סקר ‘הארץ’: 50% מרוצים מנתניהו; יהדות התורה 8 מנדטים, ש”ס רק 7

ראש הממשלה איבד 27% תמיכה בשלושה שבועות, אבל עדיין נהנה משביעות רצון ציבורית גבוהה: 50% תמיכה • יעלון נהנה מ-55% תמיכה, בעוד ליברמן רק 29% • רק כרבע מהציבור סבור שישראל ניצחה במערכה • גם בחלוקת המנדטים אין שינוי: הליכוד מקבל 26 מנדטים, בנט - 17 • לראשונה: יהדות התורה עוקפת את ש"ס המתרסקת
יוני גרין
ב' אלול התשע"ד / 28.08.2014 10:32

על פי סקר ‘דיאלוג’, בפיקוחו של הפרופ’ קמיל פוקס מאוניברסיטת תל אביב, שנערך אתמול (רביעי) בקרב הציבור הכללי עבור עיתון ‘הארץ’, הביעו מחצית מהנשאלים שביעות רצון מתפקודו של ראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך מבצע ‘צוק איתן’.

מהסקר, שנערך יממה לאחר כניסת הפסקת האש לתוקפה, עולה כי נתניהו עדיין נהנה משביעות רצון ציבורית גבוהה למדי, זאת חרף התחושה הרווחת בציבור כי ישראל לא ניצחה במלחמה, ועל אף הביקורת מימין ומשמאל על הדרך בה הסתיימה הלחימה.

לאור העולה ממצאי הסקר, כותב פרשן הארץ יוסי ורטר, כי מצבו של ראש הממשלה הוא סביר, פלוס. שכן, אם אלה הנתונים ביום שאחרי, כשהלך הרוח הרווח הוא קודר ועגום משהו, אז לנתניהו יש סיבה לחוש אופטימיות זהירה לגבי העתיד. 

עם זאת, בסקר קודם של ‘הארץ’, שנערך לפני שלושה שבועות, ב-5 באוגוסט, נתניהו זכה ל-77 אחוזי שביעות רצון. כלומר, הוא איבד 27 אחוזים, שמרביתם עברו לעמודת הביקורתיים כלפי תפקודו.

הסקר בדק גם את מעמדם של שר הביטחון משה (בוגי) יעלון ושר החוץ אביגדור ליברמן. יעלון זוכה ל-55 אחוזי שביעות רצון, אולם אצל ליברמן, שהרבה לתקוף את ראש הממשלה ומהלכי המבצע – המגמה שלילית – 58 אחוזים אינם שבעי רצון מתפקודו במלחמה, מול 29 אחוזים.

בשאלת ההתאמה לראשות הממשלה, נתניהו מוביל בבטחה על כל מנהיגי המפלגות המרכזיות בכנסת: 42 אחוזים סבורים כי הוא המתאים ביותר לתפקיד, בעוד היתר משתרכים אחריו בפערים גדולים. הרצוג זוכה ל-12 אחוזים, בנט וליברמן 11 אחוז כל אחד, ורק 4 אחוז רואים בלפיד מתאים לתפקיד.

המסקנה החד משמעית היא, כותב ‘הארץ’, ש’צוק איתן’ לא בנה ולא ייצר מועמד אלטרנטיבי לראשות הממשלה.

התמיכה ממנה נהנה נתניהו עומדת בניגוד חריף, בלתי ניתן להסבר, לעמדת הציבור כלפי האופן בו הסתיימה הלחימה: רק רבע מהנשאלים סבורים שישראל ניצחה במלחמה. למעלה משני שליש מהציבור (70%) אינם אומרים כי ישראל גברה על חמאס.

גם בחלוקת המנדטים אין שינוי: אם הבחירות היו נערכות היום, גוש הימין-חרדים היה זוכה לפי סקר זה ב-70 מנדטים, מה שהופך את נתניהו לאופציה היחידה כראש ממשלה. נתניהו כראש הליכוד, היה מצליח להרכיב ממשלה, גם אם בקשיים לא קטנים, כאשר הליכוד מקבל 26 מנדטים.

נקודות מעניינות אחרות בסקר: הבית היהודי בראשות נפתלי בנט ממשיכה להתחזק וזוכה ל-17 מנדטים. ליברמן וישראל ביתנו שומרים על כוחם עם 11 מנדטים. יש עתיד רק 12, בעוד העבודה 14 מנדטים בלבד.

לפי הסקר, לראשונה יהדות התורה מקבלת  יותר מנדטים מש”ס – 8 מנדטים למפלגה האשכנזית ורק 7 לאחותה הספרדית.

מרצ מקבלת לפי הסקר 7 מנדטים, בעוד התנועה רק 4. קדימה אינה עוברת את אחוז החסימה.

התחזקות גדולה ניכרת במפלגות הערביות, כנראה כסוג של תגובה אנטגוניסטית למבצע ולנזק הגדול שנגרם לעזה. בל”ד, מפלגתה של חנין זועבי, זוכה כאן לראשונה מזה זמן רב, לארבעה מנדטים שמעבירים אותה את אחוז החסימה.

חשוב לזכור כי המפה הפוליטית צפויה להראות אחרת לגמרי בבוא יום הבחירות. שכן, מפלגתו של משה כחלון – השוקד בימים אלו על הקמת מפלגה, תנגוס כמות לא ידועה של מנדטים. ייתכנו כמובן התארגנויות חדשות, יהיו פיצולים ואיחודים, כך שהתמונה המצטיירת כאן היא רלוונטית רק נכון לעכשיו.

הסקר נערך בקרב 464 נשאלים, וטעות הדגימה היא 4.64% לכל שאלה בנפרד.

סקר הארץ

 

סקר הארץ

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות