אחרי 29 ימי לחימה: צה”ל נסוג מעזה עם תחילת הפסקת האש

צה"ל נסוג מעזה עם תחילת הפסקת האש • מטח רקטות אל המרכז וירושלים; רסיס נפל ברחוב ראשי בבירה • הקבינט יתכנס הערב • ישראל אישרה את היוזמה המצרית להפסקת אש של 72 שעות שאחריה יעלו לדיון התנאים. גם בחמאס הודיעו על אימוץ ההצעה • גורם מדיני: הישג לישראל • 28 ימים לאחר תחילת 'צוק איתן' ו-18 יום אחרי הכניסה הקרקעית, צה"ל מכריז כי עמד ביעד המרכזי שהוטל עליו: חיסול המנהרות המוכרות
יוני גרין
ח' אב התשע"ד / 04.08.2014 19:20

רסיס מטיל שהפילה מערכת כיפת ברזל נפל ברחוב מרכזי בירושלים. רקטות וספות נפלו בשטחים פתוחים בגוש עציון. רקטה אחת התפוצצה באלון שבות, לא היו נפגעים או נזק.

כוחות צה”ל נסוגים מרצועת עזה עם כניסתה של הפסקת האש לתוקף.

הקבינט יתכנס הערב בכדי לדון בהפסקת האש הקבועה.

אחת מן הרקטות שנורו הבוקר פגעה בבית בעיר הפלסטינית בית סאחור הסמוכה לבית לחם, נזק נגרם למבנה. כוחות צבא מתארגנים בכדי להיכנס למקום ולבחון את הנזק.

מקום הנפילה בבית סאחור

נפילה בית סאחור

צה”ל תקף קרוב לשעה 8 יעדים רבים ברצועת עזה. מטחי רקטות נורו באותו זמן אל ערי הדרום ואל ירושלים; חמאס קיבל אחריות לירי 4 רקטות אל עבר הבירה.

הקבינט מדיני-ביטחוני אישר הלילה את הצעת מצרים להפסקת אש של 72 שעות, החל מ-08:00 בבוקר של יום שלישי. נציגי ארגוני הטרור במשלחת הפלסטינית השוהה בקהיר כבר אישרו את ההצעה.

במהלך 72 השעות של הפסקת האש אמורה להגיע לבירה המצרית משלחת ביטחונית ישראלית כדי לשאת ולתת על הדרישות הנוגעות להסרת המצור ושחרור אסירים.

גורם מדיני בכיר הציג הלילה את הפסקת האש כהישג ישראלי. “התעקשנו על המתווה המצרי כבר מהשבוע הראשון ללחימה”.

בכלי תקשורת בערבית דווח קודם לכן, כי ישראל התנגדה תחילה להפסקת האש, אולם לאחר שיחות טלפון עם גורמים בקהיר נענתה, והסכימה לפעול במהלכה לגיבוש הסכם להפסקת אש קבועה.

ברשת ‘אל-ערבייה’ דווח כי ישראל עדכנה את שר החוץ של ארצות הברית ג’ון קרי על נכונותה לסגת מעזה אם תתקיים הפסקת אש.

במקביל, מדווח כתב של רשת אל-מיאדין השוהה עם המשלחת הפלסטינית, כי מצרים צפויה להודיע מחר ב-08:00 בבוקר על הפסקת אש.

גורמים פלסטיניים אמרו קודם לכן לערוץ אל-מיאדין הלבנוני כי ייתכן שהלילה תפורסם קריאה להפסקת אש של 72 שעות.

כמו כן, דווח כי מצרים רואה בחיוב את מסמך הדרישות שהציגה המשלחת הפלסטינית, וכי היא הודיעה על נכונות לאמצו. הגנרל מוחמד תוהמי, שנכח בשיחות בקהיר היום, הסביר למשלחות כי מצרים רוצה הפסקת אש במהרה. עוד סיפרו אותם מקורות, כי הגנרל ציין שמצרים תתייחס בחיוב לרשימת הדרישות הארוכה לישראל שהגישו הפלסטינים – אך ראשית יש לנצור את האש ל-72 שעות לפחות.

סגן מזכ”ל הג’יהאד האיסלאמי, זיאד נחאלה, אמר כי “בתוך שעות” תכונס מסיבת עיתונאים שבה תוכרז הפסקת האש.

“משא ומתן לפי היוזמה המצרית דורש הפסקת אש של שני הצדדים, כדי שיישלחו משלחות לקהיר שימלאו תפקיד בקירוב העמדות ובמציאת פתרון למשבר הזה שיוביל לפתיחת המעברים”, הצהיר הערב שר החוץ המצרי סאמח שוכרי.

“המבצע הזה יסתיים רק כשיושב השקט והביטחון”

ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקר בצהריים בבית החולים סורוקה בבאר שבע, ונפגש עם חיילים שנפצעו במבצע ‘צוק איתן’, עם בני משפחותיהם ואנשי הצוות הרפואי.

ראש הממשלה אמר לפצועים: “אתם טובי בנינו. אתם עושים עבודת קודש להגנת אזרחי ישראל. כל העם מאחוריכם. אני גאה בכל אחד מכם”.

ראש הממשלה חיזק גם את משפחות הפצועים ואמר להם: “הבנים שלכם גיבורים. בשם אזרחי ישראל, תודה על החינוך לאהבת המולדת שהענקתם להם”.

לסגל הרפואי אמר ראש הממשלה: “אתם עושים מלאכת קודש לטובת אלה שנלחמו בשביל כולנו”.

ראש הממשלה פגש במקום פצוע מגדס”ר נח”ל שהתנדב לקרבי על אף בעיה רפואית. ראש הממשלה כתב הקדשה לחייל:

“ריגשת אותי בסיפור גבורתך, בסיפור חייך. אני מאחל לך החלמה שלמה ומהירה”.

בהמשך קיים ראש הממשלה דיון ביטחוני בפיקוד דרום, בהשתתפות שר הביטחון, הרמטכ”ל ומפקד פיקוד הדרום.

“המערכה בעזה נמשכת. מה שעומד בפני סיום זה הטיפול של צה”ל במנהרות, אבל המבצע הזה יסתיים רק כשיושב השקט והביטחון לתקופה ממושכת לאזרחי ישראל. אנחנו פגענו פגיעה קשה מאוד בחמאס ובארגוני הטרור”, אמר נתניהו.

“אין לנו שום כוונה לפגוע בתושבי עזה, מי שפוגע בהם הלכה למעשה זה החמאס, שגם מונע מהם סיוע הומניטארי. אני חושב שהקהילה הבינלאומית צריכה לגנות את החמאס בכל פה וגם לתבוע, כפי שאנחנו תובעים, ששיקומה של עזה יהיה קשור לפירוזה”.

עוד אמר ראש הממשלה, כי הוא מביע “הערכה עמוקה עד לחייל האחרון על רוח הלחימה בתנאים קשים, בשטח בנוי עם מנהרות. יש כאן הרבה סיפורי גבורה. אני מתפעל מההתגייסות ומהביצוע בשטח”.

הרמטכ”ל נפגש היום עם לוחמי התותחנים בגבול רצועת עזה. גנץ שוחח עם חיילי מילואים, שרצו להבין לאן נושבת הרוח.

גנץ, לא פירט אבל נתן לחיילים להבין כי צה”ל טרם סיים את המבצע. “אני יכול להבטיח לכם שיהיה פה שקט להרבה מאוד זמן”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות