שתף קטע נבחר

פחות מ-7,000 שקל בקופה? תוכלו למשוך ללא מס

יש לכם קופת גמל ישנה, עם סכום נמוך מ-7,000 שקל? החל מעוד חודש תוכלו למשוך את הכספים ללא תשלום מס, עד מרס 2015. עם זאת, משנת 2016 דמי הניהול בקופות הללו יעלו והחוסכים ישלמו יותר

אחרי שעברו שלל ועדות ותיקונים, אושרו היום (ב') סופית, בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת, התקנות המאפשרות לחוסכים בקופות הגמל בהן נצבר סכום של עד 7,000 שקל – למשוך את הכספים ללא צורך לשלם מס.

 

  • תלוש ינואר הגיע: הפנסיה שלכם גדלה?

 

לרבים מהחוסכים יש חסכונות קטנים שצברו בקופות הגמל. לעיתים מדובר במאות שקלים בלבד. החשבונות הקטנים הללו (כ-3 מיליון חשבונות) בקופות הגמל השונות, מהווים כ-40% מכלל החשבונות בקופות הגמל, אולם סך הכספים בהם מהווה פחות מ-2% מהסכום הכולל ובסך הכל – כ-3 מיליארד שקל.

 

חברות הביטוח ומנהלי קופות הגמל מנסים להיפטר מחשבונות קטנים שאינם פעילים (לא מבוצעות הפקדות חדשות). החשבונות הללו יוצרים עומס רב על המערכת ולעיתים עלויות התפעול שלהן גבוהות יותר מדמי הניהול הנגבים מהן בפועל.

 

הדבר בולט בעיקר אצל עמיתי קופות גמל של ארגונים גדולים או כאלו שהשיגו תנאים טובים ונהנים מדמי ניהול נמוכים במיוחד. בדרך כלל במציאות הזו, העמיתים שאינם מאוגדים ומשלמים "מחיר מחירון" בדמי הניהול, מסבסדים למעשה את העמיתים האחרים.

 

כאמור, לרוב משולמים בחסכונות הקטנים הללו דמי ניהול גבוהים כאשר אותם חוסכים נמצאים למעשה במילכוד - מצד אחד לא ניתן למשוך את הכסף מבלי לשלם מס (בשיעור של 35%) ומצד שני דמי הניהול הגבוהים נוגסים לא מעט בחיסכון הקטן גם כך.

 

עד 10 ימים לשחרור הכסף

התקנות שיזם אגף שוק ההון באוצר, וייכנסו לתוקפן בעוד קצת יותר מחודש, רלוונטיות לכספים שנחסכו עד שנת 2011 והן קובעות כי קופת הגמל תשלח לעמיתים הזכאים הודעה עד 31 במאי 2014 לכל המאוחר, בה תפורט זכאותם למשיכת הכספים.

 

המשיכה תתבצע תוך 10 ימי עסקים מהיום בו העביר העמית את הבקשה. במקרה של איחור בהעברת הכספים לעמית, תשלם הקופה ריבית פיגורים בשיעור פריים + 4.5 אחוז.

 

יש לציין כי התאריך האחרון למשיכת הכספים ללא חבות מס הינו ה- 31 במרס 2015. בנוסף, משנת 2016 יעלה שיעור דמי הניהול על החסכונות הללו ויעמוד על 6 שקלים בחודש. למעשה מדובר בזינוק משמעותי בדמי הניהול בחלק מהחסכונות.

 

כך לדוגמה, בחיסכון של 2,000 שקל, ישולמו דמי ניהול שנתיים בסך 72 שקל, המהווים 3.6%. כאשר כיום, הסכום המקסימאלי שמותר לגבות כדמי ניהול עומד על 1.1% בלבד. לטענת האוצר, המהלך נועד לכסות את העלויות שנגרמות לגופים המנהלים את החסכונות.

 

יש לציין עוד כי על פי הטיוטה המקורית, שפורסמה כבר באוקטובר 2012, עמדו דמי הניהול החודשיים על 9 שקלים בחודש. אלו כאמור, הופחתו ל-6 שקלים.

 

שר האוצר, יאיר לפיד, אמר בעקבות האישור: "זו בשורה שתאפשר לחוסכים לקבל את כספם באופן מיידי ללא תשלום מס. נמשיך לעשות כל שביכולתנו כדי להקל על מעמד הביניים הישראלי".

 

הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, דורית סלינגר ציינה כי "מדובר בנדבך נוסף לייעול מערכת החיסכון הפנסיוני שייטיב עם החוסכים".

 

יו"ר הוועדה ח"כ חיים כץ (הליכוד ביתנו) הוסיף כי "יש להחיל את התקנות גם על קרנות הפנסיה הוותיקות ולאפשר לחוסכים למשוך את כספם המועט כבר עכשיו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים