שתף קטע נבחר

איש שלג: פוטין מתכונן לאירוע של חייו

הוא שפך עשרות מיליארדי דולרים מתקציב המדינה, ספג קיתונות של ביקורת על היחס להומוסקסואלים, התמודד עם איומי טרור מדאיגים וראה איך מנהיגי העולם מפנים לו את גבם. אך גם אחרי כל אלו, נשיא רוסיה לא מוכן להתפשר על פחות מאולימפיאדת החורף הגדולה והראוותנית בהיסטוריה

את ערב השנה החדשה, נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין לא בילה במסיבה חגיגית עם ספירה לאחור לקראת חצות או במסעדת יוקרה אלא באתר האולימפי בסוצ'י, שם עמד מקרוב על ההכנות לקראת אולימפיאדת החורף הקרובה.

 

פוטין גלש בעצמו במדרונות, עלה על משטח ההוקי הקרח ולקח חלק במשחק אימון כדי לבדוק את השערים החדשים. הוא למד על מרכז השידורים המשוכלל ואפילו בדק בעצמו את אורך המיטות בכפר האולימפי.

 

פוטין בדק בעצמו את מדרונות הסקי (צילום: MCT) (צילום: MCT)
פוטין בדק בעצמו את מדרונות הסקי(צילום: MCT)

וגם לקח חלק במשחק הוקי קרח  (צילום: MCT) (צילום: MCT)
וגם לקח חלק במשחק הוקי קרח (צילום: MCT)

 

פוטין (61), האיש החזק ברוסיה, חובב ספורט ידוע וג'ודוקא בעל דאן 6, לא יניח לפרט הקטן ביותר להיעלם מעיניו, הכל במטרה להציג לעולם את האולימפיאדה הגדולה בהיסטוריה.

 

את הקמפיין לבחירת סוצ'י כעיר המארחת החל פוטין כבר בשנת 2000 במסע יחסי ציבור ועם נאום בו הכריז שהוא מוכן לשפוך מיליארדים לטובת מטרה זו. פוטין הציג תוכנית מקיפה הכוללת הקמה מחדש של משרד הספורט וקמת מתקני ספורט בשכונות מצוקה, במטרה לזהות כישרונות צעירים. 

 

החל את הקמפיין כבר בשנת 2000 (צילום: MCT) (צילום: MCT)
החל את הקמפיין כבר בשנת 2000(צילום: MCT)

 

ביום הבחירה, ה-4 ביולי 2007, כשהוכרזה סוצ'י כעיר המארחת, קפץ פוטין ממקומו משמחה וחיבק את הסובבים אותו. למחרת החלו כבר טרקטורים להכין את השטח. תקציבי עתק שהגיעו בסופו של דבר ל-51 מיליארד דולר נשפכו, התשתיות שוקמו, כבישים חדשים נסללו, קו רכבת חדש הושק וכמובן המתקנים עצמם נבנו מאפס.

 

פוטין לאחר ההכרזה על סוצ'י כעיר המארחת (צילום: GettyImages) (צילום: GettyImages)
פוטין לאחר ההכרזה על סוצ'י כעיר המארחת(צילום: GettyImages)

 

הביקורת הציבורית על התקציב

הסכום האסטרונומי שהושקע במשחקים האולימפיים בסוצ'י הוביל לביקורת ציבורית רחבה שמעסיקה כיום את רוסיה. שניים ממבקריו החריפים ביותר של פוטין הם בוריס נמצוב וליאוניד מרטיניוק, ממנהיגיה של תנועת סולידריות, מפלגת האופוזיציה הגדולה ברוסיה. השניים שחשדו לשחיתות ערכו בדיקה לגבי 30 מיליארד הדולר מהתקציב הראשוני ותהו לאן נעלמו. עקבות הכסף הובילו אל מקורבים של פוטין.

 

טענות נוספות שעלו היו נגד העסקת עשרות אלפי פועלים מחוץ למדינה מה שייקר משמעותית את העלויות והקמת מתקנים אשר יהפכו ל"פילים לבנים" ויהיו חסרי שימוש מיד לאחר האולימפיאדה.

 

בוריס נמצוב. ממתנגדיו החריפים של פוטין (צילום: GettyImages) (צילום: GettyImages)
בוריס נמצוב. ממתנגדיו החריפים של פוטין(צילום: GettyImages)

 

הטרור שאיים על החגיגה

באוגוסט 2012 התפרסמו בתקשורת ידיעות על חשיפת מצבור כלי נשק ומטעני חבלה שנועדו על פי החשד לביצוע פיגועי טרור בסוצ'י. הנורה הזו נחתמה בדם חצי שנה מאוחר יותר כשסדרת פיגועי טרור בוולגוגרד גבתה את חייהם של שישה קורבנות והביאה לפציעתם של עשרות נוספים. עוד קודם לכן פיגוע התאבדות בחבל דאגסטן גבה את חייהם של שני בני אדם כש-20 נוספים נפצעו.

 

בניסיון להרגיע פוטין שלח את דובר האולימפיאדה להודיע כי הוא שולח מאבטחים נוספים להגן על האירוע ובנוסף כי באיזורים נרחבים בפארק האולימפי יוכלו לבקר רק בעלי תפקידים ושהכניסה למתקנים עצמם תהיה מותנית בבדיקות והצגת תעודות מזהות.

 

האוטובוס ההרוס לאחר הפיגוע בוולגוגרד  (צילום: AP) (צילום: AP)
האוטובוס ההרוס לאחר הפיגוע בוולגוגרד (צילום: AP)

 

לארגוני הטרור זה לא הפריע להמשיך בשלהם. לקראת סוף 2013 שני פיגועים נוספים בוולגוגרד גבו את חייהם של 27 אנשים נוספים. פוטין פצח בשקט במבצע לחיסול הטרור. על פי דיווחים שבעה טרוריסטים כבר חוסלו ובנוסף נלכדה מכונית תופת. בנוסף אישר פוטין לעשרות סוכני FBI לקחת חלק במבצע.

 

הפגנה נגד החוקים ההומפובים ברוסיה (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
הפגנה נגד החוקים ההומפובים ברוסיה(צילום: רויטרס)

 

מנהיגי העולם לא מתלהבים

אחת הביקורות הקשות שספג פוטין היה על החוק האוסר "תעמולה הומוסקסואלית". בינתיים אולי כדי לצנן קצת את האווירה הודיע הנשיא כי הוא מבטל את איסור ההפגנות במהלך אולימפיאדת החורף,

ואלו יורשו במקומות מיוחדים שיוקצו לכך. היום הוא שוב הצליח לעצבן את מתנגדיו כאשר הצהיר "ההומואים והלסביות יכולים להיות רגועים באולימפיאדת החורף. הם יהיו בטוחים כאן, אני מבקש רק שיתרחקו מהילדים שיהיו באיזור".

 

בנוסף כדי לשפר את האווירה הציבורית, שיחרר פוטין את פעילי "גרינפיס" שנעצרו בעקבות מחאה על אסדת הקידוח הרוסית בים הארקטי וגם את חברות להקת "פוסי ריוט" שהתפרסמו במופעי המחאה שלהן נגד השלטון.

 

מי שממש לא השתכנע הם מנהיגי העולם שאחד אחרי השני מודיעים כי לא יגיעו למשחקים האולימפיים ברוסיה. פוטין מצידו, גם ללא ברק אובמה, בנימין נתניהו ופרנסואה הולנד ממשיך להתכונן לקראת האולימפיאדה הראוותנית והיקרה ביותר. האם היא גם תהיה הטובה ביותר? ימים יגידו.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
ולדימיר פוטין
צילום: רויטרס
מומלצים