שתף קטע נבחר

מופז מציע מתווה למשבר הדיור: "מצב חירום"

ח"כ שאול מופז מציג מתווה שלשיטתו יפתור את מצוקת הדיור בישראל. במסגרת המתווה, הוא מבקש להתאים את גובה המשכנתא לגובה השכירות באזורי הביקוש, להפחית את ההון העצמי לקניית דירה ל-10% ולהגדיל את מעגל הזכאים למשכנתא ממשלתית. בשיחה עם ynet הוא מותח ביקורת על הטבת מע"מ 0%: "ההטבה נקודתית וצרה ואינה יכולה לעמוד לבדה"

זה היה עניין של זמן עד שיציג גם הוא תוכנית לטיפול במשבר הדיור: ח"כ שאול מופז השיק היום (ב') אתר חדש ובו מתווה שגיבש בחצי השנה האחרונה, שלשיטתו יסייע להורדת מחירי הדירות בישראל. 4 חודשים לאחר של-ynet נודע על גיבוש התוכנית, אומר היום ח"כ מופז: "אנו נמצאים במצב חירום ויש לטפל בו בהתאם - פתרונות נקודתיים וקצרי טווח לא יועילו".

 

כותרות אחרונות בערוץ הנדל"ן של ynet:

 

  • לצפייה בתוכנית המלאה לחצו כאן או היכנסו לאתר

 

בכוונת חבר הכנסת לפנות לראש הממשלה נתניהו ולחברי הכנסת בבקשה לתמוך בתוכנית, ומציע, בין היתר, להפחית את ההון העצמי הנדרש ל-10% בלבד מערך הדירה (לדירה שמחירה עד 1.2 מיליון שקלים); להתאים את גובה המשכנתא לגובה שכר הדירה באזורי הביקוש; ולהרחיב את מעגל הזכאים עבור משכנתא ממשלתית.

 

"מחירי הדיור האבסורדיים הם תוצאה של היעדר תכנון, היעדר קבלת החלטות והיעדר ביצוע", טוען חבר הכנסת, "הבטחות יש בשפע אך תוצאות אין. המחירים עולים והייאוש לא נעשה יותר נוח. ממשלת ישראל לא הציגה ולו תוכנית אחת כוללת ויעילה שתפתור את מצוקת הדיור, קבינט שלם טוחן מים, מדבר את עצמו לדעת, אבל אין כל הישג משמעותי או פתרון".

 

המתווה, שזכה לכינוי "המפתח לדירה", כולל תוכנית רב שנתית לפתרון מצוקת הדיור ונגיש לציבור הרחב. "כל עוד יגבר הביקוש על היצע הדירות, נהיה עדים לעליית מחירים. זה שיעור ראשון בכלכלה, זה הטבע של השוק. עלינו להגדיל את ההיצע באופן דרסטי כדי להדביק את הפער. זה לא בשמיים, זה אפשרי וישים", הוא אומר.

 

המפתח האמיתי לדירה?

לדבריו, "מדינת ישראל עשתה זאת כבר לפני עשורים - בגלי העלייה הגדולים היא הכפילה ושילשה את היקף הקרקעות וקצב הבנייה כדי לענות על הביקוש שזינק". באשר לסוגיית ההון העצמי מסביר מופז כי "לזוג ממוצע קשה מאוד לחסוך פה, לעתים בלתי אפשרי. זה החסם המרכזי - יש להקטין את הדרישה להון עצמי ולקבוע שתשלום המשכנתא יהיה זהה לגובה שכר דירה. זה המפתח האמיתי לדירה".

 

הכוונה היא שאם זוג צעיר מבקש לשכור דירת 3 חדרים בשטח של 90 מ"ר בשכונה בנתניה, ועליו לשלם כ-5,000 שקל מדי חודש; גם גובה המשכנתא עבור מי שירכוש דירה זהה בשכונה יעמוד על אותו הסכום - ולא יהיה גבוה יותר מ-5,000 שקל. המטרה: במקום לשלם על שכירות, לשלם על משכנתא כדי להיות בסופו של דבר הבעלים של דירה.

 

באשר לנושא הרחבת מעגל הזכאים למשכנתא ממשלתית, מסביר מופז כי יש לכלול במעגל הזכאים גם את מי ששירת שירות צבאי או אזרחי, לצד שיפור תנאי הריבית על המשכנתא הממשלתית והתאמתה לתנאים בבנקים.

 

משכנתא ממשלתית ניתנת מתוקף חוק "הלוואות לדיור, תשנ"ב 1992", והזכות עבורה מחושבת לפי משך שנות נישואים, מספר ילדים ומספר אחים. בהתאם לנקודות הזיכוי, מקבלים הזכאים משכנתא בסכום שכיום מגיע עד 200 אלף שקל עם ריבית בגובה 4%. מופז מבקש, כאמור, לשפר את תנאי הריבית.

 

באשר לעלות המתווה, הוא טוען כי "יישום התוכנית לא יעלה שקל אחד יותר ממה שהמדינה מייעדת היום ליישום תוכנית מע"מ 0%". לטענתו, "תוכנית מע"מ 0% זו תוכנית נקודתית וצרה, שאינה יכולה לעמוד לבדה, משום שהנחת המע"מ על דירה ראשונה מפלה את הצעירים שמבקשים לרכוש דירה מיד שנייה - וזה הרוב (80%); מי שיהנה מהטבת מע"מ 0% אלה הקבלנים שיעלו את המחירים; והנחת המע"מ תזניק את הביקוש אך לא תגדיל את ההיצע - ולכן על פי כל התחזיות תוביל להעלאת מחירים נוספת".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ענר גרין, ידיעות אחרונות
צילום: ענר גרין, ידיעות אחרונות
צילום: גיל יוחנן
ח"כ שאול מופז
צילום: גיל יוחנן
מומלצים