יום שישי, 17.05.2024 שעה 13:48
גל ברקן

זיכרונות מ-98'

דעה: גיבורי ריאליטי? הגיע הזמן שהילדים יחזרו לגדול על גיבורי כדורגל. המונדיאל בברזיל יגרום להם להתאהב בענף, כמו שקרה לי בכל אחד מהטורנירים

את אותו מונדיאל שנערך בצרפת ב-1998, לא אשכח. אם אנסה להצביע על האירוע שהטביע בי את האהבה הבלתי נלאית לכדורגל, הרי שאותו מונדיאל קולע בול להגדרה הזו.

הייתי בן תשע, הטלוויזיה לא נחה לאורך כל יוני-יולי והשידורים היו פתוחים לציבור הרחב, הרי אז לא היו ערוצים בתשלום. תרבות הכדורגל חיה, נשמה ותססה בין כולנו באותו דור של שנות ה-90, רגע לפני ההתמסחרות והשיקולים הכלכליים שהשתלטו באופו מוחלט על עולם הכדורגל.

חוברת הסופרגול הראשונה בארץ, משחק המחשב 'FIFA World Cup 98' האגדי עם התרנגול שבועט בכדור בסרטון הפתיחה על רקע השיר "Tubthumping" (או בשמו המוכר יותר "I Get Knocked Down"), זיכרונות שמלווים אותי עד היום.

באותו מונדיאל הפכתי למעריץ מושבע של נבחרת מקסיקו, בעיקר הודות ללואיס הרננדס האגדי. קרואטיה, שהעפילה אז לראשונה בתולדותיה לטורניר, הדהימה את העולם וסיימה במקום ה-3, דאבור שוקר כיכב עם שישה שערים. גבריאל באטיסטוטה, מרסלו סאלאס, דניס ברגקאמפ, הגיבור הטראגי רונאלדו (הברזילאי) והגיבור הענק זינדין זידאן, שמות שלא אשכח.

צרפת חוגגת, רונאלדו מאוכזב (רויטרס)
צרפת חוגגת, רונאלדו מאוכזב (רויטרס)
 

מונדיאל 2002 נערך בקוריאה הדרומית וביפן, אז כבר הייתי בן 13, כתה ז'. היינו נפגשים כל החבר'ה אחרי בית הספר כדי לראות את המשחקים, שחלקם נערכו בשעות הצהריים. מי שגנבה את עיניי באותו טורניר הייתה המארחת דרום קוריאה עם פארק ג'י סונג (וניצן מכיתה ז'4 עם הגומות), זאת למרות שהמנצחת הגדולה הייתה ברזיל, שהתאוששה היטב מהמהלומה שספגה במונדיאל הקודם. המלך? שוב, רונלאדו (הברזילאי) עם שמונה שערים.

הייתי בן 17 במונדיאל 2006 שנערך בגרמניה, מעט לפני כתה יב'. למרות שכבר לא אספתי סופרגול או שיחקתי במשחקי מחשב, מירוסלאב קלוזה, לוקה טוני, אלסנדרו דל-פיירו, מקסי רודריגז והנגיחה ההיסטורית של זידאן במרקו מטראצי, ליוו אותי בחודשי אותו קיץ.

המונדיאל האחרון שניערך בדרום אפריקה לפני שלוש וחצי שנים, תפס אותי שנייה לפני השחרור מצה"ל. השיר המעצבן של שאקירה, רעש הוובוזלות, ההתרגשות מכל הדיפה שסחט מסי מוינסט אניימה והג'אבולאני שרכשנו במקדולנלד'ס ב-49.99 ש"ח (בקניית ארוחה).

אורוגוואי הפתיעה עם דייגו פורלאן ואדינסון קבאני, ספרד חתמה עליונות עולמית עם זכייה בתואר ואנחנו, החבר'ה, חלמנו על ברזיל 2014 שנראה אז כל כך רחוק ומתוק.

וינסנט אניימה ומסי במונדיאל 2010 (רויטרס)
וינסנט אניימה ומסי במונדיאל 2010 (רויטרס)
 

אז הנה, רגע לפני הגרלת הבתים, אני חוזר לאותו מונדיאל של שנת 98'. נכון, בקיץ הקרוב לא אראה את רונאלדו (הברזילאי) הענק, אבל רונאלדו (הפורטוגלי) יכול להפוך גם הוא לגיבור הטורניר, טראגי או לא.

אז נכון, לא כל השידורים בערוצים הפתוחים וספק אם דור הילדים בני התשע ידקלם את ההרכב של נבחרת מקסיקו. אבל בין כל אבק הכוכבים המתועש שדבק בכדורגל העולמי בשנים האחרונות, אפשר למצוא את אבק הכוכבים האמיתי, את קרנבל הכדורגל שמצליח לגרום למיליונים בכל העולם להכניס את הספורט הזה לליבם בידיעה שמרגע שהוא שם, הוא לא יוכל לצאת.

בימים של גיבורים פליטי תכניות ריאליטי, אולי מוטב להנחיל לדור הבא את אהבת הכדורגל ולהחזיר את ההערצה לגיבורים בעלי ערך משמעותי לא פחות, השחקנים.

הכתוב הינו טור דעה

אסור לפספס
נגןמצאו שיטה לשבור את השיא במכונת כדורסל
מצאו שיטה לשבור את השיא במכונת כדורסל
נגןאתם קלטתם את התרגיל של מירן בוזגלו?
אתם קלטתם את התרגיל של מירן בוזגלו?
נגןכוכב הטיקטוק שהקפיץ את זלאטן למספרת
כוכב הטיקטוק שהקפיץ את זלאטן למספרת
נגןהחצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
החצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטיתספורט אחר חדשות
טניס
גלישת גלים
בריאות וכושר
האזור המוטורי
ONE CHAMPIONSHIP
כדוריד
כדורעף
כדורשת
ג'ודו
שייט
גלישת רוח
אופניים
אתלטיקה/התעמלות
שחייה
טאקוונדו / אגרוף
ספורט אמריקני / NFL
ספורט בקהילה
ענפי ספורט אילת
התאחדות בתי הספר
המשחקים הפראלימפיים