שתף קטע נבחר

חייבי משכנתא לא ייזרקו יותר לרחוב

ביום ראשון הקרוב ייכנס לתוקף התיקון בחוק ההוצאה לפועל, שיגן על זכויות מפונים שלא עמדו בתשלומי המשכנתא, ויבטיח שהבנקים לא יזרקו אותם לרחוב

אף אחד לא רוצה לחשוב על האפשרות שלא יוכל לעמוד בתשלומי המשכנתא וייאלץ לצאת מהדירה, אבל זה קורה לא אחת. כ-2,000 משפחות מפונות בכל שנה מבתיהן על ידי הבנקים לאחר שלא יכלו לעמוד בתשלומי המשכנתא - ובעקבות המשבר הכלכלי המספרים רק גדלים.

 

החדשות הטובות: התיקון בחוק ההוצאה לפועל, שייכנס לתוקף מיום ראשון הקרוב, יגן על זכויות המפונים ויבטיח שלא ייזרקו לרחוב.

 

חוק הרפורמה בהוצאה לפועל אושר בכנסת

הכנסת: הסדר הדיור החלופי יחול רטרואקטיבית

אשה שפונתה מביתה: חוק המשכנתאות לא הגיוני

 

השינוי הושג במסגרת הרפורמה בחוק ההוצאה לפועל לאחר מאבק ממושך של האגודה לזכויות האזרח וארגונים חברתיים נוספים ולאחר מסכת לחצים שהפעילו הבנקים בדיונים המרתוניים בוועדת חוקה, חוק ומשפט.

 

למעשה, עוד לפני התיקון בחוק נקבע כי במקרה שהבנק מעוניין לפנות חייבי משכנתאות שעלולים להישאר ללא קורת גג, לממונה על ההוצאה לפועל יש סמכות לחייב את הבנקים לממן למפונים דיור חלופי. אלא שהבנקים מצאו פטנט והכניסו לאותיות הקטנות בחוזי המשכנתאות סעיף שקובע כי הלווה מוותר על ”הגנת הדיור החלופי.” הסעיף הפך לסטנדרט בחוזי המשכנתאות, וללווים לא נותרה ברירה אלא להסכים לו.

 

התיקון, שייכנס לתוקף ביום ראשון, יאסור על הבנקים להכניס לחוזה המשכנתה את הסעיף שפוטר אותם מהגנת הדיור החלופי. במקביל נקבע שתקופת הדיור החלופי שיידרש הבנק לממן לא תעלה על שנה וחצי, למעט נסיבות מיוחדות.

 

חובת ”הגנת הדיור החלופי” קובעת שהדיור החלופי שהבנקים מחויבים לספק יהיה באזור מגוריהם הקודם של המפונים ויהלום את צורכיהם של בני המשפחה. התיקון אף קובע כי בטרם פינוי חייבי המשכנתאות מבתיהם חובה לקיים דיון בפני רשם ההוצאה לפועל, בנוכחותם.

 

הכתבה המלאה מתפרסמת היום ב"ידיעות אחרונות"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים