אז מי לא ניצח ב’צוק איתן’: סיכום סופי. בינתיים

אחרי קרוב לחודשיים של לחימה, 70 הרוגים ישראלים, 2,203 מתים בעזה ונזק אדיר בשני הצדדים הסכימו ראש הממשלה וחמאס על הפסקת אש ארוכת טווח • אז מי ניצח (אבו מאזן ומצרים) ומי הפסיד (בעיקר אנחנו), ובכלל, מה ההבדל בין הפסקת אש מספר 12 להפסקת האש הראשונה • בואו חשבון
א' אלול התשע"ד / 27.08.2014 09:59

אחרי קרוב לחודשיים של לחימה, 70 הרוגים ישראלים ו-2304 פצועים, 2,203 הרוגים בעזה ולמעלה מ-10,000 פצועים, נזק חסר תקדים בשני הצדדים, והתשה אמתית מבית ומחוץ, הסכימו אמש (שלישי) ראש ממשלת ישראל וחמאס על הפסקת אש ארוכת טווח. הפסקת אש שגובשה על ידי מצרים, והיא מבוססת על הבנות “עמוד ענן” שהושגו בנובמבר 2012. אם יכבד חמאס את הפסקת האש (וכנראה שגם אם לא), יחלו בעוד כחודש מגעים בתיווך מצרי על הסוגיות שנידונו בהרחבה בעיקר בתקשורת, כגון פירוז הרצועה ודרישת חמאס לנמל ימי בעזה.

הפסקת האש שהתקבלה דומה במרכיביה להצעה המצרית המקורית – ההצעה הראשונה עליה חתמה ישראל – שהוצגה לשני הצדדים ב-15 ביולי, כאשר בעזה היו 200 הרוגים – כעשרה אחוזים ממניין ההרוגים כעת. המצרים הציעו אז כהיום להפסיק מידית את האש על בסיס הבנות “עמוד ענן”, ועם התמשכות ההפסקה לכנס דיונים בקהיר, דיונים במסגרתם יידונו התביעות ארוכות טווח.

המשמעות המעשית של “הבנות עמוד ענן” היא, הרחבת פעילות המעברים היבשתיים בין ישראל לרצועת עזה – שהמשיכו לפעול כמעט בכל תקופת הלחימה. ישראל תאפשר הכנסת ציוד הומניטרי וחומרי בניה לשיקום הרצועה. גורמים בכירים טענו אמש כי על החומרים שייכנסו לעזה יהיה פיקוח הדוק, בכדי לוודא שהם משמשים לשיקום הרצועה ולא לשיקום תשתיות הטרור, פיקוח שאין שום דרך אמיתית ליישמו. בנוסף, טווח הדיג המותר לתושבי הרצועה יורחב בהדרגה לשישה מיילים ימיים.

שלוש סוגיות נשארו לא ממש ברורות בכל הדבר הזה: הראשונה היא השבת גופותיהם של שני החיילים הנעדרים שהוכרזו כחללים, שאול אורון והדר גולדין הי”ד, סוגיה שבחמאס אומרים כי לא ידונו בה יחד עם הפסקת האש; השניה היא הטיפול במנהרות, בחמאס טוענים כי ישראל ויתרה על אזכור המנהרות בהסכם, וכי למעשה נאסר עליה להשמיד מנהרות במהלך הפסקת האש, ישראל לא הגיבה בנושא – כמו ברוב הנושאים הקשורים בהסכם הלא ברור; הסוגיה השלישית שכלפיה מציגים בארץ ובקהיר גרסאות סותרות, היא סוגיית תשלום המשכורות ל”פקידי” חמאס ברצועה. בישראל טענו שסוגיה זו תידון אך ורק במסגרת המשא ומתן על הסדרה ארוכת הטווח, והדגישו כי אין כל הסכמה מיידית בנושא. בכירי חמאס, לעומת זאת, אמרו לתקשורת כי במסגרת הפסקת האש כבר הובטח תשלום משכורות לאלפי ה”פקידים” ברצועה. לטענת גורמים לא רשמיים, יותר ממחצי ממקבלי המשכורות של חמאס ברצועה הנם חמושים.

ראש הממשלה ניצל את העובדה שהסכמות אלו כבר התקבלו במסגרת הבנות “עמוד ענן”, והוציא מן היועץ המשפטי לממשלה חוות דעת משפטית הקובעת כי ראש הממשלה ושר הביטחון הוסמכו לקבל הפסקות אש שאינן גוררות שינוי משמעותי של המצב הקיים בשטח, וכי הפסקת האש הנוכחית עומדת בקריטריון הזה.

תביעות חמאס לנמל ימי, שדה תעופה ושחרור אסירי “שובו אחים”, נדחו בחודש. דרישת ישראל לפירוז רצועת עזה ‘הוסרה מן השולחן’. הדרישה הפלסטינית לפתיחת מעבר רפיח התקבלה בכפוף לתנאי המצרי – בפיקוחה ובאחריותה של הרשות. דומה כי היחיד שלא ישקר כאשר יאמר שהרוויח משהו מן המבצע הוא יו”ר הרשות מחמוס עבאס. לפחות שני תושבי עזה נהרגו אמש במהלך חגיגות הניצחון ברצועה, צרפו את זה למאזן הניצחון של איזה צד שתרצו.

הניצחון היחיד של ישראל, וגם הוא תקשורתי ועמום, הוא מול נשיא ארצות הברית; פעם אחר פעם לאורך המבצע התעקשו כאן שלא לקבל כל תיווך שאינו מצרי, למרות מערכת הלחצים האדירה שהופעלה משם. לא קשה להבין מדוע התעקש נתניהו שלא לקבל את התיווך הקטארי או הטורקי, מדינות התומכות במוצהר בחמאס, קצת קשה להבין מה מצאו שם בבית הלבן.

ראשי חמאס והג’יהאד האיסלאמי נצפו אתמול כשהם יוצאים ממרתפי שיפא בריאים ושלמים, זהו הסימן אליו חיכו בישראל – ברצועה מתכוונים לשמור על השקט בטווח הקרוב. כך, אם תחזיק הפסקת אש מספר 12 מעמד, יחזרו לדון בקהילה הבינ”ל על ההסכם שהם רוצים לעשות בינם בין אבו מאזן, אם לא נמצא את עצמנו בבחירות נשמע שוב את הדיווחים על ליבני ומולכו מטיילים בעולם, דיווחים שיזכירו לנו מהר מאוד מי ניצח כאן, ובמה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות