וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טורקיה: "אם נבנה צינור מישראל יזרום בו דם ילדים"

4.8.2014 / 22:10

שר האנרגיה הטורקי התבטא בחריפות נגד שיתוף פעולה עם ישראל בתחום הגז הטבעי. "הדלת בפני ישראל סגורה בשל הזוועה בעזה. נבחן זאת מחדש רק כשתסתיים האכזריות בפלסטין"

שר האנרגיה של טורקיה, טאנר יילדיז, במהלך ועידה בינלאומית בנושא סוריה, 17 בנובמבר 2011. AP
"שיתוף פעולה לא בא בחשבון בשל הזוועות בעזה". שר האנרגיה של טורקיה, טאנר יילדיז/AP

שיתוף פעולה בין טורקיה לישראל בתחום הגז הטבעי "לא בא בחשבון לאור הזוועות בעזה" - כך אמר היום (שני) שר האנרגיה של טורקיה, טאנר יילדיז, במסיבת עיתונאים שכינס באנקרה. בחודשים האחרונים התקיימו מגעים בין גורמים ממשלתיים ועסקיים בשתי המדינות לגבי שיתוף פעולה גדול בתחום האנרגיה, אולם השר הבהיר היום כי "אם נבנה כעת צינור גז שיחבר בין שתי המדינות, לא יזרום בו גז, אלא דמם של הילדים החפים מפשע". יילדיז הוסיף כי כל שיתוף פעולה עם ישראל ייבחן "אך ורק לאחר שתסתיים האכזריות בפלסטין".

השר, המשתייך למפלגת השלטון של ראש ממשלת טורקיה רג'פ טייפ ארדואן, הבהיר כי "הדלת של טורקיה תהיה סגורה" בפני ישראל בזמן הקרוב. דבריו הקשים לא הפתיעו גורמים בכירים בירושלים, שאומרים כבר כמה חודשים כי המשבר בין שתי המדינות מונע מהן לקדם את האינטרסים המשותפים שלהן בתחום האנרגיה - ישראל כמדינה שרוצה לייצא גז, וטורקיה כמדינה שזקוקה לאנרגיה זולה כדי להאיץ את פיתוחה הכלכלי.

עוד תגובות מהעולם על המלחמה בדרום
בריטניה: בוחנים מחדש מכירת ציוד צבאי לישראל
יועצת בכירה לאובמה: לא ניתן להצדיק הרג ילדים תמימים
הנשיא סיסי: "היוזמה המצרית הייתה חוסכת דם רב"
וגם: האם ארדואן באמת חושב שישראל משתווה להיטלר במעשיה?

ראש ממשלת טורקיה רג'פ טייפ ארדואן – אנקרה, 22 ביולי 2014. AP
ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, השמיע במהלך המבצע בעזה התבטאויות קשות נגד ישראל/AP

בשבוע שעבר פרסם המכון למחקרי ביטחון לאומי סקירה מקיפה על קשרי האנרגיה האפשריים בין טורקיה לישראל. על פי הסקירה כל עוד נמשך המשבר בין המדינות, שהחל בתקרית משט המרמרה ב-2010, הסיכוי לקיום עסקת אנרגיה ביניהן אינו גבוה. מבצע "צוק איתן" רק החריף את המשבר, לאחר שארדואן השמיע במהלכו סדרת התבטאויות אנטישמיות קשות, בהן אמר כי "ישראל גרועה פי מאה מהיטלר". שרת המשפטים, ציפי לבני, אמרה בתגובה לאמירותיו של ארדואן כי "מי שאומר דברים כאלה לא יכול להיות על במת העולם. היו די והותר מנהיגים כאלה".

מי שעשויה להרוויח מהנתק בין ישראל לטורקיה היא קפריסין, שמעוניינת להפוך לנקודת מעבר של גז ישראלי בדרך לאירופה. בדוח של המכון נכתב כי "שיתוף הפעולה בין ישראל לקפריסין בנושא הגז הטבעי - הן ברמה המדינית בהסכם על תיחום האזורים הכלכליים, הן ברמת החברות הכלכליות של בעל?ות חלקית ישראלית על זיכיון קפריסאי להפקת גז והן האפשרות של שיתוף פעולה ביניהן בתחום שינוע הגז — עלולים לגרום בעקיפין לסיבוך נוסף ביחסי טורקיה?ישראל". כאמור, בין טורקיה וקפריסין יש סכסוך ארוך שנים, שבמהלכו פלש צבא טורקיה לאי והשתלט על החלק הצפוני שלו, שם הוקמה "הרפובליקה הטורקית של צפון קפריסין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully