יום שלישי, 21.05.2024 שעה 14:53
ליגת ווינר סל 23-24
 בית עליון 
88%1899-220224מכבי ת"א
76%2030-233025הפועל ת"א
72%2021-211825עירוני רמת גן
62%1903-199524הפועל ירושלים
52%1983-202525הפועל חולון
50%2030-198724עירוני קריית אתא
 בית תחתון 
46%2004-197124בני הרצליה
46%2152-199724הפועל חיפה
40%2096-204725עירוני נס ציונה
38%1959-192424הפועל עפולה
29%2036-183324הפועל אילת
28%2220-204625הפועל גליל עליון
24%2215-207325הפועל ב"ש/דימונה
לוח משחקים
  • הפועל חולון
  • 76 - 82
  • מכבי ת"א
  • הפועל גליל עליון
  • 60 - 86
  • הפועל ב"ש/דימונה
  • הפועל אילת
  • 90 - 95
  • בני הרצליה
  • עירוני נס ציונה
  • 68 - 84
  • הפועל חיפה
  • עירוני קריית אתא
  • שלישי, 21/05, 19:00
  • עירוני רמת גן
  • הפועל ירושלים
  • שבת, 25/05, 21:20
  • הפועל ת"א

דן שמיר: בכל פעם שיש בעיות אני נזכר ב-2004

לא שוכח את העונה החלומית במכבי, לא מפסיק להתפעל ממסינה ("חוויה חד פעמית") ומפרגן לפארגו ("יישאר אצלנו זמן רב"). עוזר מאמן צסק"א מדבר על הכל

|
דן שמיר עם אטורה מסינה ושחקני צסק
דן שמיר עם אטורה מסינה ושחקני צסק"א מוסקבה

בסוף חודש מאי האריך מאמן הפועל חולון בעונה שעברה, דן שמיר, את חוזהו במועדון בשנתיים נוספות. אחרי עונה מלאת תהפוכות בליגה המקומית וביורוצ'אלנג', לשמיר, שחווה שיתוף פעולה מוצלח עם עוזרו אלעד חסין, וכן סקרנות רבה בעבודה תחת מיקי דורסמן, לא היה מושג מה צופן לו העתיד.

"אני לא יודע מה אעשה בעתיד, אני יודע רק מה אני עושה היום", אמר שמיר לפני אחד האתגרים המשמעותיים בחייו כשקיבל הזדמנות חד פעמית לשמש כעוזר המאמן של אטורה מסינה האגדי בצסק"א מוסקבה.

כעת, אחרי שהשלים עם צסק"א סיבוב ראשון מוצלח ביורוליג שכלל העפלה לטופ 16 ומקום שני בבית ב' בליגת ה-VTB עם מאזן 1:7, שמיר, אחד המאמנים הישראלים המוערכים ביותר ואיש משפחה גדול עוד יותר, חזר ארצה לביקור בזק רגע לפני השלבים המכריעים של העונה.

"כשהייתי מאמן לא היססתי לאפשר לשחקנים כמה ימים של חופש ועכשיו כשאני מרגיש את זה על בשרי אני מבין כמה זה חשוב", אמר שמיר בראיון ל-ONE, "זה פשוט מטעין את המצברים. לעבוד בצסק"א זו חוויה מאוד שונה מהרבה דברים אחרים שעשיתי בקריירה. בקטע המשפחתי יש קשיים מאוד גדולים שציפיתי להם. המשפחה שלי הייתה כבר פעמיים במוסקבה אבל תיאום הביקורים מאוד לא פשוט כי הקבוצה נמצאת זמן רב בנסיעות. היו לנו חמישה שבועות שבהם שיחקנו במוסקבה בסך הכל שני משחקים וכל שאר הזמן היינו בטיסות לחו"ל, כך שהקטע המשפחתי זה מאוד לא קל אבל אנחנו מתמודדים".

דן שמיר עם אטורה מסינה (ONE)
דן שמיר עם אטורה מסינה בדרך ליעד נוסף
 

פגרת חג המולד איפשרה לצוות הניהולי ולשחקני צסק"א חופשת מולדת קצרה ואת שמיר תפסנו בין עיסוקים משפחתיים באמצע ביקור בפנצ'ריה לתיקון אחד מצמיגי רכבו, רגע לפני שהוא מגיע לצפות במשחק הגביע בין בני הרצליה להפועל חולון – שתי קבוצות שהוביל בעבר בהצלחה בעמדת המאמן הראשי.

"אני די מתגעגע. כשאתה מגיע לישראל ומסתובב במכנסיים קצרים כשבחוץ 20 מעלות לעומת הטמפרטורה אצלנו במוסקבה שמגיעה למינוס עשר מעלות. זה הבדל משמעותי. הרצליה וחולון הן שתי קבוצות שאימנתי. אני מתגעגע אליהן, עוקב אחריהן ונמצא בקשר יומי עם השחקנים ואנשים במועדון כי זה חלק ממני, אבל בחיים עוברים בית כל כמה זמן".

כבר במהלך החודש הראשון שלו במוסקבה נזרק שמיר למים העמוקים. מסינה יצא לאיטליה לצורך השתלמות יחד עם כוכב ה-NBA, קווין דוראנט, ושמיר קיבל את המושכות והוזנק לעמדת המאמן הראשי.

"צריך לפחות שעתיים-שלוש כדי להיכנס לפרטים ולסכם את העבודה המשותפת עם מסינה אבל בקצרה, זאת חוויה חד פעמית כמו שאפשר לצפות. הוא בן אדם ומאמן מדהים ומדובר בחוויה מאוד חזקה ואינטנסיבית. כמובן שיש ימים טובים וימים קשים עם הרבה מאוד דאגות".

 
 "אמרתי לפארגו שעוד לא בטוח ולא סגור שנפגוש את מכבי אבל הוא כבר היה נחוש בדעתו ואמר, 'עזוב, זה בטוח יהיה, איט איז מנט טו בי, זה חייב לקרות" 
 
 
 

איך היית מתאר את שיתוף הפעולה ביניכם?
"זה לא שאני אחראי על הריבאונד והוא אחראי על ההתקפות, זה לא עובד ככה. כולנו עובדים בצורה מאוד אינטנסיבית כדי לקחת את הקבוצה הכי רחוק שאנחנו יכולים כי הציפיות גבוהות מכולם. מדובר בקבוצה שהייתה בעשרה מתוך 11 הפיינל-פורים האחרונים".

בקיץ החולף ניהל אקס מכבי, ג'רמי פארגו, משא ומתן על חזרתו למכבי תל אביב, אלא שבסופו של דבר חתם על חוזה עתק בשווי 5.2 מיליון דולר בשורות צסק"א. לאורך השלב הראשון של העונה פארגו התקשה לשחזר את היכולת המרשימה מימי נוקיה העליזים ומציג כדורסל רע.

בנוסף, ניכרת העובדה כי הוא ומסינה לא משדרים על אותו גל. ממוצעיו של הרכז אחרי שלב הבתים ביורוליג עומדים על 7.1 נקודות, 1.7 כדורים חוזרים ו-1.5 אסיסטים בלבד בעשרה משחקים. בשיחה אותנטית וגלויה שקיים לאחרונה פארגו באחת הרשתות החברתיות עם קפטן מכבי, שון ג׳יימס, חשף האקס את תסכולו ולא השאיר הרבה מקום לדמיון. "הלוואי והייתי יכול להיות איתך בקבוצה עכשיו. ששש...", רשם פארגו לסנטר.

פארגו (GettyImages)
פארגו. רוצה לשחק יחד עם ג'יימס במכבי (GettyImages)
 

שמיר לעומת זאת לא מתרגש ומצביע דווקא על "סינדרום מכבי" הידוע. "ג'רמי הוא שחקן צסק"א ויישאר שחקן שלנו הרבה זמן. לדייויד בלאט יצא להתייחס לזה הרבה פעמים וזה משהו שנקרא "סינדרום מכבי", כאשר העונה הראשונה לא קלה לשחקן וההתאקלמות לוקחת זמן וכך גם בצסק'"א כי מדובר במערכת עם תרבות משלה והרבה שחקנים שממשיכים מעונות קודמות. כל חתיכה צריכה ליפול למקומה. לג'רמי זה לא קרה באופן אוטומטי, הוא עדיין בתוך שלב ההתאקלמות, אבל מצד שני אנחנו מאוד מאמינים בו, והוא חלק מאוד חשוב מהתוכניות והרצונות שלנו להגיע לאן שאנחנו שואפים להגיע. בלי לברוח מהמציאות, אני יכול להגיד בשם כולם במועדון שאנחנו מאמינים בו ובמה שהוא יכול לתרום לנו".

אתה עוקב אחרי הליגה הישראלית?
"אני רואה בדרך כלל את המשחק המרכזי בטלוויזיה, יש לי גישה לראות את כל המשחקים. יצא לי לראות כמה משחקים מאוד מעניינים העונה כמו את המשחק בין ירושלים למכבי ת"א. הליגה העונה מאוד מעניינת, כיף לראות תופעות כמו נס ציונה ואת מה שמאיר טפירו מצליח לעשות ולהפתיע מחדש עם עוד קבוצה כמו שהוא עשה בעבר".

י-ם, נס ציונה והפועל ת"א כולן סיימו את הסיבוב מעל מכבי בטבלה וגם חיפה קבוצה עמוקה. האם הן יכולות לאיים על תואר אליפות נוסף?
"אם אפשר לאיים על מכבי? אני חושב שהשאלה הזאת כבר לא קיימת בשנים האחרונות ושיש תחרות. כמובן שמכבי קבוצה טובה ומכובדת ואני לא חושב שאף אחד צריך להמעיט בערכה ולהמעיט בהישג שלהם ביורוליג (סיימו במקום הראשון בבית), אבל להגיד שהאליפות בכיס של מישהו זה טעות".

מאיר טפירו מרוצה (חגי ניזרי)
מאיר טפירו. גם שמיר מפרגן (חגי ניזרי)
 

בתור גורם מקצועי בצסק"א, צריך להכין סקאוטינג על מכבי. מה לא עובד שם?
"כשצריך לעשות סקאוטינג נעשה סקאוטינג אבל בטח שלא אתן ציונים למכבי. לא עשיתי את זה בעבר ולא אתחיל עכשיו. אין לי שום רצון לדבר עליה בשום שלב".

בשבוע הבא יחלו משחקי הטופ 16 ביורוליג כאשר לשמיר ולפארגו ההגרלה זימנה משחקי פתיחה וסיום קשים ביותר. במחזור הראשון תצא צסק"א לדרבי רוסי מול לוקומוטיב קובאן ובמחזור הסיום תתארח בנוקיה. בין לבין, בחודש פברואר יארחו השניים במוסקבה את הצהובים מת"א.

"ידענו שמסתמן לנו להשתלב עם מכבי. אמרתי לפארגו שזה עוד לא בטוח ולא סגור אבל הוא כבר היה נחוש בדעתו ואמר, 'עזוב, זה בטוח יהיה, איט איז מנט טו בי, זה חייב לקרות'. מבחינתו האישית לא יהיה דבר רגיל לשחק נגד מכבי וגם הלו"ז קבע שנשחק בת"א במשחק האחרון בטופ 16 ומי יודע באיזה מצב יגיעו שתי הקבוצות להתמודדות. המשחק האחרון הרבה פעמים משחק מאוד קובע, אז זה כמובן יהיה מאוד מעיין ומרגש וזה בטח לא עבר אצלנו מתחת לרדאר".

תרצה להוביל את מכבי בעתיד כמאמן ראשי?
"זאת שאלה שאולי מעסיקה אותך וזה יישמע קצת קלישאתי אבל אני לא יודע מה אעשה בעתיד. אני יודע רק מה אני עושה היום ואני חושב שלבוא ולהתחיל לדמיין איפה תהיה בעתיד זה טעות שלא מביאה אותך לשום מקום ובגלל זה אני לא מאפשר לעצמי לעשות את זה. אני מתעסק בלעשות טוב את מה שאני עושה היום כדי שזה ייקח אותי למקום חיובי".

דן שמיר (חגי ניזרי)
דן שמיר. לא יודע מה צופן העתיד (חגי ניזרי)
 

מהם מבחינתך המפתחות להעפיל לשלב ההצלבה?
"אין נוסחה להצלחה, הבית ארוך ויכולים לקרות בו הרבה דברים. המטרות הן לגמור בארבעת המקומות הראשונים ואחד משני המקומות הראשונים כדי להבטיח את הביתיות להצלבה. להערכתי, בסביבות 75% מהקבוצות הביתיות עולות לפיינל פור אז זה כמובן המטרה של כל הקבוצות בדרג הזה. אנחנו בשלבי הכנה לטופ 16 ומה שחשוב כרגע זה להכין את עצמנו לכל משחק ולעבור משברים שאי אפשר להימנע מהם. יש הרבה קבוצות שהן שוות מקומות 1-2, ולכן הבתים הם מאוד תחרותיים".

איך מתקבלים הפסדים בצסק"א?
"הפסד מתקבל אצלנו בצורה קשה מאוד. במקומות שונים יש מאפיינים שונים אבל בצסק"א מרגישים את ההפסדים בתוך המועדון. יש הרבה על כף המאזניים אצלנו. יש הרבה כסף ואגו ויש הרבה ציפיות אז באופן טבעי האווירה מאוד לא נעימה וצריך לדעת שאלה רגעים שאי אפשר להימנע מהם וצריך לדעת לתפקד בהם כי מעטות הקבוצות שיכולות. אי אפשר לעבור עונה בלי משברים בכלל ובלי ירידות ואחד המבחנים של קבוצות ברמות האלה זה לדעת להתמודד איתם ולצאת מהם וככל שאתה נמצא עם ציפיות יותר גבוהות, כך גם החרדות והדאגות והתגובות לסיטואציות הלא טובות בהתאם".

למרות ההעפלה לשלב השני ביורוליג, צסק"א ומכבי חורקות לעומת ריאל מדריד ואולימפיאקוס שמחזיקות כל אחת במאזן עונתי מושלם (0-20).
"להגיע לחג המולד מבלי להפסיד אף משחק זה אומר משהו. יש לאולימפיאקוס המשכיות והיררכיה מאוד ברורה, ויש לה שחקן באמת גדול בדמות ואסיליס ספאנוליס שהכריע הרבה משחקים צמודים. יש לה את מה שצריך בשביל להיות מועמדת רצינית לזכות בהכל, אבל גם צסק"א הייתה לא מזמן הכי גדולה באירופה ולא זכתה ביורוליג. הדיבור בקרב אנשי מקצוע הוא שנראה את מדריד ואולימפיאוקוס כשדברים יתחילו להתסבך. באופן טבעי, המכונה לא עובדת בצורה חלקה מההתחלה ועד הסוף".

ספנוליס (GettyImages)
ספאנוליס. "באמת שחקן גדול" (GettyImages)
 

לסיום, שמיר, בעל רזומה של שתי זכיות גביע המדינה עם הפועל ירושלים, שלוש אליפויות מדינה ושתי זכיות יורוליג עם מכבי, משווה את העונה הנוכחית של צסק"א ומכבי לזו של הצהובים ב-2004.

"אחת העונות הגדולות שלי עם מכבי ביורוליג הייתה בעונה רבת תהפוכות: הפסדנו 25 הפרש בדרבי (96:71), הפסדנו בירושלים (91:76), הפסדנו במחזור השלישי בנהריה (96:92) ומשחקי בית ביורוליג (לצסק"א 87:84 ולסקיפר בלונויה 99:89) ולא שמרנו והיו לנו הרבה מאוד ספקות ודאגות ומשברים לצאת מהם אבל זה נגמר באליפות אדירה של מכבי. אני מזכיר את זה כי אני מזכיר את זה לעצמי כל הזמן בימים שאני נמצא בתוך הבעיות והן נראות הכי גדולות בעולם. עם זאת, צריך לזכור שזה בדרך כלל אצל כולם ככה".

אסור לפספס
נגןמצאו שיטה לשבור את השיא במכונת כדורסל
מצאו שיטה לשבור את השיא במכונת כדורסל
נגןאתם קלטתם את התרגיל של מירן בוזגלו?
אתם קלטתם את התרגיל של מירן בוזגלו?
נגןכוכב הטיקטוק שהקפיץ את זלאטן למספרת
כוכב הטיקטוק שהקפיץ את זלאטן למספרת
נגןהחצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
החצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */