יום שבת, 18.05.2024 שעה 02:25

הכירו את חוף השנהב

לפילים יש סגל מרשים, אך הם לא תמיד מצליחים לשחק כנבחרת מגובשת. עם שחקנים כמו דידייה דרוגבה, קאלו והאחים טורו, יש בהחלט למה לצפות

|
דרוגבה וטל בן חיים. מכרים מצ'לסי (אלעד ירקון)
דרוגבה וטל בן חיים. מכרים מצ'לסי (אלעד ירקון)

שאלתי את עצמי בימים האחרונים, האם ראוי לנבחרת ישראל הגדולה, זאת שממוקמת במקום ה-15 בעולם, לקיים משחק אימון מול נבחרת בינונית כמו חוף השנהב (19:00, תקציר בלעדי יובא באתר), שנמצאת איפשהו בסביבות המקום השלושים בעולם.

אחרי הכל, הכוכב הכי גדול שלהם משחק בקבוצה קטנה אבל סימפטית כמו צ'לסי, עוד שני אחים שמפוזרים בברצלונה ובארסנל, ואזרח אחד שמשחק במכבי נתניה.

כשהוצאתי את כל המחשבות הרעות מהראש, מצאתי לנכון להודות להתאחדות לכדורגל על זה שהביאו לכאן נבחרת עמוסת כוכבים, שהתעקשו שכולם יגיעו וסידרו לנו חגיגה אמיתית של כדורגל, לנבחרת שלנו ולכל אוהדי הכדורגל בישראל.

מה בעצם אנחנו יודעים על חוף השנהב מעבר לשמות כמו דרוגבה, טורה וזוקורה? האמת? לא הרבה. לקראת המשחק שאולי יכניס אותנו לעשירייה הראשונה בעולם (טוב, אולי לא) אבל בהחלט יעשה לנו הכנה טובה לקראת המשחק החשוב מול יוון.  החלטנו לעשות לכם סדר במדינה ש(לפחות) אחד עשר מאזרחיה ירוצו על הדשא של רמת גן.

אימון חוף השנהב

חוף? יש. שנהב? יש
חוף השנהב, המדינה, נתגלתה בידי מגלי ארצות פורטוגלים שהגיעו אליה דרך הים בשנות השישים של המאה ה-15. המקום שגילו הפורטוגלים שימש כמרכז לסחר בעבדים ובשנהב. הם לא חשבו הרבה, והמציאו מיד שהחוף שעליו יש סחר בשנהב, הוא חוף השנהב.

מדובר במדינה במערב אפריקה, הגובלת עם לא פחות משש מדינות בהן: ליבריה, גינאה, מאלי, בורקינה פאסו, גאנה ומפרץ גינאה. הצרפתים זיהו את הפוטנציאל, ובשנת 1842 השתלטו על המקום ועד 1960 היא היתה טריטוריה תחת מנדט צרפתי.

נבחרת ישראל מחכה לדרוגבה

בסופו של דבר, הכשירו הצרפתים את המקום לעצמאות ובשנת 1960, אחרי שמדינת ישראל כבר היתה קיימת, קיבלה חוף השנהב עצמאות מלאה וצורפה לחבר העמים הצרפתי. עד היום השפה הרישמית שם היא צרפתית.

חוף השנהב דומה במשהו אחד לפחות לישראל. הבירה הרשמית מאז 1983 היא ימוסוקרו, אולם בפועל אבידג'אן ממשיכה להיות המרכז האדמיניסטרטיבי. משהו כמו תל אביב וירושלים. האחת היא הבירה הרשמית, השניה היא מרכז העצבים של ישראל. אבל להבדיל מישראל, יש להם גם כדורגל, ואפילו טוב. כמו שהוזכר בתחילת הכתבה, מחזיקה הנבחרת נציגים בצ'לסי, ארסנל, וברצלונה. 

אוהדי חוף השנהב. מדינה עניה שמתבססת על חקלאות (יופ ציוני)
אוהדי חוף השנהב. מדינה עניה שמתבססת על חקלאות (יופ ציוני)

לא מממשים את הפוטנציאל
הנבחרת ידועה בכינוייה "הפילים", בזכות הפיל שנמצא בסמל המדינה. לא צריך להיות חכם גדול כדי להבין שמדינה שחיה מסחר בשנהב, היא מדינה מרובת פילים. הנבחרת נחשבת כיום לאחת החזקות באפריקה ומשחקים בה שחקנים רבים המככבים במועדונים בכירים באירופה.

