שתף קטע נבחר

מפעלי ים המלח: חיפה כימיקלים מסתירה רווחים

לטענת מפעלי ים המלח, חיפה כימיקלים הרוויחה חצי מיליארד שקל ב-2008 וטענותיה נגד המחיר הגבוה שנגבה ממנה על אשלג הן מופרכות. עובדי "חיפה כימיקלים" הפגינו מול משרד ראש הממשלה בעד החזרת הפיקוח על מחירי האשלג

מפעלי ים המלח דורשים מחיפה כימיקלים לחשוף את רווחיהם לשנת 2008 - בטענה שהחברה הרוויחה חצי מיליארד שקל וכי טענותיה נגד המחיר הגבוה שנגבה ממנה על אשלג הן מופרכות. עובדי "חיפה כימיקלים", המושבתים זה שלושה שבועות, הפגינו היום (א') מול משרד ראש הממשלה כנגד "ההתנהלות המונופוליסטית של קבוצת כי"ל, שבשליטת משפחת עופר, ובעד החזרת הפיקוח על מחירי האשלג בישראל".

 

בהפגנה היום עטו המפגינים על פניהם מסכות של בני משפחת עופר ולבשו חולצות עליהן התנוססו הסיסמאות: "אוצרות המדינה הפכו לאוצרות משפחה", ו-"מצטערים, אנחנו רוצים לשרוד". לפני כ-3 שבועות השביתה הנהלת חיפה כימיקלים קווי הייצור של החברה בטענה שאינה יכולה להמשיך לרכוש אשלג במחירים הנדרשים על-ידי קבוצת כי"ל. בחברה טוענים שללא ירידה משמעותית במחיר האשלג, לא יוכלו קווי הייצור במפעלי החברה בחיפה ובמישור רותם שבנגב לחזור לפעילות.

 

במפעלי ים המלח טוענים ש"מדובר באחד ממבצעי ההטעייה הציבוריים המכוערים ביותר בשנים האחרונות שכל כולו נעשה על גב העובדים תוך הסתה פרועה כלפי חברה ציבורית אחרת". לדבריהם, "מדובר במונופול פרטי המבקש מהכנסת פיקוח על המחירים של מפעלי ים המלח, אבל מסתיר מחברי הכנסת ומעובדיו את רווחיו האמיתיים".

 

שר התקשורת, משה כחלון (ליכוד) הביע תמיכה ב"הקמת ועדת חקירה פרלמנטארית שתבדוק כיצד הגענו למצב בו מוסר הפיקוח ממוצר כמו אשלג". יו"ר הכנסת, חה"כ רובי ריבלין (ליכוד) אמר בשבוע שעבר ש"מדובר באוצרות הטבע שלנו, שאין לנו הרבה מהם, צריך להבין שהם של כולנו". גם סיעת ישראל ביתנו הביעה את תמיכתה במאבק העובדים ושר החוץ ויו"ר המפלגה, אביגדור ליברמן, קבע להיפגש עם נציגי העובדים מחרתיים, לפני מועד כינוס ועדת הכספים ביום שלישי, שתדון בהחזרה לאלתר של הפיקוח על מחיר האשלג.

 

חברת מפעלי ים המלח טוענת שחיפה כימקילים הרוויחה הון עתק עקב עליית מחירי הדשנים (המיוצרים מאשלג) בעולם. כך היא זכתה לרכוש אשלג במחיר נמוך (שכן המחיר נקבע בפיגור ולא שקלל את עליית מחירי האשלג) ולמכור את התוצר הסופי ברווחי שיא עקב המחיר הגבוה של הדשנים. עם זאת, לטענת גורם המקורב לנושא, "על אף אזהרות שכדאי לחברה לרכוש מלאי טרם יעלה המחיר, בחרה חיפה כימיקלים לא לעשות דבר ועתה היא מצפה שאחרים ישלמו את המחיר במקומה".

 

אותו גורם מסר ל-ynet שכפי שנהנו בחיפה כימיקלים מהפרש המחירים ב-2008, ב-2009 הרווחיות צפוייה להיפגע בשל הפיגור בחישוב מחיר האשלג הנמכר לעומת המחיר בשוק. אבל, הוסיף, "ראוי יהיה שרווחי אשתקד שהושגו הודות לאותו פיגור ינוצלו לתפעול המפעל כעת, על אף הפגיעה ברווחיות".

 

במפעלי ים המלח אומרים שעל חיפה כימיקלים לחשוף את נתוניה הכספיים לפני כל דיון בדרישותיה וכי "זה אבסורד שהחברה, הנשלטת בידי גורם פרטי בארה"ב, לוחצת להוריד את מחירי האשלג כשהיא מצפה מחברי הכנסת והרגולטור לסמוך רק על מילתה בעניין".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הפגנת עובדי חיפה כימיקלים
צילום: שימי נכטיילר
מומלצים