סאטמר, קצת הגזמתם עם הנוחות של הגלות

ברחבת הכותל נשמעת אזעקה, כולם נמלטים אל מקום מחסה: אנחנו בגלות • בסאטמר במונרו, תוקף האדמו"ר את הציונים והחסידים מרגישים: חירות • אבל מותר אולי לשאול: לא הגזמתם קצת עם שכחת הגלות?
נפתלי אלנברג
כ"ט אב התשע"ד / 25.08.2014 11:20

הזמן: שלישי בערב. המקום: רחבת ה”כותל המערבי, תפילת ערבית: “ושמור צאתינו ובואינו לחיים ולשלום”… ואז, נשמע הזעקה! הכל רצים למצוא מחסה, עוזבים הכל, ובתוך כמה שניות לא נשאר איש ברחבה.

נו, אנחנו ב”גלות”.

הזמן: חמישי בערב. המקום: בית המדרש הגדול של חסידי סאטמר בקרית יואל במונרו. אלפי החסידים מציינים 35 שנה להסתלקותו של רבם הגדול בעל “ויואל משה” זצ”ל. בסעודת ההילולא תוקף כ”ק אדמו”ר מהר”א מסאטמר שליט”א את מבצע “צוק איתן”. נדמה לי שרגוע שם בחו”ל.

נו, “חירות”.

ושוב, כולנו בפנים ב”קשת וילסון” יש המחכים לשמוע את הפיצוץ, ויש הממשיכים להתפלל. קבוצת עולים מצרפת אחוזת הלם. הם עלו לארץ הקודש רק בשבועיים אחרונים וזהו הביקור הראשון ב”כותל המערבי” לאחר עלייתם.

נו, כנראה גם הם הבינו בכל זאת עדיין אנחנו ב”גלות”.

ובקרית יואל ממשיך האדמו”ר לתקוף את הורי הנערים ששולחים את ילדיהם ללמוד בהתנחלויות, את מקימי הישיבה, וכמעט מכריז אליהם כרוצחים. לרגע קט דמיינתי את חסידיו תובעים אותם בבית הדין בהאג.

נו, להם יש “חירות”.

אנחנו שומעים את הפיצוץ וממשיכים בשיגרת הפחד, ואני תוהה האם חששו הגדול של בעל ויואל משה התמוגג? האם אנחנו שוכחים שאנחנו בגלות? הרי מזה הוא פחד שנשכח שאנחנו ב”גלות”.

ובארץ החופש ממשיך אחד מיורשיו לתקוף אותנו “תאוות הציונות שבלב, התאווה להסתובב בכל רחבי הארץ, התאווה על הזכות לגור איפה שרוצים, ושאף אחד לא יגיד לי איפה ללכת”. למחרת ביום שישי, לא בהתנחלויות! דניאל טרגרמן בן הארבע לא הספיק להגיע למרחב המוגן ושילם את מחיר ה”תאווה”.

עוד לפני שהבין מה זה “חרות”.

אין לנו חלק ונחלה! במה?

וגם זה קרה, ולא הרחק מכאן. דמותו של הקדוש ר’ אברהם וואלס הי”ד עולה לעיני, הקדוש שכל כולו לפי שיטת סאטמר, מעולם לא ביקר כאן ב”כותל המערבי”, כי כך פסק ה”ויואל משה” מסאטמר. על אף שכל חייו גדל ב”מאה שערים” – במרחק הליכה של רבע שעה – מגוריו וגם לימודיו בתלמוד תורה, ישיבה קטנה, ישיבה גדולה וכולל היו בשכונה זו. מוסדות אלו כידוע, לא מתוקצבים על ידי משרד החינוך כשיטת בעל “ויואל משה” שאסר לקבל תיקצוב כל שהוא ממדינת ישראל.

בגלל מדינה זו מסביר הרבי מסאטמר  אנחנו עדיין ב”גלות”.

ובעולם של חופש מציע מנהיגם להפגין בכל מקום ולהכריז שאנחנו החרדים מתנגדים בכל תוקף למדינת ישראל, להודיע לגויים שאין לנו חלק ונחלה… תהיתי במה? שאין לנו חלק בפחד? יש לנו! אנחנו בורחים ביחד עם ה”ציונים” למקום מוגן בשעת האזעקה! אולי נכריז ונבקש מאומות העולם שיבקשו מהפלסטינים לא לירות היכן שיש חרדים, אולי?!

ואז גם אנחנו נוכל להנות מקצת “חירות”.

תודה לכם חסידי סאטמר במונרו שהזכרתם לנו שיש משהו יותר טוב, הקשבתי לדברי המנהיג בביטחונו המופרז, ראיתי את קהל האלפים שהתאספו מדושני עונג, והבנתי! הגיע הזמן להגר לארצות הברית, לחיות איש תחת גפנו ותחת תאנתו, ובשעת הפנאי קצת להתגולל קצת על הציונים.

טעמו המתוק של ה”חירות”.

אבל, כשאתם מציינים 35 שנה לפטירתו של המנהיג הדגול בעל “ויואל משה”, אולי הגיע הזמן לתרגם את ספריו לאידיש או לאנגלית, נדמה לי שקצת הגזמתם בשכחת הגלות. שכחתם שכש”אסור להתגרות באומות” אז גם במדינת ישראל אסור להתגרות.

וכך סיפר כ”ק אדמו”ר מתולדות אהרן בעל דברי אמונה זצ”ל תלמידו המובהק של בעל “ויואל משה” בזה הלשון: כשהתקיימו הפגנת השבת בירושלים נגד אגד, רבינו מסאטמר זי”ע אמר לי “נטורי קרתא חושבים שירושלים שלהם, הם לא יודעים – הוא אמר לי בזה הלשון – שאנחנו שבויים אצלם” (תרגום חופשי מאידיש: ג’ סיון תשמ”ו).

הדפס כתבה

12 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    בבקשה דברים עניניים
    25/08/2014 15:46
    חאב
  1. זהו הדוגמה הטובה ביותר ל”טול קורה מעל עיניך”
    ללא קשר לגופם של דברים שום מענה עניני לטענות המועלות שיש להם שורש בכתבי בעל ההילולא זיע”א אפשר לקבל אפשר לא לקבל. אבל מטענות לגופו של מגיב לא נחכים מאומה חוץ משנאת חנם וחבל ….

  2. דברים כדורבנות
    25/08/2014 21:27
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  3. סוף סוף מישהו שכותב ולא מתלהם, ככה נראית יהדות שמתחשבת ברצוי ולא רק בשאיפה לאינו מצוי… התורה היא לא רק תאוריה היא גם תורה למעשה. תודה על הדברים, ולוואי שיהינו גדולים לענות למחרפי עמו ולשותפים בסיכון בני עם ה’ מנה אחת אפיים.

  4. דברים כדורבנות, וזה בהמשך למגמה החיובית
    25/08/2014 22:10
    דוד
  5. בעקבות חטיפת הנערים הי”ד ולאחר מכן פתיחת מבצע צוק איתן – מגמה חיובית של הזדהות ערכית מוסרית מצד החוגים המתונים בחרדים עם מטרותיה הצודקות של המדינה. ובאמת, כמה עלובה נראית החבורה הניו-יורקית הזאת מכאן. כמה עולב ורחמים עליהם.

  6. בלי להתייחס לאדם זה או אחר או רב זה או אחר
    26/08/2014 02:22
    מנחם
  7. אין ספק שצריך אחדות. הפירוד רק מכה בנו

  8. רגשן
    26/08/2014 13:55
    נתן
  9. לסאטמר יש אידיאולוגיה שלמה שבנוי הן על התורה הקדשה והן על היגיון, והסיפור המרגש של הכותל לא התייחסת כלל לאידיאלוגיה של סאטמר. על החלק של התורה יש ספר. “ויואל משה” שבה הרבי מסאטמר מבאר את הכל (זה ספר מאוד עמוק ומתאים בעיקר לראשים הטובים שבינינו) ועל החלק ההגיוני כולם מסכימים היום שהוא צדק. ונתייחס רק על הנושא של התקציבים למוסדות שהזכרת בכתבה שהיום רואים בחוש שהם דורשים להתערב בחינוך ובתוכן הלימודים כמו שהרבי מסאטמר תמיד אמר שיהיה. אז בבקשה ממך פעם הבא שאתה תוקף תביא תוכן ולא סיפורי רגש.

    • ישראלי   26/08/2014 16:15

      הוא לא התייחס לאידולוגי’ה של סאטמר, רק להתקפות מתוך תחושת החירות, והאמת נמאס לנו כבר מתוכחות של אחים שלא יודעים להסתדר לבד, ובמקום לתקן הם בורחים לטפל בנו.

    • אאא   27/08/2014 17:46

      במאה אחוז

  10. הכשלון של פתרון המדינה
    26/08/2014 19:15
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  11. כתבה זו הינו רק סעד לשיטת האדמו”ר מסאטמר זצ”ל שטען אשר העברת פי ה’ של הקמת מדינה לפני ביאת המשיח תגרום רק לצרות ופרעניות רח”ל. עיניו שפיר חזו, בעוד יהדות אמריקה יושב לה בשלוה אנחנו בארץ סופגים מכות.

    • ישראלי   27/08/2014 11:37

      צודק במאה אחוז, שאפו

      • משיח   27/08/2014 18:02

        לזה ציפינו אלפיים שנה, בשביל זה הקרבנו 6 מליון, אולי גם נקים מזבח בברוקלין?

        • משה   27/08/2014 19:55

          האדמו”ר מסאטמאר זצ”ל אמר פעם בתגובה למישהו שתקף אותו שהוא לא בוכה על ההרוגים של צה”ל במלחמות, האדמו”ר ענה לו שבדיוק ההיפך הוא בוכה הרבה יותר, והסביר את הדברים בשאלה על מה שאומרים בתשעה באב בתפילת נחם, לבי לבי על חלליהם מעי מעי על חלליהם כי אתה ה’ באש הצאת ובאש אתה עתיד לבנותה, מה קשור החלק השני כי אתה ה’ לחלק הראשון לבי לבי? אז הוא ענה תירוץ נפלאה שמראה מה היה השיטה של האדמו”ר זצ”ל, כאשר גרמניה יוצאת למלחמה ונהרגים 100 אלף חיילים אף אחד לא בוכה ולמה? החיילים נלחמו למען המולדת וזה טבע העולם, אבל כאן במדינת ישראל שנלחמים על ארץ ישראל שהקב”ה הבטיח באש אני עתיד לבנותה כל המלחמה על הארץ וכל ההרוגים הם חללים לשוא ללא תועלת, לבי על חלליהם למה אני בוכה על החללים? כי אתה באש עתיד לבנותה, ולכן כל המלחמה היא לשוא ללא תועלת.

          אל תשכחו שזה באמת השיטה החרדית לאורך כל שנות הגלות

  12. מי הכותב?
    28/08/2014 01:44
    מלכי
  13. האם הוא מהמתנגדים לסטמר? כי אז כל הדברים מקבלים משמעות אחרת