ההישג הגדול ביותר בו זכתה נבחרת חוף השנהב הוא זכיה בגביע אפריקה לאומות ב-1992, בזמן שאירחה את הטורניר. בטורניר האחרון שנערך ב-2008 הפסידו למצרים 4:1 בחצי הגמר. במשחק עצמו בלטה העובדה שהסגל הנוצץ של חוף השנהב לא הצליח לפצח את הסגל האלמוני יחיסית של המצרים, שזכו באליפות בפעם השניה ברציפות והחמישית בסך הכל.

מצרים. חגגה מול חוף השנהב למרות סגל נחות (רויטרס )
מצרים. חגגה מול חוף השנהב למרות סגל נחות (רויטרס )

הכישרון העצום של חוף השנהב בא לידי ביטוי כאשר הנבחרת העפילה לראשונה בתולדותיה לטורניר גביע העולם בכדורגל ב-2006. לחוסר מזלה, הוגרלה חוף השנהב לבית המוות. היא הפסידה לנבחרות החזקות של ארגנטינה והולנד בתוצאה 2:1, וסיימה את השתתפותה בטורניר לאחר המשחק השלישי נגד סרביה ומונטנגרו בו ניצחה בתוצאה 2:3. 

השאלה הגדולה היא האם הכישרון האדיר של חוף השנהב, לו אין תחרות ביבשת, ימוצה לכדי הצלחה מקצועית והאם הפילים ינצלו את העובדה שהמונדיאל מתקיים לראשונה באפריקה כדי להפוך לנבחרת האפריקנית הראשונה שעוברת את שלב רבע הגמר.

מסי מול חוף השנהב. הפילים הוגרלו לבית המוות במונדיאל (רויטרס )
מסי מול חוף השנהב. הפילים הוגרלו לבית המוות במונדיאל (רויטרס )

ואלה שמות, מדרוגבה עד גוסו גוסו
בצר לנו, יאיא טורה לא נמצא כאן אחרי שנפצע במשחק האחרון של ברצלונה מול רקראטיבו ונשאר בספרד למנוחה והשגה, אבל בואו נעשה סדר קצת בשחקנים שהגיעו.

המפורסם מכולם הוא כמובן דידייה דרוגבה. לא פחות מ-24 מיליון ליש"ט נשפכו מכיסו של רומן אברמוביץ' כדי להנחית בצ'לסי את החלוץ המוכשר, שתרם הרבה לכחולים מלונדון ולמערכת העצבים של אברם גרנט. למרות עונה נהדרת, דרוגבה זכה רק במקום השני עם צ'לסי בליגה ובליגת האלופות, הפסיד בגמר גביע הליגה מול טוטנהאם למרות שכבש וכמובן נכשל עם הנבחרת באליפות אפריקה.

חברו של דרוגבה לקבוצה, סולומון קאלו, הוא עוד חלוץ מצוין. אולם לרוב מדובר בשחקן ספסל שנשלח למערכה כשיש צורך לתגבר את החלק הקדמי. קאלו, יליד 1985 הגיע ללונדון בשנת 2006 מפיינורד. העונה הוא כבר הבקיע שלושה שערים, אחד מול מנצ'סטר יונייטד ועוד צמד מול מידלסברו.

דרוגבה וקאלו. חוד קטלני (רויטרס )
דרוגבה וקאלו. חוד קטלני (רויטרס )

שחקן מצוין נוסף הוא דידייה זוקורה, או בשמו המלא אלאן דידייה זוקורה דגי, הוא קשר אחורי משובח שיודע להוציא התקפות מהירות עבור הנבחרת שלו וגם עבור קבוצתו, טוטנהאם. זוקורה משחק כבר שלוש שנים עם סמל התרנגולים על חולצתו והפך לאחד השחקנים האהודים ביותר בקבוצה.

הוא מתקל נהדר ואף קיבל את סרט הקפטן. מעבר לעובדה שהוא שחקן ברמה גבוהה, האוהדים של טוטנהאם לא ישכחו אף פעם שלפני שחתם אצלם, הוא דחה הצעה נדיבה מהיריבה העירונית, ארסנל, והעדיף את הלבן של וויט הארט ליין על פני האדום של הייבורי ז"ל.

והנה הקשר הבלתי נמנע של זוקורה לישראל. בשנת 2000 הוא לבש את מדי גנק של אליניב ברדה, עבר משם לסנט אטיין, אלה שהדיחו השנה את הפועל תל אביב מגביע אופ"א, ועכשיו הוא חלק מסגל הקבוצה, שקיבלה את הכינוי "הקבוצה של היהודים".

אבואה. גם הוא מחכה לנבחרת ישראל (רויטרס)
אבואה. גם הוא מחכה לנבחרת ישראל (רויטרס)

מהעבר השני של המתרס הלונדוני ניצב עמנואל אבואה. אם זוקורה לא רצה לנחות אצל ונגר, אבואה עשה זאת בשמחה. כמגן, אבואה מרבה לתמוך בחלק הקדמי של ארסנל, הוא בעל משחק ראש משובח והעונה כבש שער אחד.

שחקןן קצת פחות מוכר לישראלי הממוצע אבל לא פחות טוב הוא בובאקר סאנוגו, עוד חלוץ מבית היוצר של חוף השנהב שנחשב לאחד "הבאנקרים" הגדולים בהרכב של ורדר ברמן הגרמנית.

בפברואר האחרון הרגישו הגרמנים עד כמה היה חסר להם כששיחק עם הנבחרת באליפות אפריקה. בליגה הגרמנית הוא מרבה להבקיע, אבל הדבר הכי חשוב הוא לא לאכזב אותו. הבחור נחת בישראל ואמר שנבחרת ישראל יותר טובה מחוף השנהב. בבקשה, קשטנים, לטיפולכם.

קולו טורה. קשוח, חזק ומהיר (רויטרס)
קולו טורה. קשוח, חזק ומהיר (רויטרס)

בהגנה יש לחוף השנהב את קולו טורה, שלא יוכל לשחק מול ישראל בגלל שנפצע באימון המסכם. בתחילת העונה הגיע טורה ללונדון כשהוא מביא עימו מזכרת קטנה מחוף השנהב, את מחלת המלריה הנפוצה במדינתו. היה מי שחשב שהוא לא יוכל לפתוח את העונה, אבל טורה התגברה מהר וארסן ונגר קיבל בחזרה את הבלם שלו.

טורה נחשב לאחד הבלמים הטובים בליגה האנגלית, והוא ידוע במהירות הגבוהה שלו ובפיזיות מרשימה. הוא השחקן הוותיק ביותר בסגל של ארסנל כיום ומשחק בה משנת 2002. אחיו הצעיר, הוא שחקנה של ברצלונה, יא-יא טורה.

הוא משחק עם הלב, נכנס לתיקולים שהם לא תמיד יפים, אבל מאוד יעילים. הוא ישים את גופו על הכף בשביל לחסום בעיטה, והוא ירוץ את כל המגרש עם הכדור, אם הקבוצה צריכה לייצר מצב.

גוסו גוסו. גם לליגה שלנו יש נציג בחוף השנהב (ניר בוקסנבאום)
גוסו גוסו. גם לליגה שלנו יש נציג בחוף השנהב (ניר בוקסנבאום)

ולא לשכוח, יש לחוף השנהב במרכז השדה גם את ז'אן ז'ק גוסו גוסו. כן, כן, האיש ששיחק ליד יוסי אופיר ואדיר טובול הוא חלק מהנבחרת של דרוגבה, סאנוגו וטורה. חלום.

אסור לפספס
נגןמצאו שיטה לשבור את השיא במכונת כדורסל
מצאו שיטה לשבור את השיא במכונת כדורסל
נגןאתם קלטתם את התרגיל של מירן בוזגלו?
אתם קלטתם את התרגיל של מירן בוזגלו?
נגןכוכב הטיקטוק שהקפיץ את זלאטן למספרת
כוכב הטיקטוק שהקפיץ את זלאטן למספרת
נגןהחצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
החצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */