחרות, לא אפשרה לאנשים שאין ברשותם מכונית (רבים בדרום תל-אביב) להגיע.

“ויש גם סיבה טכנית: מודעות נוספות שפרסמו על אירועים נוספים ואשר הודבקו באופן פרוע גם מעל למודעות של ש”ס ובלי כל התחשבות, גרמו מן הסתם לכך שלא כל הציבור ראה את המודעות”.

וכמו תמיד, היו כנראה גם “הפוליטיות הקטנות”.

אלנתן מספר כי לפני מספר חודשים ערך אירוע של ‘איגוד בני תורה’ בתל אביב, באותו מקום, והמקום היה מלא מפה לפה – מה שמוכיח כי המנסים לומר שנציגות ש”ס בתל-אביב אינה יעילה – אינם צודקים.

כך או כך, נדמה כי האירוע המרכזי של הסיפור הם התככים המלווים כל חריקה באירועי ש”ס.

האם תצליח ש”ס לאחד את השורות בעתיד הקרוב, או לכל הפחות עד לבחירות הבאות? ימים יגידו.

הדפס כתבה

3 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    במקום שאין איש, השוואנץ איז אוחט הפיש.
    18/09/2014 14:31
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. במקום שאין איש, השוואנץ איז אוחט הפיש.

  2. רק אלי
    18/09/2014 17:58
    דני
  3. ישי ימלא את האולמות

  4. רק בני פועל
    21/09/2014 15:40
    בוחרים חכם
  5. בוחרים אך ורק במי שעושה… מי שבאמת עוזר זה רק בני