הקרב בבית היהודי: האם תתקיים הצבעה חשאית על החוקה

החל מהשעה 17:00 מגיעים חברי מרכז מפלגת הבית היהודי לאוניברסיטת תל אביב בכדי להצביע על אישור החוקה החדשה • למרות שנאספו חתימות להצבעה חשאית, במפלגה רוצים הצבעה גלויה • התוצאות צפויות לקראת 20:00
שרי רוט
ט"ו אלול התשע"ד / 10.09.2014 18:32

בוחרים חוקה: חברי מרכז הבית היהודי מתכנסים החל מהשעה 17:00 באוניברסיטת תל אביב, בכדי להצביע על חוקת המפלגה.

חוקת המפלגה החדשה מעניקה ליו”ר נפתלי בנט, סמכויות נרחבות ולמעשה שליטה מלאה בתנועה ובגיבוש רשימתה.

התוצאות צפויות להתפרסם בשעה 20:00, אז יגיע למקום גם השר בנט, לשאת נאום.

במקום מתקיימים ויכוחים סוערים בין תומכי החוקה למתנגדיה, ובמקרה אחד אף הוצא בכח מהמקום פעיל.

אחרי עבודת שטח מאומצת של מתנגדי החוקה החדשה בראשות ח”כ יוני שטבון, נאספו 350 החתימות הדרושות בכדי לקיים הצבעה חשאית על החוקה, אך מנכ”ל המפלגה ניר אורבך, הודיע כי ההצבעה תהיה גלויה, ובמקום מתרחשת סערה אדירה.

שטבון אמר: “השטח בוער ואני בטוח שהציונות הדתית תאמר היום את דברה – ‘לא למפלגה של איש, כן לערכים ודמוקרטיה'”

שטבון קרא לחברי המרכז “שלא להיכנע ללחצים, אל תפחדו לומר לא לחוקה המפצלת הזאת”. בנוסף, הבטיח: “מיד לאחר שנבלום את החוקה, נוביל מהלך של איחוד המחנה הציוני דתי”.

גם ח”כ מוטי יוגב מוביל מהלך התנגדות לחוקה החדשה, וטוען כי תהרוס את המפלגה. לדבריו החוקה מביאה לשלטון יחיד ולא לשלטון יחד, “לא נכון שבתנועה ציבורית החלטות תתקבלנה על ידי אדם אחד”.

הבוקר דן בית המשפט המחוזי בתל-אביב בעתירה של שבעה מחברי מרכז הבית היהודי, בדרישה לדחות את הועידה. לטענתם, נרשמו אי סדרים ולאור מה שהם מכנים ‘מנהל לא תקין’. מי שהגיש את העתירה היה עו”ד משה חניא, אליה הצטרף גם ח”כ יוני שטבון, הנחשב ממורדי הסיעה וכמי שאינו מיישר קו עם בנט.

בית המשפט דחה את העתירה. “מה שעומד לנגד עיני המבקשים הוא לא תקינות פעילות המפלגה, אלא אינטרסים פוליטיים. זכויות חברי המפלגה אינן נפגעות”, קבע השופט.

איילת שקד: אל תסגרו את הדלת בפני

מנגד נשמעים קולות רבים התומכים בחוקה החדשה.

יו”ר מרכז ישיבות בני עקיבא וראש ישיבת אור עציון, הרב חיים דרוקמן, פנה הבוקר לחברי מרכז הבית היהודי: “איני מתמצא בפרטי החוקה אבל וודאי יכול להגיד שאין מגמתה חלילה לשנות ולפגוע בערכי הציונות הדתית כפי שטוענים המתנגדים. יש לי אמון מלא בהנהגת הבית היהודי שמטרתה הרמת קרן הציונות הדתית למען העם התורה והארץ, במדינת ישראל כולה”.

הרב דרוקמן הגיב לדברים שעלו בקרב מתנגדים בימים האחרונים ואמר: “קשה לי לשמוע בהקשר החוקה, כמו בכל עניין שיש לגביו חילוקי דעות, איומים על פילוגים ופיצולים. חייבים להיות מאוחדים גם אם יש חילוקי דעות. יש להתייחס לכל הנושא מתוך אחדות מלאה, שהעניין בכללותו שהוא גדול מעל ומעבר לכל הדעות. אנחנו הולכים ביחד, ונמשיך ביחד תמיד”.

יו”ר הבית היהודי השר נפתלי בנט בירך על דברי הרב דרוקמן ואמר: “אני מודה לרב דרוקמן על דבריו החשובים ועל תמיכתו בהנהגת הבית היהודי. הרב דרוקמן הוא סמל להובלה ציבורית רוחנית מתוך אחריות כוללת על כלל עם ישראל. אנו נמשיך לצמוח מתוך אחדות למען ארץ ישראל, עם ישראל ותורת ישראל”

יו”ר סיעת הבית היהודי ח”כ איילת שקד פנתה אמש בהודעה לחברי המרכז בבקשה להגיע לוועידה ולתמוך בחוקה. “לפני שנתיים הגעתי למפלגה שהיתה על סף הכחדה”, אמרה. “התקבלתי בצורה מופלאה. נתנו לי להרגיש במפלגה כמו ביתי השני, לפעמים אפילו הראשון. הבאנו ביחד ציבורים חדשים למפלגה, עשינו קפיצה אדירה, פתחנו את הבית בפני כל מי שרוח יהודית וציונית נושבת בו.

“מאז אני פועלת בכנסת בשבילכם בכל שניה מזמני. בכל כוחי. אני נותנת את הנשמה למפלגה הזאת, ונלחמת להצלחתה. חברים – אל תסגרו את הדלת בפני ובפני חבריי. הבית היהודי הוא גם הבית שלנו. עכשיו אני מבקשת מכם: תאשרו את החוקה”.

שקד הזכירה את ההתנתקות, בה מפלגת הציונות הדתית היתה חלשה מכדי לעצור את עקירת 8,000 המתיישבים מגוש קטיף וצפון השומרון. “כשפינו את גוש קטיף לא הבנו איך העם לא היה איתנו”, אמרה. “יש לנו הזדמנות היסטורית להתחבר עכשיו לעם ישראל ולהגיע להנהגת המדינה. יש לנו הזדמנות היסטורית לעצור את התוכניות המסוכנות של השמאל. יש לנו הזדמנות היסטורית לחזק את עם ישראל, ארץ ישראל ותורת ישראל. השמאל מייחל שניכשל, בואו לא ניתן לו את התענוג הזה”.

מתנגד בולט לחוקה, הוא השר אורי אריאל, יו”ר מפלגת האיחוד הלאומי – תקומה, שהתאחדה עם הבית היהודי. היום שיגר אריאל מכתב נוסף לבנט, בו הוא תוהה על מספר סעיפים בחוקה, שלדבריו ימנעו את האחדות במחנה הציונות הדתית.

“בדרך אקראי הגיעה אלי הצעת החוקה שאתה מביא לאישור בפני חברת מרכז המפד”ל החדשה-הבית היהודי, קראתי, ויש לי כמה פליאות, אציין את חלקן ואולי תוכל להבהיר לי”, כותב השר אריאל, ומפרט את הסעיפים המעוררים אצלו “פליאות”

“למען הסר ספק”, מדגיש אריאל, “אני חוזר על הצעתי שתפעל לדחיית ההצבעה לשבועות מספר ובזמן הזה נפעל יחדיו למיזוג כפי שנחתם בין המפלגות.. אני משוכנע שאם תיעתר מרכז המפד”ל החדשה יעמוד איתן וייתן הזדמנות למיזוג”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות