פלונטר • משרד החינוך דורש: להפוך ‘הכיתה האשכנזית’ באלעד לעירונית

במשרד החינוך דורשים להפוך את 'הכיתה האשכנזית' של זלזניק לסמינר עירוני • הבעיה: הגראי"ל שטיינמן מתנגד • במשרד בטוחים: בסוף העירייה תיכנע • וגם ללום בוחש: "ראש העיר משקר ביודעין - אין כל כוונה להפוך כיתה זו לעירונית"
כ"ג אלול התשע"ד / 18.09.2014 09:18

סערת הסמינרים באלעד: למרות שחלפו יותר משבועיים מאז נפתחה שנת הלימודים, שני סמינרים – ‘לדעת חכמה’ ו’זלזניק’ (הכיתה החדשה) – לומדים בתנאים בלתי שגרתיים, תחת קורת גג של קראוון במתחם אחד, ללא הנהלה מסודרת, ולמעשה – ללא בעל בית, כאשר ברקע נחתה דרישת משרד החינוך: להפוך את ‘הכיתה החדשה’ לעירונית.

נכון לעכשיו נראה כי פתרון הבעיה אינו קרוב, ומדובר בתפוח אדמה לוהט, שכל הצדדים חוששים לגעת בו, שמא ייכוו.

תחילה לתיאור הפלונטר: סמינר ‘זלזניק’, שפעל כל השנים כסמינר ספרדי, הקים השנה כיתה חדשה – לאשכנזיות בלבד. משרד החינוך עצר את הרישום, שגרם לאפליה עדתית, ודרש לרשום לכיתה החדשה בנות ספרדיות ואשכנזיות במעורב. כך אכן נעשה. אחוז התלמידות הספרדיות גבוה מ-30%, כך שבוצעה הקפדה שקבלת התלמידות תהיה על רקע התאמה רוחנית ולא על רקע עדתי.

במקביל, גויסו להנהלת סמינר ‘לדעת חכמה’ הרב ארנטרוי וסגניתו, מחנכת ותיקה מסמינר ‘מאיר’ בבני ברק, חנה פלדמן.

מאחר ולסמינר זלזניק (הכיתה החדשה) לא היה סמל מוסד משל עצמו – כפי שכבר דיווחנו – הוצמד סמל סמינר אחד לשתי הכיתות, והן הפכו לסמינר מאוחד.

אלא שבפועל, הדבר ממש אינו כך: כיתת ‘זלזניק’ מנוהלת, בפועל, על ידי מזכירה שיושבת במתחם שברחוב פנחס בן יאיר, כאשר ל’לדעת חכמה’ יש מנהל וסגנית במתחם, אך הם אינם קשורים לבנות בכיתה השניה. גם הפעילויות החברתיות מתבצעות באופן נפרד (טיול נערך השבוע לבנות ‘זלזניק’ בלבד, רק לדוגמה).

המבוכה במקום גדולה, ואיש אינו יודע מיהו בעל הבית של הסמינר החדש והמורכב.

ההתנגדות של גדולי ישראל – והתערבות ללום

במשרד החינוך מבינים שמדובר בסמינר חרדי שלא יצטרף לרשת הממלכתית החדשה שלו, ואף לא מנסים לשכנע, אולם דורשים להפוך אותו לסמינר עירוני, בדיוק כפי שמתנהלים הסמינרים בבני-ברק.

אלא שהדבר לא פשוט לביצוע: קיימת הוראה של הגרי”ש אלישיב זצ”ל לסמינרים שבירושלים שלא להסכים לניהול עירוני. גם הגראי”ל שטיינמן מתנגד לכך נחרצות.

ישראל פרוש

העירייה, מצידה, לא תבצע צעד שנוגד את הוראת הרב שטיינמן, אבל במשרד החינוך בטוחים שבסופו של דבר העירייה תיכנע. המנהלים, מצידם, בוודאי שלא יסכימו לכך – ובינתיים המבוכה חוגגת בשטח.

פעילותה העצמאית של הכיתה ה’חדשה’ של זלזניק, המכילה רוב בנות אשכנזיות, הגם שהנהלת בית הספר נאלצה לצרף אליה בנות רבות ספרדיות, מקוממת גם את עמותת יו”ר ‘נוער כהלכה’, עו”ד יואב ללום.

במכתב ששיגר השבוע למשרד החינוך, קובל ללום על שמכתבו הקודם לא נענה, והוא “שב ופונה” תוך שהוא מתאר את המצב בשטח:

“כזכור בית הספר זלזניק ניסה לקראת שנת הלימודים הנוכחית לפתוח כיתה ט’ לאשכנזים בלבד.. ורק לאחר התערבותנו והתערבותכם נאלץ בית הספר לבצע רישום חדש.

כידוע, לרישום החדש הגיעו 41 בנות כולן ספרדיות (בניגוד לרישום הראשון אליו הגיעו 120 בנות שמתוכן 26 אשכנזיות) כך שלמעשה בבית הספר זה שברחוב יהודה הנשיא 55 אלעד ממשיכות ללמוד רק תלמידות ספרדיות.

במכתבנו שבנדון התרענו על כך שראש העיר ככל הנראה הנחה את הורי הקבוצה האשכנזית שלא להירשם היות והוא פועל לשמר קבוצה זו.

אכן, אשר יגורנו בא, נפתחה כיתה חדשה הכוללת את הקבוצה האשכנזית, כאשר בהתערבות העירייה באלעד שובצו על ידי הרשם הראשי שהוא מנהל מחלקת החינוך באלעד (מרדכי ממליה) בסוף אוגוסט 2014, ברגע שאחרי האחרון, קבוצה קטנה של תלמידות ספרדיות לתוך הקבוצה האשכנזית נפתחה כיתה ט’ נוספת בכתובת אחרת ברחוב בן עוזיאל באלעד (כאשר למותר לציין שהמכסה הפסולה והאסורה נשמרת בקפידה).

הכיתה החדשה נפתחה בכתובת בן עוזיאל 19 באלעד (במבנה של סמינר ‘לדעת חכמה’ כאשר כל העניין הוא לזרות חול בעיניכם, כאילו מדובר בסמינר אחד, בו בשעה שלבנות יש הפסקות בזמנים שונים ותלבושות אחידות שונות, מנהלות שונות ולמעשה מדובר בשני בתי ספר שונים – כך גם הבהיר מנהל לדעת חכמה) הממוקמת במקום אחר ושונה מבית הספר המקורי של זלזניק שברחוב יהודה הנשיא 55. כלומר כיתה זו פועלת בניגוד לנהלי הרישוי, ללא רישיון ובניגוד לחוק פיקוח על בתי ספר.

למרשי נודע, כי ראש העיר פרוש בלחץ רבנים שהוא מחויב אליהם פוליטית, מנסה לקבל משרד החינוך רישיון נפרד לכיתה זו.

עוד נודע למרשי כי ראש העיר הרב ישראל פרוש בניסיון לשכנע את משרד החינוך להשאיר כיתה זו באוטונומיה נפרדת, טוען כי בית הספר יפעל כבית ספר עירוני, לצערם של מרשי ראש העיר עשה ועושה כל אשר לאל ידו כדי להנציח את האפליה הפושעת השוררת במקום, ומשקר ביודעין למשרד החינוך כאשר אין כל כוונה לא של ראש העיר ולא של זלזניק להפוך כיתה זו לעירונית, וכל מטרתם היא להגיע בעוד חודש ולטעון כי הסמינר העירוני לא צלח, ולדרוש לאור המצב העובדתי רישיון חדש לכיתה זו ברחוב בן עוזיאל…

יואב ללום

לא בכדי זלזניק וראש העיר לא מינו לבית הספר ‘חדש’ זה מנהלת שהרי לטענת מרשי זלזניק המנהלת עומדת גם מאחורי מסגרת זו”.

דרישת עו”ד ללום היא לערבב את כיתת ‘זלזניק’ עם הכיתה החדשה.

באשר לעובדות, צודק עו”ד ללום בכך שלבית הספר ה’חדש’ של זלזניק אין הנהלה במקום, המזכירה היא שמנהלת אותו ב’שלט רחוק’, כאשר אין כל קשר חינוכי ו/או לימודי בינו לבין ‘לדעת חכמה’.

באשר לנושא המכסות, משרד החינוך כופף משמעותית את סמינר זלזניק כשהוא מחייב להכניס לכיתה החדשה בנות רבות ספרדיות, מעבר ל-30% המקובלים (שלא בצדק, כמובן).

מכתבו של עו”ד ללום רק מעמיק את התחושה כי את הפלונטר באלעד לא יצליחו לפתור במהרה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות