שתף קטע נבחר

לוי יצחק: "מחירי הדיור בארץ ימשיכו לעלות"

בכנס הכלכלי של פסגות ו-ynet ששודר אמש בשידור חי בפני עשרות אלפי צופים, אמר השמאי לוי יצחק כי על אף העלייה במחירי הנדל"ן, יש סיכוי לירידות מחירים קלות באזורים מסוימים במהלך 2014. עופר עיני, יו"ר ההסתדרות הפורש, הפנה אצבע מאשימה כלפי הממשלה לגבי יוקר המחיה ומחירי הדירות: "הממשלה פשוט לא רוצה להוריד את מחירי הדיור"

"פוליטיקה היא לא מטרה היא אמצעי. אם אני ארגיש שיש לי את הכוחות - אני אלך בשביל לעשות. כרגע אני מקווה לקחת חופש ונראה בהמשך". כך אמר אמש (ד') יו"ר ההסתדרות הפורש, עופר עיני, בשיחה אחד על אחד עם העיתונאי בן כספית. הדברים נאמרו בכנס הכלכלי הגדול בישראל ששודר בשידור חי ב-ynet בפני עשרות אלפי צופים ברחבי הארץ.

 

 

בשיחה העריך עיני כי גם 2014 לא תהיה שנה של שביתות, ואמר שיהיה קשה מאוד להצית מחדש את אש המחאה החברתית: "אחרי שיצאו מאות אלפים ולא יצא מזה כלום, יהיה קשה להוציא אותם עוד פעם. אבל הדור הצעיר, בשפה שלי, הוא לא פראייר - הוא יודע שעובדים עליו. מתישהו זה יתפוצץ".

 

לגבי יוקר המחיה ומחירי הדירות, הפנה עיני אצבע מאשימה כלפי הממשלה ואמר מפורשות כי היא אינה מעוניינת להוריד את רמת המחירים: "יוקר המחיה - זה מטורף. זה כפול ממה שקורה באירופה. למה? הסיפור של הדיור הוא טרגדיה בפני עצמה. נתתי לממשלה לא מעט רעיונות לפתרון. ואני אומר בוודאות: הממשלה פשוט לא רוצה להוריד את מחירי הדיור. זה 10 מיליארד שקל גביית מסים".

 

בדומה לדברי עיני, גם בפאנל שהוקדש למחירי הנדל"ן שררה תמימות דעים לגבי המשך עליות המחירים בשוק. גם 66% מהצופים שהשתתפו בסקר אינטראקטיבי שנערך במהלך המשדר העריכו שמחירי הדירות ימשיכו לעלות ב-2014. רק 26% העזו להאמין שמחירי הדירות יירדו. בכנס צפו עשרות אלפי גולשים שהשתתפו באופן פעיל באירוע, והפנו שאלות למשתתפי הפאנלים השונים.

 

חרף ואולי בגלל מחירי הדיור העולים, הפגינו הצופים אופטימיות לקראת 2014, כאשר 48% מהמשתתפים בסקר העריכו כי מצבם הכלכלי עומד להשתפר. לעומתם, 35% צפו שמצבם הכלכלי יהיה פחות טוב. למרות האופטימיות לטווח הקצר, כשמסתכלים קדימה לטווח הארוך התמונה מתהפכת: 62% מהצופים העריכו כי ייאלצו לרדת ברמת החיים שלהם כשיפרשו לפנסיה. רק 30% שמרו על אופטימיות והאמינו כי יוכלו לשמור על רמת החיים הנוכחית שלהם.

 

"נדרשת סלקטיביות בהשקעות

"צריך להבין שיש צורך בסיכון מסוים להשגת תשואה, למשל, להעביר חלק מהפיקדונות לערוצי חיסכון אחרים", הדגיש חגי בדש, מנכ"ל פסגות בית השקעות, בראיון ל-ynet ביחס לחשיבות החיסכון לפנסיה.

 

לדבריו, "חשוב לא לבצע החלטות פזיזות בתחום החיסכון, להסיט יותר כספים לטובת הפנסיה ולהתייעץ עם אנשי מקצוע כמו יועץ ההשקעות בבנק, סוכני ביטוח ויועצים פנסיוניים. במובנים רבים, יש יותר מודעות לבעיה האיראנית מאשר לבעיית הפנסיה, כשהמפתחות לבעיית הפנסיה נמצאים אצל כל אחד ואחד מאתנו".

 

בשיחה אחד על אחד עם כספית התייחס בדש לנושא הסדרי החוב ואמר כי "אנחנו לא נגד אף חברה ולא נגד אף אדם. תפקידנו היה וימשיך להיות - לחתור לשילוב של המטרות הכלכליות והנורמטיביות, אשר יביאו למקסום ערך אמיתי וארוך טווח לטובת ציבור החוסכים, אותו אנו מייצגים, ולשינוי אמיתי שיהפוך את שוק ההון בישראל למשוכלל, בריא והוגן יותר".

 

בדש סיכם את ביצועי שנת 2013 ולגבי השנה הקרובה אמר כי "כשמסתכלים קדימה לשנת 2014, הנחת העבודה שלנו היא שהריבית תישאר ברמות נמוכות מאוד ושהאינפלציה תעמוד על כ-2%, קצב בריא להמשך הצמיחה במשק. אנו מעריכים שהתנודתיות בשווקים תגדל ונדרשת סלקטיביות בהשקעות".

 

בפאנל שעסק בטעויות בפנסיה, אמר אוריאל לדרברג, מנכ"ל פעמונים, כי הטעות הכי חמורה היא שאנשים לא חוסכים. "אצל צעירים יש הרבה פעמים בעיה של משיכת כספים מהחיסכון, למשל כספי פיצויים", ציין.

 

בהקשר זה, אמר אריק יוגב, מנכ"ל חברות הביטוח, הפנסיה והגמל של פסגות, כי לפי הסטטיסטיקה - אנשים עוזבים בערך 4 פעמים מקום עבודה במהלך חייהם. "אם מושכים בכל פעם את כספי הפיצויים, מאבדים כ-40%. במשכורת של כ-10,000 שקל, המשמעות של משיכת הפיצויים היא שהפנסיה תקטן מ-9,000 שקל בחודש ל-5,000 שקל בחודש", אמר.

 

"2014 נראית פחות טוב"

ח"כ אבישי ברוורמן, יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, שחגג במשדר יום הולדת 66, הציג נקודת מבט פסימית יחסית בפאנל תחזיות כלכליות. הוא אמר כי "אין משמעות גדולה אם 2014 תהיה קצת פחות טובה או יותר טובה. ישראל על תוואי - וזו לא רק הממשלה הנוכחית - שבו רוב האזרחים לא מקבלים שכר גבוה, יוקר המחיה גבוה, ההוצאות על בריאות ורווחה גבוהות".

 

הוא הוסיף כי "ישראל הופכת למדינה בסגנון של ברזיל או ארגנטינה. צריך להשקיע בבריאות, חינוך ורווחה, להשקיע מסיבית בטכנולוגיות ובחינוך מקצועי. מאיפה הכסף? מהפכה במערכת המיסוי - על החזקים ביותר ועל הרמאים צריכה לחול חובת דיווח. כמו בארה"ב. למען ייראו ויראו".

 

ביחס לשנה הקרובה, העריך אורי גרינפלד, מנהל מחלקת מקרו בפסגות כי "2014 על פניו נראית פחות טוב. פעילות המשק בהאטה והאבטלה כנראה תעלה, מה שפוגע ברמת החיים של כולנו. מצד שני, הסביבה הכלכלית בעולם הולכת ומשתפרת, בעיקר בארה"ב אבל גם באירופה שמתחילה לצאת מהמשבר הגדול". על דבר אחד הסכימו כל המשתתפים בפאנל - הריבית בישראל ובעולם צפויה להישאר נמוכה.

 

בפאנל שעסק בענף הנדל"ן אמר השמאי לוי יצחק כי להערכתו, מחירי הנדל"ן בישראל ימשיכו לעלות, אולם העליות יהיו מתונות יותר מאשר ב-2013, וכי יש סיכוי לירידות מחירים קלות באזורים מסוימים. "במקומות שבהם יש סיכוי שיהיו שינויים תחבורתיים בשנה הקרובה (רכבת, כביש מהיר וכן הלאה), כדאי להשקיע. שינויים כאלה עשויים להביא לעליות מחירים של עד 40%", ציין.

 

ארנון פרידמן, מנכ"ל חברת אשדר, אמר כי "האבסורד לגבי השנה הקרובה הוא שהגורמים הממשלתיים ימשיכו לבלבל את הציבור ואת היזמים. מה שמפתיע הוא שאם ישכנעו אותנו שהמחירים יירדו - אז המחירים יעלו".

 

דודי דניאל, מנהל תחום נדל"ן בפסגות, ציין כי הבעיה העיקרית בשוק הנדל"ן הישראלי נמצאת בתחום ההיצע. "בעשור האחרון, הממשלה לא עשתה מספיק כדי לתמרץ ולעודד את רשויות התכנון לפעול במהירות ולהגדיל את היצע הקרקעות הזמינות לבנייה. לפיכך, הפתרון העיקרי הוא הגדלת היצע הקרקעות הזמינות, בעיקר על ידי רשות מקרקעי ישראל, האחראית למרבית הקרקעות במדינה", אמר דניאל.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ענר גרין, ידיעות אחרונות
צילום: ענר גרין, ידיעות אחרונות
מומלצים