קיים נוסח לאשכנזיות. ה”לא התקבלת” שמור רק לספרדיות

חשבתם שהאפליה נעלמה? אז חשבתם • הלימודים החלו, אבל בביתה בב"ב יושבת אלישבע בודדה - ובוכה • שרי רוט מגוללת מסכת התעללות שעוברים אברך ובתו, תלמידה מצטיינת, בדרך אל הסמינר • מסע אל עולם של שקרים, התחמקויות, והתעמרות
ז' אלול התשע"ד / 02.09.2014 15:14

1.

יומיים חלפו מאז נפתחה שנת הלימודים בסמינר בני ברקי יוקרתי, שלא נחשוף כאן את שמו, ואלישבע (שם בדוי, למניעת נזק), ילדה ממוצא ספרדי, בת לאברך ירא-שמים, עדיין יושבת בבית.

את כיתות בית הספר היסודי למדה, יחד עם חברותיה האשכנזיות, בבית הספר ‘זכרון מאיר’ – אף הוא בית-ספר יוקרתי בבני-ברק. אולם, כאשר הגיעה זמנה לעלות, בשעה טובה, לסמינר – התבקשה להירשם ל…סמינר אלקיים.

“למה במשך שמונה שנים היא יכלה ללמוד יחד עם כל החברות, וכעת מנסים להפרידן?” – זועק אביה.

את האב פגשתי לראשונה בכנסת, לפני כשלושה חודשים. כתבתי על כך בטור הפוליטי שפורסם באותו שבוע. כבר אז הבין שבתו נקלעה לצרה-צרורה, אבל מאז ועד היום לא הפסיק לכתת רגליים ולהפעיל את מכשיר הטלפון, הנייח והנייד, כדי לנסות לעשות הכול שבתו תשולב בסמינר יחד עם חברותיה.

“במשך שמונה שנים המורות אמרו לתלמידות שהסמינרים ‘וולף’, ‘מאיר’ ו’כהנא’ הם ה’טובים’, שרק בנות פחות חרוצות הולכות ל’אלקיים’. אז למה שולחים לשם את בתי, ילדה בעלת תעודות מצטיינות בכל שמונה כיתות הלימוד שלה?”

לשמוע את האב – ולהצטמרר. וזה עוד מבלי לשמוע את קולה של הילדה, שאינה מסוגלת לדבר. היא פשוט יושבת בבית, בודדה ומושפלת, ושופכת דמעות כמים.

כל חברותיה התחילו את שנת הלימודים בימים שני-שלישי. היא עדיין חופשת.

אז אם חשבתי, ברגע של אשליה, שתופעת האפליה בסמינרים נעלמה עם כניסתו לתפקיד של שר החינוך ד”ר הרב שי פירון (עם כל חילוקי הדעות שלי עמו ועם האידאולוגיה אותה הוא מייצג – בנושא הזה, ורק זה, אני מצדיעה לו), מתברר שחייבים גם שיתוף פעולה עם העירייה.

ובבני-ברק זה לא ממש קורה.

כאן המקום להתנצל בפני צביקה כהן, מנהל מחלקת חינוך בירושלים: כאשר סיפרו לי אנשיו על הצלחתו בחיסול האפליה בבתי הספר בירושלים, צקצקתי בלשוני. אמרתי: זה פירון. מתברר שזה לא רק פירון – חייבים שיתוף פעולה מצד העירייה, כדי להצליח במאת האחוזים.

2.

קבלו את השתלשלות הסאגה, על כל פרקיה:

• הרישום לסמינרים בבני-ברק החל כבר בחודש שבט. אז גם נערכו בחינות הכניסה. את התשובות חובה על הסמינרים להעביר להורים לא יאוחר מיום ה’ בניסן. אביה של אלישבע קיבל את התשובה ב… י”א סיוון. קחו בחשבון שמדובר בשנה מעוברת.

• רק אז החל להבין שמשהו אינו כשורה, ופנה אל משרד החינוך לברר מה קורה עם הבת שלו. במשרד הבטיחו לזמן אותו לוועדה שתחליט בעניינו. חודש חלף, החופש הגדול כבר החל, וועדה – אין.

קיבל האיש ממי שקיבל את הטלפון הישיר של יועץ השר אשר גולד (לאב יש רק מילים טובות לומר עליו – לא הייתה שיחה שלא נענתה, וזה ממש לא מתפקידו של האיש לטפל בצורה פרטנית בכל בת ובת). גולד העלה על הקו את אחת מהאחראיות, ורק כך נקבע דיון בוועדה – ועוד באותו שבוע.

• אל הוועדה הוזמנו, כמקובל, נציגי עיריית בני-ברק. איש מהם לא הופיע.

• למחרת שוגר אל בית ההורים מכתב, עליו חתום מנהל מחלקת חינוך בבני-ברק, יונתן ספרא: “שיבצתי את בתך לסמינר הספרדי…”. האב מיהר להפנות שאלות: גם לא הגעת לוועדה וגם אתה מחליט מבלי לברר מה היא החליטה?! ובכלל, לפי מה אתה משבץ? אשכנזיות לסמינרים אשכנזים וספרדיות לספרדי? ואם אפשר לדעת, כמה בנות אשכנזיות קיבלו תשובה שלילית, וכמה ספרדיות?

לכשתתקבלנה תשובות (חלף למעלה מחודש), נודיעכם.

• “בפני הוועדה הופיעו מנהלי סמינרים, חלקם הציגו נתונים שקריים – שהוכחתי לוועדה שהם שקריים”, מספר האב, ומוסיף כי שאל את אחד מהמפקחים של משרד החינוך: מדוע נותרו האחוזים של 30-70 בקבלת בנות לסמינרים קבועים מימי קדם? המפקח השיב לו: הספרדיות לא מגיעות להירשם בסמינרים האשכנזים, יש להן סמינר ספרדי…

האב מיהר לשאול, אם ככה, מדוע לא מקבלים את כל הספרדיות שמגיעות להירשם? למפקח לא הייתה תשובה…

“גם מפקחות של משרד החינוך מגבות את מנהלי הסמינרים. לא חשבתי שהם לצידי”, הוא מספר. במשרד החינוך, אגב, נראה שמודעים לכך, ואף מנסים לעשות הכול כדי לגמד את אפשרות השפעתן של המפקחות, אך לא מוכנים להתייחס לנושא ו/או להגיב עליו.

• “פניתי למפקח, אמרתי לו: תגיד, אתה לא מתפלא שלוועדה לא הגיעו בכלל בנות אשכנזיות שלא עברו את המבחנים? בתחילה שאל: מי אמר לך… בהמשך הודה: אתה צודק”.

• לדעת האב, מבחני הכניסה הם בעצם מבחני הכשלה. קרי, את מי שרוצים לקבל – מקבלים, את מי שלא – אומרים, לא עברה את המבחן. “מדובר מראש במבחנים קשים מאוד. למשל, איך תענה בת ספרדית לשאלה מיהו בעל ‘שונה הלכות’? או מיהו מחבר הש”ך? ובכלל, המבחנים הללו הם סוד כמוס, כאילו היו סוד שב”כ.

הטענה היא שאם יראו את הבחינות, לא יוכלו להשתמש בהן בשנה הבאה. וכך, למרות חוק חופש המידע, לא הצלחתי (ואיש אינו מצליח) לראות את תוכנם של המבחנים, מה ענתה ביתי ולמה נכשלה. במשרד החינוך אומרים: ‘יש לנו רשימת ציונים’. נו, באמת… ואיך זה שתוצאות המבחנים קולעות ‘בול’ למכסת ה-30 אחוזים?…”

• “זה נכון שהתעודות של בתך מצוינות, אבל מדובר בתעודות של כיתות ז’ ח’, אז המורות ‘מעגלות’ פינות כדי שלא להרוס את קבלת הבנות לסמינרים”, אמרו לאב, שמיהר לשלוף את התעודות “מכיתה א'”!

• ב-31 לאוגוסט, יום ראשון האחרון, בשעה 18:00, התקשרה אחת המפקחות אל בית המשפחה כדי לבשר להם כי הוחלט על ידי הוועדה שאלישבע תתקבל לסמינר המבוקש.

• האב המאושר מיהר להתקשר אל מזכירות הסמינר, כדי להסדיר טכנית את ענייני ההרשמה. אלא שהמזכירה השיבה לו באדישות: “ההודעה לא הגיעה אלי”. טלפון למפקחת. “אדבר עם הסמינר”. עד כה כלום לא נעשה. “מה גם שצלצולי הטלפון שלי מאז כמעט ולא נענו. שעות חייגתי, השיבו לי שהמנהל לא נמצא, המפקחת לא השיבה…רק כאשר התקשרתי מטלפונים אחרים או חסויים – נעניתי, וגם אז בתשובות מתחמקות”.

• האם יש תיאום בין שלושת הסמינרים ‘וולף’, ‘מאיר’ ו’כהנא’? לדברי אחת המפקחות, כפי שאמרה בוועדה, “שלושתם סניפים של בית ספר אחד”.

מפקח אחר הודה בפני האב שמדובר בשלושה מקומות שונים, תחת הנהלות שונות. לטענת האב, “יש תיאום מלא בין הסמינרים, ועובדה היא שמכתבים משוגרים בו-זמנית על ידי שלושתם ותוך כדי תיאום”. למשל, אחת מהבדיקות שערך האב העלתה שאין בת אשכנזיה שקיבלה לביתה מכתב ובו הנוסח של “לא התקבלת”.

“יש נוסח מיוחד לאשכנזיות – ולפיו בשל רישום מוגבר השנה לא נוכל לקבל את בתכם, אבל נעזור לה להשתבץ בסמינר אחר. הנוסח של ‘לא התקבלת’ שמור לספרדיות בלבד”.

• אחרי ניסיונות חוזרים ונשנים הצליח האב לשוחח עם המפקחת. “הסמינר אמר שכעת זה עורך דין שלנו מול שלכם…”, הודיעה לו.

במשרד החינוך מבטיחים לזמן את המנהל לשימוע, ואם יהיה צורך בכך אף לעצור תקציבים – אך הדבר ייקח זמן.

הילדה, אפוא, תמשיך להוזיל דמעות עוד ימים רבים.

3.

סיכום זמני:

נכון להיום אלישבע יושבת בבית. “החברות שלה בהלם, לא מבינות למה לא התקבלה”, אומר האב. “גם מנהלת היסודי לא מבינה. ‘מדובר בבת מצוינת’, היא שבה ואומרת לכל מי ששואל.

“אין להם ילדים, לכל העוסקים בקבלת תלמידות?” – תוהה האב, ומתקשה להבין, איך “אין להם לב”.

פניתי לכל מי שיכול לעזור, כולל לינקי דרעי מהלשכה לפניות הציבור של ש”ס.

אנחנו נמשיך לעקוב.

בעירית בני ברק הגיבו ואמרו כי “העירייה עשתה כל מאמץ, כדי להסדיר את שיבוצה של התלמידה באחד מהסמינרים המעולים בעיר, והיא, אכן, שובצה בה, אך ההורים לא הסכימו לשיבוץ, ומשום כך , הם פנו לערער במשרד החינוך”.

לשאלתי, האם מדובר בשיבוץ בסמינר הספרדי אלקיים, הודו כי אכן כן. מדוע צריכה הילדה ללמוד דווקא שם, בעוד אחיותיה למדו בסמינר אשכנזי, וגם היא, במשך שמונה השנים הקודמות למדה בבית ספר ‘זכרון מאיר’ יחד עם הבנות האשכנזיות, תוך שהיא לומדת בהצטינות, השיבו בדוברות העירייה כי “סמינר אלקיים, שהינו שלוחה של סמינר וולף, הוא בי”ס איכותי וברמה גבוהה ואין כל קשר לספרדיות או לאשכנזיות לגבי איכות בית-הספר”.

כך יכול היה להיות, אילו סמינרים אשכנזים לא היו מקבלים בנות ספרדיות כלל, אך משהם ‘מנפים’ את 30 האחוזים היותר איכותיים, נוצרת בעיה. לדברי הדובר, “אשר לשיבוץ בעקבות ועדת הערר של  משרד החינוך, הוראה זו מחייבת את הנהלת ביה”ס לבצע את ההוראה, ולמשרד החינוך יש יכולת לפעול בעניין זה”.

הדפס כתבה

26 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    דיייייייייי
    02/09/2014 15:39
    אאא
  1. דיייייייי. נ-מ-א-ס-!!!!!!
    הנושא לא קשור לספרדיות או אשכנזיות!! די עם הנחיתות.
    בתור בחורה אשכנזית, לא קיבלו אותי בקלות לסמינר. אחותי בכלל לא התקבלה לסמינר שלמדתי בו.
    עד שהצלחנו להכניס אותה לסמינר, עם כל סוגי הפרוטקציות האפשריות.
    ואני מכירה הרבה בנות כאלו.אשכנזיות.
    תתחילו להתנרמל! זה לא קשור לספרדי או אשכנזי.
    נחיתות ספרדית מזעזעת!!!!

    • אא   05/09/2014 11:57

      כדאי שתבדוק טוב על מה אתה מגיב השאלה כאן מדוע עד כיתה ח’ הבנות הספרדיות צריכות ללמוד בבית ספר אזורי הנשלט כולו ע”י מנהלות ומורות אשכנזיות אשר במשך השנים מחדירים לבנות מה הסמינר מספר 1 ומה מספר 2 ומה סוג ד’ ותבדוק בכל בית ספר ותקבל את אותה תשובה , בבקשה נשמח אם יעשו הפרדה לבנות הספרדיות מכתה א’ שילמדו בבית ספר אזורי עם מנהלות ומורות ספרדיות ואז בלי בעיה ימשיכו בסמינרים ספרדיים (וזה לא יקרה לעולם נראה לך שיוותרו בקלות על כמה מאות משרות לאשכנזיות) העוול שעד כיתה ח’ מחייבים אותם להיות בבית ספר אזורי מעורב אשכנזיות וספרדיות עם צוות כולו אשכנזי ,ושמגיעות לגיל 14 הם שומעות לכו לספרדים אתם לא מתאימות לנו -זה פשע ורשע -אם הם גיבורים שיעשו הפרדה מכיתה א’ !!!!!!!!!

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה)   08/09/2014 14:32

      נחיתות ספרדית מזעזעת או עליונות של הגזע הארי האשכנזי מזעזע!!!!!

  2. עד שיש סמינר ספרדי מצויין,
    02/09/2014 15:39
    ספרדי גאה
  3. עדיין מנסים הספרדים ה’משתכנזים’ להמשיך להידחף למוסדות האשכנזים…
    מצויין, שיעמידו אותם במקומם סוף סוף….
    סמינר אלקיים לא פחות טוב מהסמינרים האשכנזים בבני ברק, ואם הוא רוצה לשלוח את ביתו דווקא לסמינר אשכנזי אז הוא הגזען המסריח שצריך לשלם ביוקר….

    • אא   05/09/2014 11:59

      לספרדי הגאה שכנראה מדובר באשכנזי גזען כדאי שתבדוק טוב על מה אתה מגיב השאלה כאן מדוע עד כיתה ח’ הבנות הספרדיות צריכות ללמוד בבית ספר אזורי הנשלט כולו ע”י מנהלות ומורות אשכנזיות אשר במשך השנים מחדירים לבנות מה הסמינר מספר 1 ומה מספר 2 ומה סוג ד’ ותבדוק בכל בית ספר ותקבל את אותה תשובה , בבקשה נשמח אם יעשו הפרדה לבנות הספרדיות מכתה א’ שילמדו בבית ספר אזורי עם מנהלות ומורות ספרדיות ואז בלי בעיה ימשיכו בסמינרים ספרדיים (וזה לא יקרה לעולם נראה לך שיוותרו בקלות על כמה מאות משרות לאשכנזיות) העוול שעד כיתה ח’ מחייבים אותם להיות בבית ספר אזורי מעורב אשכנזיות וספרדיות עם צוות כולו אשכנזי ,ושמגיעות לגיל 14 הם שומעות לכו לספרדים אתם לא מתאימות לנו -זה פשע ורשע -אם הם גיבורים שיעשו הפרדה מכיתה א’ !!!!!!!!!

    • אא   05/09/2014 12:02

      אם סמינר אלקיים כל כך טוב למה המנהלת גב’ אלקיים והמורות שם שולחות את הבנות והנכדות שלהם לוולף, מאיר , וכהנא

  4. לא מבין
    02/09/2014 16:32
    יוסי
  5. חייבים לקבל אותך לסימנר אשכנזי????????????
    בשביל מה יש סימנרים ספרדים?????????
    נמאס מההתבכיניות הזו כל שנה!!!!!!

    • אאא   03/09/2014 17:58

      צודק!!!!!!!!!!!!

      • אא   05/09/2014 12:00

        כדאי שתבדוק טוב על מה אתה מגיב השאלה כאן הרצחת וגם ירשת ? מדוע עד כיתה ח’ הבנות הספרדיות צריכות ללמוד בבית ספר אזורי הנשלט כולו ע”י מנהלות ומורות אשכנזיות אשר במשך השנים מחדירים לבנות מה הסמינר מספר 1 ומה מספר 2 ומה סוג ד’ ותבדוק בכל בית ספר ותקבל את אותה תשובה , בבקשה נשמח אם יעשו הפרדה לבנות הספרדיות מכתה א’ שילמדו בבית ספר אזורי עם מנהלות ומורות ספרדיות ואז בלי בעיה ימשיכו בסמינרים ספרדיים (וזה לא יקרה לעולם נראה לך שיוותרו בקלות על כמה מאות משרות לאשכנזיות) העוול שעד כיתה ח’ מחייבים אותם להיות בבית ספר אזורי מעורב אשכנזיות וספרדיות עם צוות כולו אשכנזי ,ושמגיעות לגיל 14 הם שומעות לכו לספרדים אתם לא מתאימות לנו -זה פשע ורשע -אם הם גיבורים שיעשו הפרדה מכיתה א’ !!!!!!!!!

  6. שרי מה עם מודיעין עילית? את העיר שלך שכחת?
    02/09/2014 17:01
    יעקב
  7. למה את לא כותבת על הבנות במודיעין עילית שיושבות בבית?

  8. שקר וכזב. אני מכיר אשכנזיה כזו. צאו מהשקרים שלכם
    02/09/2014 17:37
    מנדי
  9. רק שלה אין את הפריבילגיה לצעוק שסרבו לה כי היא פרענקית

  10. תעביר אותה לחב
    02/09/2014 18:22
    מאירוביץ
  11. למה אתה נדבק לליטאים האלה?

  12. אלישבע בוכה--אין להם ילדים?
    02/09/2014 19:39
    משה
  13. יש להם ילדים אין להם אלוקים ולב. אני מעריך שבעולם האמת הם ישבו עם ד’ר מנגלה באותו החדר. מאידך הגיע הזמן שההורים יתחילו למרוד בשלטון “המזכירים העסקנים”
    ושלא ידאגו כ’כ לשידוך–40 יום קודם יצירת הולד וכו’–הם לא מאמינים בחז’ל? הם לא חרדים? שיתחילו לצפצפף על העסקנים שמפעילים את הרבנים. ובא לאלישבע גואל.

  14. הכסף שזורם לו...
    02/09/2014 20:37
    אבא
  15. למה הוא לא שילם כמה עשרות אלפי דולרים כמו הרבה הורים ספרדיים?

  16. כל הכבוד לשרי רוט
    02/09/2014 21:29
    יניב
  17. צריך ללחום באפליה ויש אפליה, הבעיה ששמונה שנים משגעים את המוח שרק וולף ומאיר וכל השאר הם זבל, ואני מכיר את זה מקרוב באחיות שלי, אז למה שבת תרצה ללכת לאלקיים? אני מצדיעה לשרי רוט כל הכבוד לה

    • ק   03/09/2014 21:55

      בעית הבעיות היא זה שהספרדיות בעצמם לא ירצו ללכת לסמינר שיקבל יותר ספרדיות סמינר שיעיז לעשות כזה דבר אף בת טובה לא תרצה ללמוד בו בין אם היא אשכנזיה בין אם היא ספרדיה אז תפסיקו תמיד להאשים את מנהלי הסמינרים שבסך הכל רוצים סמינר שיצליח

      • אא   04/09/2014 11:37

        כדאי שתקראי את התגובה בהמשך להבין את שורש המאבק ואולי תתחילי להבין על מה מדובר , וזה למי שרוצה להבין

  18. שרי, הצעת רעיון מצויין!
    02/09/2014 21:45
    מושיקו
  19. במקום “לנפות” את ה-30% הטובות, לא לקבל בכלל!
    למה ויז’ניץ מופרד מבעלז, וגור מסלונים וכו’, וליטאיות מספרדיות לא? מה רע?

  20. ישר כח לך שרי רוט על העלאת הנושא. את משמשת לפה להרבה מאיתנו המתביישות ביחס לספרדים
    03/09/2014 00:30
    רחל
  21. אנא המשיכי בכך והסירי -ולו במעט- את חרפת הגזענות שדבקה בנו. שיראו שיש אשכנזים -ואנחנו הרבה- המתביישים ביחס של המתנשאים שבינינו לספרדים.

  22. די לצביעות
    03/09/2014 01:08
    אא
  23. למגיב האשכנזי אאא שכתבת אין קשר בין ספרדים אשכנזים די עם הנחיתות כדאי שתענה על השאלה למה נשמרים בסמינרים אחוזים של 70-30

    • אאא   03/09/2014 18:02

      בדיוק בשביל זה יש סמינרים ספרדים, לא רוצה? לך תחליף משפחה!!! תעשה מה שאומרים לך שם. מה הבעיה בסמינר ספרדי? מה????
      הסברתי שאני אשכנזיה וע—-ד שקיבלו אותי את אחיותי.לסמינר. לקח לנו המון אנרגיה ועגמת נפש!!!

      • אא   03/09/2014 20:30

        כדאי שתקראי את התגובה בהמשך להבין את שורש המאבק ואולי תתחילי להבין על מה מדובר , ואם בכל זאת לא תביני כנראה זה הסיבה שלא קיבלו אותך לבית ספר רגיל!!!

  24. מה רע בסמינר הספרדי
    03/09/2014 01:15
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  25. דרעי אמר שכל הבנות שובצו
    למעט הורים שלא רצו לקבל החלטת הנהלה

    ההוים אשמים שהיא בבית היא שובצה בסמינר חרדי

  26. להבין את שורש המאבק הצודק מאין כמוהו כנסו !!!
    03/09/2014 01:25
    אבי
  27. לספרדי הגאה שכנראה מדובר באשכנזי גזען כדאי שתבדוק טוב על מה אתה מגיב השאלה כאן מדוע עד כיתה ח’ הבנות הספרדיות צריכות ללמוד בבית ספר אזורי הנשלט כולו ע”י מנהלות ומורות אשכנזיות אשר במשך השנים מחדירים לבנות מה הסמינר מספר 1 ומה מספר 2 ומה סוג ד’ ותבדוק בכל בית ספר ותקבל את אותה תשובה , בבקשה נשמח אם יעשו הפרדה לבנות הספרדיות מכתה א’ שילמדו בבית ספר אזורי עם מנהלות ומורות ספרדיות ואז בלי בעיה ימשיכו בסמינרים ספרדיים (וזה לא יקרה לעולם נראה לך שיוותרו בקלות על כמה מאות משרות לאשכנזיות) העוול שעד כיתה ח’ מחייבים אותם להיות בבית ספר אזורי מעורב אשכנזיות וספרדיות עם צוות כולו אשכנזי ,ושמגיעות לגיל 14 הם שומעות לכו לספרדים אתם לא מתאימות לנו -זה פשע ורשע -אם הם גיבורים שיעשו הפרדה מכיתה א’ !!!!!!!!!

  28. האם המגיבים מטעם עיריית בני ברק קראו את הכתבה לפני שהם הגיבו ?
    03/09/2014 01:38
    אורי
  29. מי שמכיר את הקשר של מחלקת החינוך בעירייה לסמינרים לא מתפלא איך תגובת העירייה שההורים לא הסכימו לשיבוץ של העירייה לכן פנו לועדת ערר במשרד החינוך בזמן שבכתבה כתוב שהעירייה שיבצה את הילדה יום לאחר ועדת הערר , ?… רק למחלקת החינוך ומי שמכיר את ההתנהלות פתרונים

  30. לעיריית בני ברק די להתממות
    03/09/2014 11:15
    לא תמים
  31. אם סמינר אלקיים כל כך טוב למה המנהלת גב’ אלקיים והמורות שם שולחות את הבנות והנכדות שלהם לוולף, מאיר , וכהנא