שתף קטע נבחר
מונדיאל 2014

גוטמן: מסי? לנבחרת הייתי לוקח את רונאלדו

הכי אוהב לראות את ספרד, הולך עם ברזיל, מסמן את הנבחרת שתאכזב, שתפתיע ומזהיר את השוערים מהכדור החדש. שבוע לפני שהמונדיאל יוצא לדרך, מאמן הנבחרת נתן את התחזית שלו, הסביר למה הוא לא טס לברזיל, סיכם את המשחקים מול הונדורס ומקסיקו, וגם איחל בהצלחה לברקוביץ'

בעוד שבוע יעלו נבחרות ברזיל וקרואטיה לאצטדיון בסאו פאולו למשחק הפתיחה של המונדיאל. אחרי שהסתיים מסע נבחרת ישראל בארה"ב ובמקסיקו, מנסה מאמן הנבחרת, אלי גוטמן, לחזות מה מצפה לנו במשחקי גביע העולם 2014.

 

בראיון ל"ידיעות אחרונות" מחופשתו בלוס־אנג'לס, מתייחס גוטמן גם למצב הנבחרת שלנו ולמינויו של איל ברקוביץ' לתפקיד המנהל המקצועי בהפועל ת"א.

 

"תמיד יש לספרד אלטרנטיבות". אינייסטה (צילום: AFP) (צילום: AFP)
"תמיד יש לספרד אלטרנטיבות". אינייסטה(צילום: AFP)

 

איזו נבחרת אתה הכי אוהב לראות?

"ספרד. גם כשהגרף של שחקנים כמו אינייסטה או צ'אבי מתחיל להיות בירידה, תמיד יש להם אלטרנטיבות איכותיות במיוחד, כמו למשל דויד סילבה".

 

מי תניף ב־13 ביולי את הגביע העולמי?

"אופתע אם ברזיל לא תזכה. למרות שאני מאוכזב מכמה זימונים שם, אני הולך על ברזיל, במיוחד אחרי שראיתי אותם בגביע הקונפדרציות. זו נבחרת שמשלבת את הכדורגל הברזילאי בהשראת הסמבה, עם המשמעת הטקטית שמביאים השחקנים מהמועדונים באירופה. זה צפוי להיות שילוב מנצח. יש להם הגנה יוצאת מן הכלל עם דאנטה ולואיז".

 

ברזיל תזכה במונדיאל? (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
ברזיל תזכה במונדיאל?(צילום: רויטרס)

 

בכל טורניר כזה יש את "הסוס השחור". איזו נבחרת זו תהיה הפעם?

"בלגיה. היא יכולה להגיע לחצי־הגמר. מבחינת האיכויות, היא חייבת להגיע לרבע־הגמר. זו נבחרת שבכל עמדה במגרש יש לה לפחות שני שחקנים באותה רמה. ברשימה שכוללת שחקנים יצירתיים כמו הזאר, מירלאס מאברטון, מרטנס, ינוזאי מיונייטד, רק שניים יכולים לשחק. בלגיה מאומנת ואיכותית, וזה צפוי להיות שילוב שמעניק לה את הכוח".

 

בלגיה נגד ישראל ב־9 בספטמבר בטדי, מוקדמות יורו 2016. יש סיכוי?

"הרבה תלוי איך הם יהיו במונדיאל. בכל מקרה, ברור לכולם איזו התמודדות זו תהיה, אבל ההתכנסות האחרונה עם השחקנים נותנת לי להבין שהם לא יוותרו, גם לא מול בלגיה, אחת הנבחרות הטובות בעולם".

 

"השחקנים לא יוותרו, גם מול בלגיה" (צילום: EPA) (צילום: EPA)
"השחקנים לא יוותרו, גם מול בלגיה"(צילום: EPA)

 

חוזרים לברזיל. מי תהיה אכזבת הטורניר?

"גרמניה. יש לי הרגשה שההגנה שלהם לא מספיק חזקה, ואין שם חלוץ שאני יכול להגיד שהוא בסגנון של דייגו קוסטה מספרד. קלוזה שחקן ענק, אבל נמצא בשליש האחרון של הקריירה".

 

מי יהיה המצטיין של הטורניר?

"אם ארגנטינה תהיה יציבה במשחק ההגנה שלה, היא תגיע לגמר מול ברזיל והשחקן יהיה אגוארו. כל העיניים יופנו למסי, יחד עם די מריה יש להם משולש קטלני".

 

מי השוער שהכי ישפיע על הנבחרת שלו?

"מנואל נוייר. ההגנה שלו לא טובה מדי ולכן הוא יהיה משמעותי מאוד".

 

"קלוזה בשליש האחרון של הקריירה" (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
"קלוזה בשליש האחרון של הקריירה"(צילום: רויטרס)

 

כמאמן, את מי אתה לוקח לנבחרת שלך, רונאלדו או מסי?

"רונאלדו. היום מסי התרגל לשחק את החלוץ, אני חושב שלמדו את זה ולכן מסי בנבחרת ארגנטינה חייב לשחק מתחת לחלוץ. העוצמות של רונאלדו יהיו דבר משמעותי".

 

במוקדמות פורטוגל לא ניצחה אותנו. לאן היא תגיע במונדיאל?

"לא תעשה משהו מיוחד. רונאלדו הביא במו רגליו את פורטוגל למונדיאל, כולל ההצגות מול שבדיה. בטורניר כזה בשביל להגיע רחוק כל הנבחרת תצטרך להיות במיטבה".

 

אתה צופה מגמה טקטית כלשהי במונדיאל הזה?

"נתחיל בכך, שכאחד שחווה את שני המשחקים האחרונים עם הכדור של המונדיאל, יש לי הרגשה שנראה הרבה גולים, כי זה כדור בעייתי לשוערים. הוא קל, ותוך כדי בעיטה חזקה משנה מסלול. שיטה? לא נראה לי שנמצא שיטה שלא ראינו עד היום. נבחרות ישחקו בהתאם לכלים שלהן. למשל גרמניה, הם הולכים לשחק עם גצה כחלוץ מדומה, מולר, אוזיל וקרוס. גרמניה מאוד טכנית, אבל המשחק לעומק משתבש להם. כל ארבעת השחקנים האלו אוהבים את הכדור לרגל".

 

גוטמן מעדיף אותו על-פני מסי. רונאלדו (צילום: EPA) (צילום: EPA)
גוטמן מעדיף אותו על-פני מסי. רונאלדו(צילום: EPA)

 

וינסנט אניימה שיחק אצלך. תהיה לך חיבה מיוחדת לניגריה?

"אני בקשר נהדר איתו, דיברנו לפני שבוע ואיחלתי לו הצלחה, אבל כשאני רואה את נבחרת ניגריה, למעט אניימה, היא לא בדיוק מעניינת אותי".

 

המאמנים פרסמו את הסגלים וכמעט כל אחד מהם סופג ביקורת. הניפויים זה חלק קשה למאמן לאומי.

"כל מאמן נבחרת, בכל מקום בעולם, סופג ביקורת על כל זימון שלא יהיה. תמיד יימצא השחקן שלא זומן ויהיה עיתונאי כזה או אחר שלדעתו כן היה צריך לזמן אותו. ככה זה בכל מקום. המבקרים לא תמיד יודעים שיש שיקולים מקצועיים כמו הכנה של שיטת משחק, סגנון, התנהלות בתוך חדר הלבשה. שחקן כמו נאסרי שלא משחק ועושה פרצופים, גורם לדמורליזציה.

 

"ברמה של נבחרת, בטח במונדיאל שנמצאים כמעט חודש ביחד כל הזמן, הדבר המשמעותי ביותר הוא חדר הלבשה חזק ונטול אגו. זה מה שהרגשתי עם הנבחרת במסע לארה"ב ולמקסיקו. אמרתי לשחקנים בשיחת הסיכום, שזה אחד הדברים החזקים שאני לוקח מהנסיעה הזו. אני יכול להבין מאמן שלא מזמן שחקן, גם כוכב, אם הוא לא מתאים לו למבנה הקבוצתי".

 

"שחקן כמו נאסרי גורם לדמורליזציה" (צילום: AFP) (צילום: AFP)
"שחקן כמו נאסרי גורם לדמורליזציה"(צילום: AFP)

 

המאמנים במונדיאל מקבלים שחקנים אחרי עונה מתישה, חלקם שיחקו בגמר ליגת האלופות. איך מצליחים להביא אותם לשיא נוסף?

"הרבה הכנה מנטלית. שחקנים כמו ראמוס, רונאלדו וקורטואה למשל, ששיחקו בגמר ליגת האלופות. שניים מאושרים ולא הספיקו לשתות בירות, אחד מאוכזב וכל אחד מהמאמנים צריך להביא אותם לרמת מוכנות מקסימלית. יש הרבה עבודה באלמנטים טקטיים, חייבים לעשות התאמות. היום מאמן כדורגל ברמת נבחרת חייב, תוך שבוע ימים, לתרגל בין שתיים לשלוש שיטות משחק, שהכל יהיה מוכן בכל רגע נתון במשחק".

 

למה החלטת לא לטוס לברזיל? בכל זאת משחקות שם היריבות שלנו במוקדמות היורו.

"לא צריך לטוס כדי לעקוב אחרי בוסניה ובלגיה. בעידן הטכנולוגי, אתה מקבל את כל הנתונים ואין לי מעקב אחר שחקן ספציפי, אלא אחר קבוצה. בתוך הקבוצה אדע לנתח מהלכים. אגב, בוסניה נבחרת סופר־מוכשרת שהרבה תלוי מה תעשה במשחק הראשון שלה במונדיאל. אל תתפלא אם היא תגיע לשמינית הגמר".

 

אנחנו משחקים באירופה ולא עלינו מבית עם פורטוגל ורוסיה. שיחקנו עכשיו נגד הונדורס ומקסיקו. ישראל הייתה יכולה להגיע למונדיאל, ביחס לרמה של קבוצת האיכות הרביעית?

"אני אוהב להסתכל על עובדות. עצם העובדה שלא מצאנו עצמנו שם כבר 44 שנה מראה שהעבודה שלנו מרובה, אבל צריך תמיד להסתכל בעיניים אופטימיות לעתיד".

 

בוסניה תגיע לשמינית הגמר? דז'קו (צילום: gettyimages) (צילום: gettyimages)
בוסניה תגיע לשמינית הגמר? דז'קו(צילום: gettyimages)

 

סכם את מסע הנבחרת שלנו. הפסד למקסיקו וניצחון על הונדורס.

"המסע הזה הושתת על שני דברים עיקריים: בפן הפיזי קיבלנו שחקנים בסיום העונה, ולא העמסנו עליהם. הייתה התמקדות בפן הטקטי, עבדנו על שלוש שיטות משחק, שתיים מהן יישמנו במשחקים. עבדנו על שני סגנונות שונים. אחד יותר מהיר לקו שלישי, בסגנון של הנעת כדור עם כניסה לרחבה של שחקני קישור, מה שהצליח מאוד נגד הונדורס. הייתה עבודה בפן המנטלי, להגיע לשני המשחקים מוכנים למרות סוף העונה. כשהמטרה הבאה רק בספטמבר, היה חשוב לכבד כל התכנסות של הנבחרת וזה היה בתנאים לא פשוטים, בפרט בהגעה למקסיקו. הייתי גאה בהתנהלות של השחקנים. הם הגיעו בגישה מקצועית עניינית, כיבדו את הסמל ותוגמלו בניצחון על הונדורס".

 

גילית מחדש את גילי ורמוט מעונת הדאבל.

"כבר בשלהי העונה בהפועל ת"א ורמוט נתן לי להבין שהוא חזר לעצמו, ובמסע הזה הוא היה אחד השחקנים הבולטים. אמרתי לו שלא יפספס את הצ'אנס, והוא לקח אותו בגדול".

 

"הוא לקח את הצ'אנס". ורמוט (צילום: AFP) (צילום: AFP)
"הוא לקח את הצ'אנס". ורמוט(צילום: AFP)

 

זהבי מתרגם את היכולות ממכבי ת"א?

"כמו שהוא פקטור במכבי, הוא פקטור בנבחרת. הוא התבגר ומביא לא רק את הרעב התמידי לכדורגל, אלא גם הרבה אינטליגנציית משחק לנבחרת".

 

אריאל הרוש היה גרוע נגד מקסיקו. הוא בהכרח היורש של דודו אוואט?

"אני לא מתחייב על אף שם ואמרתי את זה לשחקנים. אני מגיע בידיים נקיות, בוחר אותם לפי הכושר הנקודתי. הטובים ביותר ישחקו, ולכן שום שם לא מעניין כרגע. רק אמרתי להרוש באסיפה אחרי מקסיקו, ששוער יכול להיות מרוצה מזה שלא מגיעים אליו אחד על אחד. משחק ההגנה של הנבחרת עבד היטב. כבר נגד הונדורס היה לו משחק טוב".

 

יוסי בניון שבר את שיא ההופעות בנבחרת. לשם כך הוא הגיע, או שהוא יכול להיות פקטור בקמפיין?

"אחד הדברים היפים אצלו זה רעב לשחק. צריך לדעת להעריך אותו על זה. יש לו אהבה ורצון בלתי נגמר להשתייך לנבחרת. באסיפה האחרונה פירגנתי לו על שבירת שיא ההופעות. הוא מודל לצעירים. כישרון לבד לא מספיק. כשאתה רעב למשחק ורוצה להיות חלק מהנבחרת, זה המתכון. עד ספטמבר גם בעניין שלו הכל יכול להיות".

 

"יש לו אהבה ורצון בלתי נגמר להשתייך לנבחרת". בניון (צילום: ההתאחדות לכדורגל) (צילום: ההתאחדות לכדורגל)
"יש לו אהבה ורצון בלתי נגמר להשתייך לנבחרת". בניון(צילום: ההתאחדות לכדורגל)

 

הגדלת מספר הנבחרות ביורו הופכת את המשימה לריאלית.

"אנחנו צריכים לשאוף לנצח בכל משחק, אבל להיות ריאליים, לדעת את מקומנו ובשלב הזה להילחם על המקום השלישי שמביא למשחקי ההצלבה. לא יכול להעריך את הבית כבר עכשיו. עדיין רחוק".

 

אתה אמנם בקצר עם איל ברקוביץ', אבל מה דעתך על המינוי שלו למנג'ר הפועל ת"א?

"איל הגיע למועדון שעברתי בו ימים יפים. מהתקופה הקצרה שעבדתי איתו בנתניה הוא נתן לי הרגשה טובה כמנג'ר, לא התערב לי בעבודה ואני מאחל לו שיצליח".

 

מה דעתך על ההחלטה שלו לבטל את מחנה האימון בחו"ל?

"מנג'ר, כמו מאמן נבחרת, חייב להיות קשוב למצב של המערכת. כמו שוויתרתי על מחנה אימונים באירופה ויצאנו למסע הזה וכך עזרנו למצב הפיננסי בהתאחדות לכדורגל, כך אבין את איל אם הוא יוותר על מחנה אימונים בחו"ל, אבל מחנה אימונים חייבים לעשות בכל מקרה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים