שתף קטע נבחר

חולמים להקים עסק? הכלים שיעזרו לכם

אתגרים גדולים עומדים בפני יזמים בדרך להקמת עסק קטן. על בעיות מימון, שיווק וניהול ניתן להתגבר בתכנון נבון. כך תעשו את זה

מדי שנה נולדים כ-50 אלף עסקים בישראל. סטטיסטית, פחות ממחציתם ימשיכו לחיות (לדווח הכנסות) עד לשנה השביעית לפעילותם. שיעור הכשל אינו מתפלג באופן אחיד על כל סוגי העסקים וניתן להבחין כי בתחום הנדל"ן והשירותים, פיננסיים, ביטוח, שירותי חינוך ובריאות, המצב טוב יחסית לשאר הענפים וכ-60% מהעסקים שנפתחו בשנת 2005 שרדו למעלה משבע שנים מלאות, כש-90% שרדו את השנה הראשונה.

 

פותחים עסק? כך תשרדו את השנה הראשונה

יש לכם עסק? תוכנות שאתם חייבים להכיר

8 מיתוסים שמונעים ממכם להפוך לעצמאים

 

המצב חמור יותר בענפים המאפיינים עסקים קטנים: בענף המסחר הצליחו לשרוד במשך 7 שנים מלאות פחות מ-38% מסך העסקים ובענף שירותי אוכל ואירוח רק 25% הצליחו לשרוד. בעוד שאי אפשר להבטיח שרידות, בהחלט ניתן לשפר משמעותית את סיכויי ההישרדות של עסק חדש. בכל עסק, בין אם הוא ממוקד שירות או ממוקד מכירה, עסק פיזי או חברת הזנק, יהיה על היזם להתמודד במקצועיות עם סוגיות הניהול והמימון בנוסף לצרכים המאפיינים את העסק הספציפי.

 

אנו חיים בתקופה שבה דברים קורים מהר, למי שפתח עסק לפני דור הייתה הפריבילגיה ללמוד מטעויות. בימינו כשכל טעות יכולה למצוא את עצמה מופצת ברשת חברתית זו או אחרת, בין אם היה זה תמחור שגוי או שירות קלוקל, למידה מטעויות הינה מותרות שיזם אינו יכול להרשות לעצמו. בעוד יזמים ועסקים מבוססים יכולים לשכור שירותיהם של מנהל מנוסה, חשב כלכלי ומנהל שיווק, בעסק קטן ימצא עצמו היזם תחת כל הכובעים הללו בין שלל התפקידים שיצטרך לבצע.

 

על מנת לבצע זאת בצורה טובה מבלי להעמיס הוצאות ניתן לבחור באחת משתי דרכים. הראשונה היא הכשרה, כיום מסבסד משרד הכלכלה באמצעות הרשות לעסקים קטנים ובינוניים מגוון קורסים מקצועיים איכותיים. החל מקורס יזמות בסיסי שייתן ליזם המתחיל רקע כללי על ניהול, שיווק, מימון ומיסוי ועד קורסים מקצועיים ממוקדים בנושאים כמו יבוא ויצוא, שיווק באינטרנט ועוד. הקורסים זמינים באמצעות מרכזי טיפוח היזמות (מט"י) שהם מוסדות ללא כוונת רווח הפועלים ברחבי הארץ.

 

בהמשך הדרך יוכלו היזמים גם לקבל ליווי אישי מסובסד מחונך שהנו איש מקצוע אקדמאי ומנוסה. הדרך השנייה בה ניתן ללכת היא למצוא שותף למיזם שיביא איתו את כישורי הניהול שיחד עם המעוף הדמיון ייצרו את התמהיל המתאים להקמת עסק רווחי.

 

מעוף, יוזמה ודמיון

 המזומן הוא הדם הזורם בעורקי כל עסק, גם אם לקוחותיי חייבים מיליונים שיגיעו בתאריך עתידי כלשהו, ללא מזומן העסק לא יוכל לשלם משכורות ואת הוצאותיו הקבועות ולכן יקרוס. התכנון הכלכלי הנו מרכיב חשוב ביותר בתכנון עסק מכל סוג. ככל שהעסק מסתמך על יותר הון עצמי, כסף שהשקיעו היזמים, ופחות על הון זר והלוואות, כך גדלים סיכויי שרידותו. עם זאת, רוב העסקים יזדקקו להון חיצוני ברמה מסוימת. כלל אצבע אחד עליו אסור לעבור בשום אופן: לא לווים כסף מהשוק האפור. מעבר לכלל הזה התכנון הפיננסי הוא רכיב שיש לשקול בכובד ראש ולהתאימו לסוג העסק.

 

לפני שרצים לבנק כדאי לדעת, כי ישנן קרנות המלוות כסף לעסקים קטנים ובינוניים בתנאים מועדפים. חלקן קרנות פילנטרופיות פרטיות כמו "קרן נתן" ו-"האגודה הישראלית להלוואות ללא ריבית" המציעות הלוואות ללא ריבית והצמדה. יש גם קרנות ממשלתיות כמו הקרן לסיוע לעסקים קטנים ובינוניים בערבות מדינה המאפשרת לבעלי עסקים חדשים וותיקים לקבל הלוואות בתנאי ריבית נוחים ובהעמדת בטוחות מוקטנת. הגישה לקרנות אלו פתוחה לכולם באמצעות אתרי האינטרנט, עם זאת גם כאן כדאי למי שאינו בקיא בתכנון פיננסי להסתייע באיש מקצוע.

 

מומלץ שלא להתפתות למודעות שיווק המציעות להגיש את הבקשות לקרנות תמורת אחוזים מההלוואה או תמורת תשלום גבוה. השירות מסובסד וניתן במחירים של עשרות עד מאות בודדות של שקלים באמצעות סניפי מט"י. יתרה מזאת, גם ועדות האשראי של הקרנות יודעות להבחין בין מאכערים לבין יועץ נטול משוא פנים, ששכרו קבוע ואינו תלוי אישור ההלוואה, ולמעשה סיכוייכם לקבל מימון טובים יותר באמצעות השירות המסובסד.

 

שחף מזין, כלכלן, מרצה במרכז ללימודים אקדמיים (מל"א) אור יהודה. מומחה לעסקים קטנים. ישתתף בכנס –"מנופים וחסמים לעסקים קטנים ובינוניים" ב-10 ביוני בשיתוף בנק הפועלים, רו"ח שיף - הזנפרץ ושות', מט"י, דן אנד ברדסטריט

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
צילום: shutterstock
צילום: באדיבות המרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה
שחף מזין
צילום: באדיבות המרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה
מומלצים