שתף קטע נבחר

עסק קטן יכול להרוויח בגדול

הגשמתם חלום ופתחתם עסק? מזל טוב. הנה כמה דברים שאתם חייבים לדעת כדי לגדול ולהצליח

 (shutterstock)

מזל טוב, הגשמתם חלום: פתחתם עסק קטן משלכם, ואתם מלאי מוטיבציה לגרום לו לשגשג, לגדול ולהצליח. אולם מהר מאוד אתם עלולים לגלות שניהול עסק דורש מגוון עצום של מיומנויות, שעם חלקן לא התמודדתם מעולם.

 

 

אל תיבהלו. עם ייעוץ טוב, ניהול אחראי וכמה כללי מפתח תוכלו להעלות את העסק על דרך המלך. הנה כמה עצות מועילות:

 

התוכנית העסקית: כשפותחים עסק, חשוב להכין תוכנית עסקית המגדירה את קהל הלקוחות, היקף ההשקעה וגורמים נוספים שמשפיעים על הפעילות. הקפידו לתכנן את יעדי המכירות ולהכין תחשיב עלויות מדויק של כל המרכיבים, כמו דמי שכירות ותשלומים לספקים השונים. כך תוכלו להעריך את הרווחיות הצפויה, והאם נדרש לכם אשראי ובאיזה היקף.

 

עם זאת, זכרו כי העולם העסקי משתנה ללא הרף ולכן תמיד כדאי לבחון מחדש את היעדים ולהתאים אליהם את התוכנית העסקית. עסק שלא מתאים עצמו לסביבה ולא מחפש מקורות צמיחה מתמידים, סופו שלא ישרוד.

 

הלקוחות: עסקים רבים מפתחים תלות בלקוח אחד או במספר קטן של לקוחות, שמהווים נתח משמעותי מהכנסות העסק. כדאי להימנע מכך: גם לקוח מרוצה עשוי להיענות יום אחד להצעה טובה יותר של ספק מתחרה.

 

התזרים: עסקים קטנים (כמו גדולים), גם כשהם רווחיים, עלולים להיקלע לקשיים בגלל בעיות בתזרים המזומנים. אחת הסיבות הנפוצות לכך היא בעייה בגבייה מלקוחות. בעלי עסק קטן טרודים בייצור, שיווק ומכירה, ולעתים אינם מקפידים מספיק על גביית התשלומים מהלקוחות. התוצאה: על הנייר העסק נראה נהדר, אבל בפועל נוצרים לחצים תזרימיים בחשבון הבנק. חשוב לסכם מראש את תנאי התשלום כאשר מגייסים לקוח חדש ולהקפיד על גביית התשלומים בזמן.

 

ניהול תזרים המזומנים חייב לקחת בחשבון תקופות חריגות, למשל תקופות החגים, כאשר ההכנסות יורדות בשיעור חד אבל ההוצאות נשארות קבועות, ולהיערך אליהן בהתאם.

 

הבנק: קיימת חשיבות רבה לבחירת בנק מלווה. מערכת היחסים עם הבנק והבנקאי היא ארוכת טווח והכרחית להצלחתו של העסק. הבנקאי, שהוא מקור מידע חשוב, יכול לסייע לעסק בהכרת הענף וברעיונות לצמיחה, כמו גם בפתרונות מימון בעיתות של מצוקה תזרימית או של השקעות מהותיות.

 

חשוב לעדכן את הבנק בזמן בכל התפתחות, על מנת שיידע להתאים את האשראי לפעילות. הבנקאי ידע להמליץ לכם על חלופות מימון ויאפשר לכם להיעזר בקרנות מיוחדות לעסקים, שמאפשרות לקבל אשראי לא יקר, גם כאשר בעל העסק מתקשה להעמיד בטחונות.

 

מומלץ גם לבחור בבנק בעל זמינות גבוהה לשיחות טלפוניות ופגישות עם הלקוחות, ובעל מערך מתקדם של שירותים ישירים. הכלים הממוחשבים שעומדים לרשות בעלי עסקים, שחלקם הגדול זמין גם באמצעות הסלולר, מאפשרים מעקב אחרי כל תנועה בחשבון. שירות לא מקצועי יכול לגרום לבזבוז כסף ומשאבים מיותרים, ומוטב לנתב את הזמן הזה לפיתוח העסק וניהולו.

 

הכותב הוא מנהל אגף בנקאות קמעונאית בבנק הפועלים

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: סיון פרג'
רונן שטיין, מנהל אגף בנקאות קמעונאית בבנק הפועלים
צילום: סיון פרג'
מומלצים