שתף קטע נבחר

כך תחסכו במים בארץ, ומה עושים בעולם?

על רקע החורף היבש ביותר מאז החלה ישראל לתעד את מזג האוויר שלה, נושא החיסכון במים עולה שוב לכותרות. מה עושה הממשלה כדי לחנך את האזרחים להשתמש במוצרים חסכוניים ומה עושים בעולם בנושא? המקצוענים בודקים וחוסכים

מצב משק המים בישראל אינו מזהיר והשנה החורף שחון במיוחד. בינתיים לא מסתמן משבר אמיתי, אבל מחירי המים עולים כל הזמן. בישראל אחראית רשות המים בין היתר על עידוד השימוש באביזרים חסכוניים בקרב האוכלוסייה. הרשות גם שואפת לוודא עמידה של המוצרים השונים בדרישות ובתקנים מחמירים של חיסכון ויעילות. ברשות הוחלט על יישום פרויקט "התו הכחול", שמהווה אישור רשמי לכך שהמוצר אכן חסכוני. התווית על גבי המוצר מאפשרת לצרכן לדעת שהמוצר נבדק ונבחן על ידי הרשות והוגדר בתור מוצר שיכול לסייע למשק הבית לחסוך במים.

 

נשמע נהדר לא? אז לא לגמרי. נכון להיום, מכשירי חשמל אינם מקבלים תו כחול, משום שאינם מוגדרים אביזרים או מוצרים ייעודיים לחיסכון במים. כלומר לא תוכלו למצוא מדיח או מכונת כביסה בעלי תו כזה. המוצרים הביתיים שיכולים לקבל תו כחול הם ברזים, וסתים, מכלי הדחה ומערכות צנרת.

 

עוד בנושא:

9 טיפים לחסכון במים  

חשבונות מים גבוהים? התחילו בהזמנת אינסטלטור

עשה זאת בעצמך- גרסת האינסטלציה

 

איך מקבלים תו כחול?

תהליך קבלת תו כחול למוצר כלשהו כולל בדיקת האביזר והענקת אישור רשמי לשימוש בו כחסכוני. בוועדת המומחים שנותנת היתרים לסימון אביזרים בתו נמצאים נציגים מרשות המים, משרד הפנים, משרד הכלכלה ומכון התקנים. הוועדה קובעת את הקריטריונים השונים לקבלת התו ואת האופן שבו הוא יוצג על המוצר עצמו.

 

הכנרת. המפלס לא עולה (צילום: צחי גובר) (צילום: צחי גובר)
הכנרת. המפלס לא עולה(צילום: צחי גובר)

 

בנוסף, הוועדה אחראית על ביצוע בדיקות תקופתיות ויש לה את הסמכות לבטל את התו למוצרים שלא עומדים בתקנים.

 

מה קורה בעולם?

אם אתם חושבים שבעולם המערבי המצב טוב יותר - אז כנראה שאתם צודקים. בארצות הברית, הסוכנות להגנה על הסביבה (EPA), מנהיגה את WaterSense, תוכנית לחיסכון במים הכוללת תווית המופיעה על גבי המוצרים, יחד עם טיפים לחיסכון במים במשק הבית.

 

יוזמת WaterSense משתפת פעולה עם יצרנים, קמעונאים, מפיצים וחברות תשתיות, מתוך שאיפה להביא את המוצרים עם תווית החיסכון אל השוק ולהקל על הרכישה של מוצרים בעלי ביצועים יעילים וחסכניים במים.

 

על פי נתוני התוכנית, מאז הקמתה ב-2006 WaterSense עזרה לצרכנים האמריקאים לחסוך 487 מיליארד גלונים של מים ויותר מ-8.9 מיליארד דולר בחשבונות המים.

 

בדומה לרשות המים בישראל, נציגי הסוכנות האמריקנית להגנה על הסביבה מבצעים בדיקה תקופתית של המוצרים, תוך הקפדה על שמירה של המוצרים על המפרטים, היעילות, הביצועים והשימוש הנאות בתווית.

 

התווית מורה על עמידה במספר קריטריונים מרכזיים: ביצועים דומים או טובים יותר ממוצרים דומים, אך בכל מקרה

 יעילים ביותר מ-20% בצריכת מים מהמוצרים הממוצעים בקטגוריה. כמו כן סיוע במימוש החיסכון במים ברמה הכלל-ארצית, אספקת תוצאות מדידות והשגת יעילות בשימוש במים באמצעות מספר אפשרויות טכנולוגיות.

 

את התווית של WaterSense ניתן למצוא בארצות הברית על ברזים ואביזרים לאמבטיה, בתים חדשים, ראשי מקלחת, שירותים ואמצעי בקרת השקיה. בנוסף, בארצות הברית חיסכון במים יכול גם להשתלם ברכישת מוצרים אחרים. שותפות רבות של WaterSense מציעות תכניות של הנחות מיוחדות ברכישה של מוצרים בעלי התווית, כדי לעודד שימוש במכשירים חסכוניים במים.

 

אירופה - מי ראשון במחזור?

באירופה תווית החיסכון במים לא מסתפקת באישור על חיסכון במים, אלא מדרגת את יעילות השימוש במים של המכשיר. התוכנית שמנהלת את פעילות התוויות והקריטריונים השונים נקראת Water Label ופועלת בדומה לתווית דירוג יעילות האנרגיה, המונהגת גם בישראל.

 

מתוך אתר התכנית: www.europeanwaterlabel.eu ()
מתוך אתר התכנית: www.europeanwaterlabel.eu
 

 

נכון להיום, מדובר על אביזרים לאמבטיות ושירותים, שמציגים על גבי האריזה שלהם תווית עם דירוג יעילות הצריכה, על פי מדד של ליטרים בדקה.

 

מעל 50 מותגים שונים רשומים בתכנית Water Label, והתוויות מופיעות על מעל ל-7,000 מוצרים שונים הנמכרים בכל העולם. באתר התכנית, ניתן לאתר מוצרים בעלי תווית יעילות צריכת מים על פי קטגוריות שימוש וזמינות במדינות שונות, כולל ישראל.

 

בסינגפור מחמירים אפילו יותר

בסינגפור התכנית להצגת תווית יעילות צריכת מים, הנקראת WELS, החלה בשנת 2006 באופן לא מחייב. החל משנת 2009, יצרניות של ברזים, מכלי הדחה דו-כמותיים, וסתי לחץ מים ומשתנות חייבים לשאת תווית עם דירוג יעילות צריכת מים, בסולם של 0 עד 3 (היעילות הגדולה ביותר). החל משנת 2011, גם מכונות כביסה הנמכרות בסינגפור חייבות לשאת תווית ליעילות צריכת מים.

 

מתוך האתר הממשלתי הסינגפורי: http://www.pub.gov.sg/wels/Pages/default.aspx ()
מתוך האתר הממשלתי הסינגפורי: http://www.pub.gov.sg/wels/Pages/default.aspx
 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ויז'ואל/פוטוס
חבל על כל טיפה של מים
צילום: ויז'ואל/פוטוס
מומלצים