יום חמישי, 16.05.2024 שעה 04:37

להינצל מ"מוות": קוסטה ריקה תפתיע במונדיאל?

פרוייקט המונדיאל של ONE: צפרדע בין הקורות, מושבה סקנדינבית בקישור והגרלה חסרת מזל שסידרה את בית המוות. אולי הקשר הישראלי יסדר נקודת תנחומים

|
קוסטה ריקה. תנסה להפתיע בבית ה
קוסטה ריקה. תנסה להפתיע בבית ה"מוות" (רויטרס)

לפני 24 שנים הנבחרת הסימפטית ממרכז אמריקה העפילה למונדיאל באיטליה והפתיעה את כולם כאשר הגיעה לשמינית הגמר. אין ספק שבטורניר הנוכחי, הטיקוס, שהוגרלו לבית המוות, יסתפקו בנקודה. עם מושבה סקנדינבית בקישור, שני ילדי פלא וקשר עקיף למכבי חיפה, כולנו מצפים לראות את פינטו וחניכיו יוצאים למשימה בלתי אפשרית .

מאמן: חורחה לואיס פינטו - אלמוני כמו הנבחרת שלו 
בדיוק כמו הנבחרת אותה הוא מאמן, גם חורחה לואיס פינטו הוא לא בדיוק הבחור המוכר ביותר שיגיע הקיץ לברזיל. הקולומביאני בן ה-61, שמעולם לא ניסה את מזלו מחוץ לגבולות יבשת אמריקה, קיבל לפני שלוש שנים את המפתחות לאימון הטיקוס בפעם השנייה והוא עושה חיל.

קריירת האימון של פינטו כוללת 30 שנה של שיטוטים בקולומביה, ונצואלה ופרו, אבל התקופה הפורה ביותר שלו עד כה הייתה כאשר זכה בשלוש אליפויות רצופות עם דפורטיבה אלג'ואלננסה הקוסטה ריקנית בין 2001 ל-2003. 

תקופה מוצלחת זאת הנחיתה את הקולומביאני ב-2004 בנבחרת קוסטה ריקה, אך הקדנציה הסתיימה בטונים צורמים כעבור שנה. הפעם השידוך בין הצדדים נראה הרבה יותר מלבב.

ה"לה סאלה", שהדהימו את כולם במוקדמות הבית הצפון מרכז אמריקני כשסיימו במקום השני על חשבון מקסיקו ואל סלבדור, הוגרלו לצערם לבית המוות שכולל את אנגליה, איטליה ואורוגוואי. אין ספק שסניור פינטו יקווה לנס כדי לשחזר את ההישג ממונדיאל 1990, שבו העפילה קוסטה ריקה העפילה לשמינית הגמר (הישג השיא שלה בכל הזמנים).

פינטו. הקדנציה השנייה שלו טובה יותר (רויטרס)
פינטו. הקדנציה השנייה שלו טובה יותר (רויטרס)
 

מערך משוער ושחקנים בולטים: מסקנדינביה לשמש הברזילאית
הטיקוס, שנחשבים נחותים משאר הנבחרות בבית ד' בכל פרמטר, יגיעו לשחק ב-4:3:3 ההתקפי והמסורתי אותו הציגו בקמפיין המוקדמות. למרות שרוב שחקני הסגל מגיעים מקבוצות די אלמוניות עבור חובב כדורגל ממוצע, נוכל למצוא בהרכב הטיקוס לא מעט הפתעות נעימות. בין הקורות ניצב לו קיילור נאבאס, שוערה המצוין של לבאנטה, שתפס העונה לראשונה את חולצת ההרכב אצל הצפרדעים ובסופו של דבר התגלה כהפתעה נעימה מאוד. בחוליית ההגנה תגלו את בלמה של מיינץ, ג'וניור דיאס ואת חברו של ליאור רפאלוב בברוז', אוסקר דוארטה.

בקישור קשה להאמין שתכירו את הנפשות הפועלות, אך נתון מעניין מצביע על העובדה שכמעט כל חוליית הקישור מורכבת מלגיונרים שמגיעים מהליגות הסקנדינביות. לא ברור כיצד קלסו בורחס (ליגה שבדית), כריסטיאן בולאניוס (ליגה דנית) מייקל באראנטס ודייגו קאלבו (ליגה נורבגית) נטשו את האקלים הטרופי לטובת מזג האוויר החורפי בסקנדינביה, אך אין ספק שהקשרים ישמחו מאוד להתענג על השמש הברזילאית בקיץ הקרוב.

החוליה החזקה ביותר בסגלו של חורחה פינטו היא ההתקפה. בחלק הקדמי תגלו את אקס פולהאם, בראיין רואיז, ששיחק בעונה החולפת באיינדהובן, ומרקו אורנייה מקובאן. בנוסף, תוכלו למצוא בהתקפת הטיקוס גם שני ילדי פלא, שידברו עוד הרבה בכדורגל העולמי בשנים הבאות, אך אותם נציג בהמשך.

קיילור נבאס. נתן עונה טובה בלבאנטה (רויטרס)
קיילור נאבאס. נתן עונה טובה בלבאנטה (רויטרס)
 

נקודות תורפה: מאיפה להתחיל?
למען האמת, די קשה לנו לבחור במה להתחיל בקטגוריה זאת. אין זה סוד כי נבחרת קוסטה ריקה המדורגת במקום ה-32 בעולם נחשבת לאחת החלשות שהגיעו למונדיאל והעובדה המצערת שפינטו וחניכיו הוגרלו לבית המוות, בהחלט לא מוסיפה לכך. בכל אופן, הטיקוס שנחשבים נחותים משאר הנבחרות בבית ד' בכל פרמטר יגיעו לשחק ב-4:3:3 ההתקפי והמסורתי אותו הציגו בקמפיין המוקדמות. כך שבהחלט צפויים לנו לא מעט שערים במשחקיהם, די סביר להניח שאת רובן היא תספוג.

כדאי לשים לב: שני ילדי פלא עם הקשר לישראל
כפי שציינו בפסקאות קודמות, קוסטה ריקה יכולה להתגאות בשני ילדי פלא שבהחלט כדאי לשים לב אליהם בטורניר הקרוב. לשניהם יש אפילו יש קשר קטן ולא ממש מובהק עם ישראל. הראשון הוא חלוצה בן ה-20 של ליל, חואן יארו רואיס, שלא בדיוק הצליח להשתלב בקבוצת המילואים אליה הגיע לפני שנתיים וב-2012/13 הושאל למוסקרון מהליגה הבלגית השנייה.

פינטו מעביר אימון. יש לו בסגל שני ילדי פלא (רויטרס)
פינטו מעביר אימון. יש לו בסגל שני ילדי פלא (רויטרס)
 

המעבר עשה לרואיס טוב ובעונתו הראשונה הוא כבש 13 שערים ב-15 משחקים והוליך את קבוצתו הצנועה למקום השני המכובד. בעונה החולפת שב לקבוצתו הצרפתית ואפילו זכה ל-8 הופעות בקבוצתו של מיודענו וינסנט אניימה. הילדון השני והבולט יותר של קוסטה ריקה הוא כמובן ג'ואל קמפבל. התקווה הגדולה ביותר של הכדורגל הקוסטה ריקני.

קשה להאמין שלפני 3 שנים פנתה מכבי חיפה לסאפריסה, קבוצתו לשעבר של קמפבל, על מנת לרכוש את הקיצוני השמאלי שיכול לשחק גם בתור חלוץ מרכזי.  לא ידוע מדוע ויתר הכישרון הצעיר על קדנציה נוצצת בירוק, אך בסופו של דבר בחר לחתום בארסנל. לצערו הרב של ג'ואל, שהיה אז בן 18 בלבד, הוא לא קיבל אשרת עבודה, מה שגרם לתותחנים להשאילו ב-3 שנים האחרונות ללוריין, בטיס ובעונה החולפת לאוליפיאקוס.

קמפבל וחבריו חוגגים מול יונייטד (רויטרס)
קמפבל וחבריו חוגגים מול יונייטד (רויטרס)
 

ילד הפלא רק בן 21, אך בעונה החולפת הוא הפך לאחד השחקנים המשמעותיים בקבוצה היוונית והוביל אותה לאליפות קלילה והופעה מרשימה בליגת האלופות. כזאת שתיזכר בעיקר בזכות שער אדיר שכבש מול מנצ'סטר יונייטד לאחר שהשחיל את הכדור בין רגליו של מייקל קאריק האומלל.

אסור לפספס
נגןכוכב הטיקטוק שהקפיץ את זלאטן למספרת
כוכב הטיקטוק שהקפיץ את זלאטן למספרת
נגןהחצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
החצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
נגןהרגע המביך שהשאיר את לוקה דונצ'יץ' בהלם
הרגע המביך שהשאיר את לוקה דונצ'יץ' בהלם
נגןויניסיוס הפרנזטור של פפסי בפרסומת חדשה
ויניסיוס הפרנזטור של פפסי בפרסומת חדשה
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */