שתף קטע נבחר

צילום: טל שחר
אורי קופר

עבודה לקיץ / הכל מקצועי

מה צריך קרויף, מהי הקומבינציה של אלישע ולמה סטנוייביץ' חייב להשאיר את ראיוס. רגע אחרי שסגרנו עונה - הנה המשימות הדחופות של 5 קבוצות הצמרת

הקיץ הקודם היה דרמטי ביותר עבור קבוצות הצמרת של ליגת העל. מכבי ת"א, למשל, החליפה מאמן מצליח, והפועל ת"א הפכה ממש לקבוצה חדשה. מכבי חיפה והפועל באר שבע ביצעו רכישות יקרות שהשפיעו בקיצוניות, אצל כל אחת בכיוון אחר, על העונה שלהן. כך גם גורל העונה הבאה מתחיל להיבנות ממש עכשיו.

 

  

האליפות הוכרעה, הגביע הונף, אפשר לחשוב קדימה. אז, ובהנחה שלא קורה משהו קיצוני כמו עזיבה של פאולו סוזה או רוכש חדש שממלא את הפועל במזומנים, הנה שלושת הצעדים החשובים ביותר שצריכה לעשות כל אחת מקבוצות הצמרת מיד בתחילת הקיץ.

 

מכבי ת"א בהקפת האליפות. אפשר לחשוב קדימה (צילום: אורן אהרוני) (צילום: אורן אהרוני)
מכבי ת"א בהקפת האליפות. אפשר לחשוב קדימה(צילום: אורן אהרוני)

 

מכבי ת"א

1. להחתים את בן בסט. קרויף אמר יותר מפעם אחת שכיוון שמכבי יכולה לשחק רק עם חמישה זרים הוא חייב לנסות ולרכוש את הישראלים הטובים ביותר, ומכל האפשרויות הריאליות רק עדן בן בסט מהווה שדרוג גדול באמת (לא רואה, למשל, הבדל גדול בין מליקסון למיכה). בן בסט גם ייתן עומק בעמדת החלוץ המרכזי וגם יתרום יותר מטל בן חיים באגף שמאל.

 

2. להתאים לסוזה מגינים. פאולו סוזה אוהב לשחק בשתי שיטות שונות והשחקנים שעוברים את הטלטלה הגדולה ביותר בין השיטות הם המגינים. מכבי, וזו הסיבה שמעוניינים שם בעוז ראלי, צריכה מגן שיכול לשחק גם בקו הגנה של ארבעה שחקנים וגם בשיטת שלושת הבלמים, הדורשת יותר יכולות התקפיות. להתחיל ממגן שמאלי כיוון ששרן ייני מספק יציבות בימין וגם כי דור מיכה הראה שהוא יכול להסתגל לתפקיד שחקן המגן-קשר בצד ימין.

 

עדן בן בסט. הישראלי הנחוץ ביותר למכבי ת"א (צילום: AFP) (צילום: AFP)
עדן בן בסט. הישראלי הנחוץ ביותר למכבי ת"א(צילום: AFP)

 

3. להחליף את מיטרוביץ'. הקשר הסרבי הוא לא ערך מוסף כזה גדול בקבוצה עם גל אלברמן, מהראן ראדי, דן איינבינדר ועכשיו גם בן רייכרט. למכבי, ולא משנה כמה רחבה תהיה הרוטציה, יש עומס בקישור האחורי-מרכזי, ואת המקום לשחקן זר עדיף לפנות לקשר עם יכולות התקפיות, שיוכל לבלוט בימים נטולי ערן זהבי.

 

ועוד משהו: הבלם טל בן חיים מתאים יותר משיר צדק במקרה שאיתן טיבי עוזב.

 

שרן ייני עם ניקולה מיטרוביץ'. אחד יציב, לשני אין ערך מוסף  (צילום: אורן אהרוני) (צילום: אורן אהרוני)
שרן ייני עם ניקולה מיטרוביץ'. אחד יציב, לשני אין ערך מוסף (צילום: אורן אהרוני)
 

 

הפועל באר שבע

1. לשמור על הקומבינציה. באר שבע חיה העונה על מצבים נייחים, רובם של מאור בוזגלו, ועל שערי נגיחה, רובם של גליינור פלט. השילוב בין הכדורים המסובבים לגובה של הראשון ואיכות משחק הראש של השני הוא אחד הפוריים בליגה. אין העונה אף שחקן שבישל יותר לחבר לקבוצה מאשר בוזגלו לפלט. חובה להשאיר את שניהם, בכל מחיר.

 

2. לשדרג יצירתיות בקישור. גל אראל נתן עונה לא רעה ולוטם זינו מתפתח יפה, אבל לאלישע לוי חסר מנהל משחק טוב וזה נראה לעין בחודשים האחרונים. באר שבע צריכה לשחרר את קובי דג'אני (יהיו לו לא מעט קונים) ואת דוד הובר ולהביא במקומם קשר מרכזי עם יכולות התקפיות. בגזרה הישראלית זה יכול להיות מישהו כמו משה אוחיון או חנן ממן. אם מוצאים זר איכותי אז עדיף.

 

בוזגלו ופלט. באר שבע חייבת להשאיר אותם בכל מחיר (צילום: ישראל יוסף) (צילום: ישראל יוסף)
בוזגלו ופלט. באר שבע חייבת להשאיר אותם בכל מחיר(צילום: ישראל יוסף)

 

3. לבנות מאחור, לא מלפנים. בימים האחרונים מדברים על רצון לרכוש חלוץ ומזכירים את שלומי ארבייטמן ואחרים. רגע, לפני שמוציאים כסף עדיף לעבות דווקא את ההגנה, שאמנם עבדה טוב העונה, אבל סבלה מחורים בכל דקת פציעה של וויליאם סוארס או טומיסלב פאיוביץ'. בלם מחליף ומגן ימני פותח (יובל שפונגין הכי מתאים) צריכים לבוא לפני חיזוק ההתקפה שגם ככה עמוסה.

 

ועוד משהו: על תומר סוויסה, בגלל עודף חלוצים, אפשר לוותר, אבל את סירז' נסאר לנסות להשאיר.

 

אלישע לוי. קודם כל - הגנה (צילום: ישראל יוסף) (צילום: ישראל יוסף)
אלישע לוי. קודם כל - הגנה(צילום: ישראל יוסף)

 

קריית שמונה

1. לא לפחד למכור. לברק בכר יש סגל עבה מאוד ולא מעט שחקנים מבוקשים. קריית שמונה כבר הוכיחה שלמכור שחקנים ביוקר ולהביא בכסף הזה כמה שחקנים אחרים בזול זו שיטה מוכחת עבורה. אחמד עאבד, דוד מנגה, שיר צדק או כל אחד אחר - אם תגיע הצעה טובה כלכלית לתת להם ללכת, יש מה לעשות עם הכסף.

 

2. לשמור על קהת. למרות הדברים לעיל יש שחקן אחד שצריך להשאיר בכוח, לפחות לעוד עונה, וזה רועי קהת. בחודשים האחרונים הוא הפך לפליימייקר מרגש, שיכול לשחק בכמה עמדות בקישור, וקריית שמונה שידרגה עצמה מאז שהצטרף בינואר. הישארות שלו בצפון תדאג שמחזיקת הגביע לא תיפגע באיכותה.

 

קריית שמונה. אסור לה לפחד למכור שחקנים (צילום: ראובן שוורץ) (צילום: ראובן שוורץ)
קריית שמונה. אסור לה לפחד למכור שחקנים(צילום: ראובן שוורץ)

 

3. לקנות חלוץ מרכזי. קריית שמונה לא 'חייבת' חיזוק בשום עמדה, אבל אם יש מקום בו שחקן טוב באמת יזניק אותה עוד יותר קדימה זה עמדת החלוץ המרכזי. אולי ארבייטמן, אולי רוברטו קולאוטי, אולי זר איכותי יותר מרוג'רס קולה. באגפים יש שחקנים בשפע, חסרה חיה אמיתית שתנצל את המצבים שלהם.

 

ועוד משהו: אחרי מכירת דושאן מאטוביץ', לקריה לא יזיק עוד איזה מגן שעושה את ההבדל.

 

רוברטו קולאוטי. הרכש הבא של ק"ש? (צילום: עמוד הפייסבוק של אנורתוזיס פמגוסטה) (צילום: עמוד הפייסבוק של אנורתוזיס פמגוסטה)
רוברטו קולאוטי. הרכש הבא של ק"ש?(צילום: עמוד הפייסבוק של אנורתוזיס פמגוסטה)

 

הפועל ת"א

1. הסדר עם רב"ש. השנה הראשונה של רן בן שמעון בהפועל לא הייתה מדהימה, אבל התחושה היא שמגיעה לו עוד חצי הזדמנות, חצי עונה לפחות, בבלומפילד. קבוצות של בן שמעון תמיד היו טובות יותר ככל שהזמן התקדם ולקבוצה עדיף להשאיר אותו. עבור המאמן אפשר להניח שכל הצעה שיקבל לא תהיה מספיק טובה כלכלית, אפילו לעומת שכר מקוצץ משמעותית בהפועל. גם קיזוז של 50 אחוז שווה לשני הצדדים.

 

2. קודם כל בלם. רק חמש קבוצות ספגו יותר מהפועל העונה. הרכש יהיה מין הסתם תלוי בתקציב הלא ברור, ולכן קשה לדבר על איזה שחקנים חדשים צריך בהפועל, אבל לא משנה מה יהיה גודלו, הרכש הראשון צריך להיות בלם שישחק ליד אוראל דגני. כל הנעת הכדור של הפועל לא שווה עם ספיגת שערים מגוחכת כזו.

 

רן בן שמעון. תנו לו צ'אנס, לפחות חצי (צילום: עוז מועלם) (צילום: עוז מועלם)
רן בן שמעון. תנו לו צ'אנס, לפחות חצי(צילום: עוז מועלם)

 

3. לוותר על קליימן. תחרות השוערים לא עזרה להפועל העונה אלא רק פגעה בה. דני עמוס לא היה גדול, ממש לא, אבל לקראת עונה לא ברורה הוא עדיין מניה בטוחה יותר מבוריס קליימן. מצד שני, קליימן חייב להשתפשף כשוער ראשון קבוע. לא מעט קבוצות מתחתית הליגה רוצות אותו אז הגיע הזמן לתת ביטחון מלא לעמוס ולהשאיל את קליימן.

 

ועוד משהו: גיבוש תוכנית ניהול אחידה, ומוקדמת, בין הבעלים, תפיק את המרב גם בסיטואציה הלא נוחה. ספק אם זה יקרה.

 

דני עמוס בדרבי. זקוק לביטחון מלא (צילום: עוז מועלם) (צילום: עוז מועלם)
דני עמוס בדרבי. זקוק לביטחון מלא(צילום: עוז מועלם)

 

מכבי חיפה

1. להשאיר את רובן ראיוס. ארבעת הזרים האחרים יעזבו, אבל ראיוס צריך להישאר. סטנוייביץ' משחק 4-2-3-1 והקשר ההתקפי מאחורי החלוץ הוא השחקן החשוב ביותר במערך. זו תהיה הזדמנות לראיוס, שהראה גם בקבוצה מגמגמת איזה כדורגל יש לו, לשחק בדיוק בעמדה שהוא אוהב במערך המתאים לו. עם חלוץ אמיתי בסגל גם יכולת המסירה של ראיוס תבלוט יותר.

 

2. לרכוש קשר אחורי זר. חיפה זקוקה ללא מעט שחקנים - חלוץ, כנף ימין, שוער - אבל זו צריכה להיות ההחתמה הראשונה. קשר אחורי פיזי, שעובד 90 דקות, יודע לחלק מסירות קצרות קדימה, ישחק לצד אביחי ידין וישלוט במרכז. אחרי עונה ללא קישור מרכזי פתאום עם שחקן כזה גם ההגנה הרופפת תיראה הרבה יותר טוב כיוון שתהיה פחות חשופה.

 

רובן ראיוס. יכול לפרוח תחת סטנוייביץ' (צילום: אורן אהרוני) (צילום: אורן אהרוני)
רובן ראיוס. יכול לפרוח תחת סטנוייביץ'(צילום: אורן אהרוני)

 

3. להפסיק לבנות לרוחב. די לאסטרטגיית הוצאת מיליוני שקלים על כל שחקן שמראה טיפה כדורגל. סיכוי טוב שאין אירופה בעונה הבאה וגם ככה את הסגל יכולים להשלים השחקנים המוכשרים ממחלקת הנוער. את התקציב להשקיע בפחות שחקנים גם אם כל אחד מהם עולה הרבה יותר. לא אנווקאמה, לא מנגה. עדיף תותח אחד משלושה קני סייף.

 

ועוד משהו: למכור את טאלב טוואטחה עכשיו, עם ובלי קשר לעימות עם האוהדים, זה רעיון לא רע בכלל.

 

אוהבים כדורגל? עקבו אחרי הטוויטר של אורי קופר והצטרפו לעמוד הפייסבוק של "הכל מקצועי"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ראובן שוורץ
עומר דמארי
צילום: ראובן שוורץ
אריה מליניאק
מומלצים