שתף קטע נבחר

מכללה לסטודנטים: אם תפנו לתקשורת, נתבע

בדצמבר פורסם ב-ynet כי סטודנטים ערבים של מכללת דוד ילין בירושלים טוענים כי במקום תואר בחינוך שהובטח להם, הם יקבלו רק תעודת הוראה. בתגובה המכללה מזהירה את הסטודנטים: "השמצת המכללה בתקשורת תסכן את המעורב בתביעת דיבה אישית". משרד החינוך: "הנושא ייבדק"

לרוב מחלוקות בין ציבור הסטודנטים למוסדות האקדמים נפתרות בדרכי נועם אולם במכללת דוד ילין בירושלים בחרו לנופף בתביעת דיבה אישית כנגד אקדמאים בני המגזר הערבי. לפני כחודש פנו הסטודנטים ל-ynet בטענה שרק לאחרונה התוודעו לעובדה כי עם תום תקופת הלימודים, שאמורה להימשך שנתיים, הם יקבלו רק תעודת הוראה במקום תואר B.Ed בחינוך מיוחד כפי שהובטח להם לכאורה על ידי הנהלת המכללה.

 

נרשמו לתואר בחינוך, יקבלו רק תעודת הוראה

סטודנטים ערבים באריאל: "מושפלים במחסום"

רק 1,200 ערבים בהיי-טק - איך עושים שינוי?

 

בתגובה החליטה ד"ר אנה רוסו, ראש המכללה, לשלוח מכתב אזהרה בו נטען כי המכללה לא רק שלא תיענה לבקשתם אלא ש"השמצת המכללה באמצעי התקשורת, בתואנות שווא, תסכן את הגורם המעורב בכך בתביעת דיבה אישית". בנוסף לכך, אחד הסטודנטים אף זומן למשרדה של ד"ר רוסו והוזהר כי אם ימשיך לצאת נגד החלטות המכללה יורחק מהלימודים לצמיתות.

 

המכתב שקיבלו הסטודנטים מהמכללה ()
המכתב שקיבלו הסטודנטים מהמכללה

 

הסטודנטים, בני המגזר הערבי, הם בוגרי תואר ראשון מאוניברסיטאות שונות ביניהן גם אוניברסיטת ביר זית שברמאללה, אוניברסיטת בית-לחם ואחרות. מתוך רצון להשתלב במערכת החינוך בישראל, הם פנו למסלול להסבת אקדמאים בשפה הערבית במכללת דוד ילין ומאחר שכבר היו בעלי תואר ראשון הובטח להם, לטענתם, כי יוכלו ללמוד במסלול מקוצר לקראת תואר B.Ed, שנמשך שנתיים בלבד.

 

המכשול המרכזי שעומד בפני כשלושים הסטודנטים, שבימים אלה נמצאים בשלהי השנה השנייה ללימודיהם הוא שלא נמצא בידיהם אף מסמך המתעד את הבטחותיה לכאורה של המכללה בדבר משך המסלול לקראת קבלת תואר החינוך. במכתב שנשלח לסטודנטים נטען כי "אחרי בדיקה הסתבר שנותרו לכם עוד כ-50 שעות שנתיות למה שלמדתם על מנת להגיע לזכאות לתואר".

 

הסטודנטים: הבענו את המחאה בצורה תרבותית

ח"כ בועז טופורובסקי (יש עתיד) המשמש גם כיו"ר השדולה למען הסטודנטים וההשכלה הגבוהה פנה למשרד החינוך וללשכתה של ד"ר רוסו על מנת לקבל לידיו את מסמכי הרישום של הסטודנטים אך עד כה ללא ההצלחה. ״אני מאוד מופתע לשמוע על הסיפור במכללת דוד ילין", אמר טופורובסקי. "ביקשתי לקבל הוכחות בכתב מטעם המכללה כי הסטודנטים אכן ידעו, כפי שהמכללה טוענת, שהלימודים הם לימודי תעודה וכאמור אני ממתין לתשובת הגורמים. מעבר לכך, חרה לי לשמוע כי מטעם המכללה מאיימים על הסטודנטים של ידברו עם התקשורת. לא ככה נוהגים כלפי סטודנטים ובכלל כלפי אזרחים. לכל אדם זכות להביע דעתו במדינה דמוקרטית״.

 

הסטודנטים בחרו להגיב על הפגיעה בחופש הביטוי וטענו כלפי המכללה כי "חופש הביטוי ודרישת הזכויות בצורה מתורבתת מתקבלים מצדכם באיום. האם זה מציין את סוף עידן האקדמיה?"

 

מחאת הסטודנטים במכללת דוד ילין (צילום: ממדיוח תיריאקי) (צילום: ממדיוח תיריאקי)
מחאת הסטודנטים במכללת דוד ילין(צילום: ממדיוח תיריאקי)

 

האם יש לסטודנטים סיבה לחשוש מתביעה משפטית? עו"ד יחזקאל ריינהרץ, שותף בכיר במשרד פריש שפרבר ריינהרץ ושות' ומתמחה בתביעות דיבה ולשון הרע משיב: "באופן עקרוני חוק איסור לשון הרע על הגנה בפרסום מדבר על כך שהמפרסם דבר שלדעתו הוא אמת ויש בו עניין ציבורי - אין עם זה בעיה. חופש הביטוי מעוגן חוקתית ולכן אסור למנוע מאף אדם להתבטא".

 

האם מדובר באיום ממשי מצידה של המכללה?

"המכללה אומרת בעצם שהיא מבינה שהיא לא יכולה לאסור על אדם לומר את מה שהוא סבור שהיא האמת. יש גם בחוק איסור לשון הרע סעיף שנוגע בהגנת תום הלב. כלומר, אם מישהו מרגיש חובה ציבורית ומוסרית לפרסם את הדברים זאת גם הגנה שעומדת לזכותו".

 

מנהיגי הסטודנטים טוענים שראש המכללה איימה להרחיק אותם מהלימודים לצמיתות אם ימשיכו לפנות לאמצעי התקשורת.

"אני לא רואה סבירות בעמדה שכזאת. הבעת עמדה אינה הפרת סדר. מותר להתבטא ולומר את דעתך, כל עוד אתה אומר את הדברים בצורה שאינה פוגענית. אני לא רואה איך קמה עילה למוסד לומר דבר כזה ואני בספק אם אכן יממשו את האיום".

 

בשבועות האחרונים הפגינו קומץ הסטודנטים בצורה מסודרת ושקטה בכניסה למכללה ובמסדרונות. בתגובה השיבה המכללה כי "בחרה המנהיגות של הקבוצה בדרך של הפגנות לא חוקיות".

 

ההפגנה ה"לא חוקית" של הסטודנטים (צילום: ממדיוח תיריאקי) (צילום: ממדיוח תיריאקי)
ההפגנה ה"לא חוקית" של הסטודנטים(צילום: ממדיוח תיריאקי)

 

השבוע שיגר מנהיג הסטודנטים מכתב תגובה לד"ר דעבול דיאנה, מנהלת החוג לחינוך מיוחד למגזר הערבי במכללה בו הביע את אי שביעות רצונם: "הסטודנטים שמרו על אי הפרת החוקים ולא פגעו בסגל האקדמי, הנהלת המכללה ועובדיה. סטודנטים בעלי תואר אקדמאי ראשון ממוסדות אקדמאיים מוכרים התבקשו ללמוד בהיקף של 3 וחצי עד 4 שנות לימוד כדי לקבי זכאות ל B.ed ותעודת הוראה בחינוך מיוחד. בדומה לסטודנטים שרק סיימו תיכון או זכאים לבגרות, דבר שאינו הגיוני.

 

"בתחילת הלימודים הוסבר לנו שנבנתה מערכת בהיקף של שנתיים המשיגה את מטרתנו. ההתנהגות שלכם מעידה על ראייתכם האישית שסטודנטים בעלי B.A ממוסדות אקדמיים מוכרים הם ברמה אקדמית נמוכה יותר מאשר סטודנטים שסיימו תיכון, דבר שאינו הגיוני. נקודה זאת עלתה לפני זה בלי לקבל תשובה הולמת ומשכנעת בנוגע לאפליה זאת לגבינו".

 

המכללה: "גם לדמוקרטיה יש זכות להתגונן"

במכללת דוד ילין ממשיכים לנופף באיום התביעה ומוסרים בתגובה כי: "למכללה שם טוב בן 100 שנה כמוסד משכמו ומעלה המחנך לערכים, וכמקום שמילתו היא מילת אמת. לכן, אנחנו נאבקים בכל דרך לגיטימית במי שמבקשים להוציא את דיבת המכללה רעה.

 

"גם לדמוקרטיה יש זכות להתגונן, אם יש המתגוללים נגדה בדרכים בלתי חוקיות, מעלילות, מכפישות, בניגוד לתקנון, תוך הוצאת דיבה. כל שעשינו הוא להביא עובדה זו בפני התלמידים. המדיניות ברורה: מחאה – כן, פעילות בלתי חוקית ודיבתית – לא. לעצם הענין: המכללה היא מוסד רציני ומוערך והיא לא תעניק תואר כלשהו למי שחסרות לו שעות הלימוד הנדרשות לקבלת תואר זה. עניינם של הסטודנטים נבדק והם חייבים בהשלמות לימודים כדי לזכות בתואר B.Ed.".

 

ממשרד החינוך, המפקח על המכללה, נמסר כי "הנושא ייבדק".


פורסם לראשונה 16/01/2014 21:12

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ממדיוח תיריאקי
מחאת הסטודנטים
צילום: ממדיוח תיריאקי
מומלצים