שתף קטע נבחר

הכנסת דחתה הצעה לכינון פנסיה ממלכתית

הצעת החוק, שהגישו הח"כים מיכל בירן ועומר בר-לב מהעבודה, נדחתה בקריאה טרומית. בשדולה לפנסיה הוגנת הציג מכון המחקר טאוב הצעה לשיפור המערך הפנסיוני, לפיו כספי החיסכון יועברו לידיים ממשלתיות

הכנסת דחתה בצהריים (ד') בקריאה טרומית הצעת חוק לכינון קרן פנסיה ממלכתית. הצעת החוק הוגשה בידי חברי האופוזיציה - חברי הכנסת מיכל בירן ועומר בר-לב (עבודה).

 

כתבות נוספות בערוץ "הכסף שלי " במדור כלכלה :

האינקוויזיציה של הוועדות הרפואיות

התשלום הכפול של חיילי המילואים

הקלות מהבנקים לדרום? רק אם מכירים החוק

 

מוקדם יותר היום הוצג בשדולה לפנסיה הוגנת בכנסת, בראשות חברי הכנסת בירן ובר-לב, מחקר הממליץ על מעבר לחיסכון פנסיה ממלכתי לטובת החוסכים. המחקר נערך במכון טאוב בידי הפרופ' שלמה יצחקי, מנהל הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לשעבר.

 

במחקר מציע יצחקי שינויים לשיפור מערך הפנסיות, כולל העברת ניהול הקופות לידיים ממשלתיות (כשהכסף עצמו יישאר בחברות בשוק הפרטי) והקצאת חלק מהכספים להשקעה בפרויקטים ציבוריים מניבים. לפי הצעתו, הביטוח הממלכתי יוגבל עד תקרה מסוימת, למשל השכר הממוצע במשק, וסכומים גבוהים יותר ינוהלו כמו היום.

 

לפי תוכניתו, את כספי החיסכון הפנסיוני תנהל ועדה ממשלתית שתורכב ממומחים, והיא תעביר את החסכונות לניהול של קופות גמל שייבחרו במכרזים – מהלך שנועד לפזר את ההשקעות, ולהקטין את הזעזועים שכינון פנסיה ממלכתית עלולים לגרור.

 

מניעת הפיכת מבוגרים ל'נטל' על החברה

יצחקי מציע גם לבטל את חובת החיסכון הפנסיוני עבור עובדים מעל גיל הפרישה שלא פרשו לגמלאות. לדבריו, עובדים אלה נאלצים כיום להפריש ממשכורתם לחיסכון פנסיוני, וכמובן לשלם דמי ניהול. כדי למנוע את המצב הלא הגיוני הזה, רצוי לאמץ את שיטת הביטוח הלאומי, הפוטר מתשלום דמי ביטוח עובדים מעל גיל 70.

 

יצחקי אומר בסיכום מחקרו כי "הפרטת הביטוח הפנסיוני היא דוגמה נוספת להפרטה שאינה מוצדקת מבחינה כלכלית. הפרטה זו כוללת מרכיב שכמעט אין מי שיתנגד לו – להבטיח את עתידם של המבוגרים כדי שלא ייהפכו למעמסה על החברה. בפועל קיימת כאן העברת כספים מהחוסכים למנהלי קופות הגמל ובעליהן, בחסות משרד האוצר.

 

"כיום, המדינה שוגה בהותירה את החוסכים להתמודד לבד עם ניהול החיסכון. רוב האוכלוסייה אינה מסוגלת לעקוב אחר שוק ההון ולהבין את רזי ההשקעה הפיננסית. לכן הפתרון הוא במעבר לחיסכון פנסיוני ממלכתי שיביא לייעול הגבייה והפיקוח של כספי הפנסיה, להורדת דמי הניהול למען קצבה נדיבה יותר לחוסכים".


פורסם לראשונה 23/07/2014 12:32

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
מבוגרים בנבכי הפנסיה. אילוסטרציה
צילום: shutterstock
מומלצים