יותר מ-50 רקטות: מטחים לעבר גוש דן, השפלה, הדרום וירושלים

אזעקות נשמעו בירושלים, חולון, בת ים, ראשון לציון, באר שבע, שדרות, ובית שמש • רכב עלה באש בת"א מפגיעת רסיסים • חיל האוויר תוקף ברצועה: אלפי פלסטינים נמלטו מבתיהם • נפתחו מקלטים במרכז, בשרון ובשפלה • המו"מ בקהיר הופסק
נחמן וייס
כ"ג אב התשע"ד / 19.08.2014 16:09

מטח לרקטות לעבר המרכז והדרום: אזעקות נשמעו הערב (שלישי) בירושלים, בת ים, חולון, ראשון לציון, באר שבע, שדרות ובמועצות אזוריות נוספות בדרום, לאחר שהמחבלים שיגרו מטחים כבדים.

רקטה נפלה בשטח פתוח בתל אביב והדי פיצוצים נשמעו באזור. חמאס לקח אחריות לירי והודיע כי הזרוע הצבאית, גדודי עז א-דין אל-קסאם, שיגרה רקטות  מסוג M-75 ו-פג’ר 5 לתל אביב. הזרוע לקחה אחריות גם לירי לאזור השפלה.

שתיים מהרקטות  יורטו בשמי אזור השפלה ורקטה נוספת יורטה בשמי העיר ראשון לציון. חלקי רקטות נחתו במחלף קיבוץ גלויות שם נפגע רכב ועלה באש. רסיסים נוספים נפלו בכבישים סמוכים לראשל”צ.

רקטה נפלה מוקדם יותר סמוך למרכז קניות במועצה האזורית חוף אשקלון. לא היו נפגעים אך נזק נגרם.

קודם לכן נפלה רקטה בשטח פתוח באשדוד ושתי רקטות יורטו מעל נתיבות. שתי רקטות נוספות נפלו בשטחים פתוחים במועצה האזורית אשכול.

הפסקת האש הופרה לראשונה בשעות אחר הצהריים, אז שוגרו שלוש רקטות, שנפלו בשטחים פתוחים: שתיים באזור באר שבע ואחת באזור העיר נתיבות. כשעה לאחר מכן שוגרה רקטה נוספת אל עבר המועצה האזורית שדות נגב. לא נשמעו אזעקות טרם התפוצצו הרקטות ולא דווח על נפגעים או על נזק.

לקראת ערב נשמעו אזעקות בנתיבות והסביבה. שתי רקטות יורטו מעל נתיבות.

בסביבות השעה 15:30 דיווחו אזרחים כי נשמעו הדי פיצוצים באזור באר שבע ונתיבות, אך לא הופעלה אזעקה.

זמן קצר לאחר מכן אישר צה”ל כי אכן שלוש רקטות נורו לעבר הדרום.

הנחיות חדשות מפיקוד העורף

פיקוד העורף עדכן הערב את הנחיות התגוננות האוכלוסייה, וכעת הוא מנחה את הרשויות המקומיות הנמצאות בטווח של 40 עד 80 קילומטרים מרצועת עזה לפתוח מקלטים.

מדובר בישובי מרכז הנגב, בישובי השפלה, אזור בית שמש, השומרון, אזור יהודה, גוש דו והמרכז, אזור ירושלים, אזור השורןן, עמק חפר ובקעת הירדן.

בנוסף עדכן פיקוד העורף את ההנחיות לתושבי הישובים הסמוכים לרצועת עזה.

בישובים שבטווח שבין 0 ל-7 ק”מ מרצועת עזה נאסרת כעת התקהלות של 300 איש ומעלה. בישובים שבטווח של 7-40 ק”מ מהרצועה נאסרת התקהלות של 500 איש ומעלה.

נציין כי מוקדם יותר החליטו ראשי רשויות רבים, בדרום ובמרכז, להיערך לחזרה לשגרת חירום, אולם פיקוד העורף רענן את ההנחיות רק לאחר השעה 22:00.

חמאס: “אין לנו מידע על ירי”

דובר חמאס, סאמי אבו זוהרי, טען כי לחמאס “אין מידע על ירי רקטות משטח הרצועה”. לדבריו “התקיפות נועדו למוטט את המשא ומתן בקהיר, ישראל נושאת באחריות”.

בתגובה לירי הרקטות לעבר באר שבע ונתיבות, הנחו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון משה יעלון את צה”ל לשוב ולתקוף מטרות טרור ברצועת עזה. חיל האוויר תקף עשרות מטרות ברצועה. הפלסטינים דיווחו על פצועים, בעוד אלפים נמלטו מבתיהם.

במקביל, הורו נתניהו ויעלון לחברי המשלחת לשיחות בקהיר לשוב לישראל.

דובר צה”ל מסר: “בעקבות הירי לעבר שטח מדינת ישראל, צה”ל תוקף כעת ברצועת עזה.  צה”ל נערך לאפשרות זו ונחוש להמשיך ולשמור על ביטחון תושבי מדינת ישראל”.

גורמים במערכת הביטחון העריכו, כי מי שירה את הרקטות לעבר באר שבע ונתיבות לא היו גורמים מהזרוע הצבאית של חמאס. לדברי אותם הגורמים, שצוטטו באתר וואלה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, חאלד משעל, הנחה חוליות שאינן משויכות ישירות לחמאס לבצע את הירי מרצועת עזה. זאת כדי לשבש את המשא ומתן, שלא מתקדם בהתאם לרצונו.

אמש לפני חצות הסכימו ישראל והפלסטינים על הארכת הפסקת האש ב-24 שעות נוספות – עד הלילה בחצות.

במהלך היום נמשכו השיחות בקהיר בין המשלחת הישראלית לפלסטינית, בתיווך המצרים, בניסיון להגיע עד חצות להסכם שיאפשר שמירה על השקט, אך בעקבות הירי הורה נתניהו, כאמור, למשלחת הישראלית לשוב ארצה.

דובר חמאס ברצועת עזה מושיר אל-מסרי אמר כי “אם ישראל רוצה רגיעה עליה להיענות לדרישות ולזכויות של הפלסטינים”. אל- מסרי הוסיף כי הזרוע הצבאית של חמאס “דרוכה ומוכנה לכל האפשרויות”.

מוקדם יותר אמרו גורמים משני הצדדים, עד כה אין הסכמה, אך מנסים לגבש הסכם בינים, כשעל הסוגיות השנויות במחלוקת, כפירוז הרצועה, הקמת נמל ימי ושדה תעופה ידונו בהמשך.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות