|   15:07:40
  אריאל י. לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת

ארדן: ההסכם עם אירן יוביל למירוץ גרעיני

השר להגנת העורף מזהיר: במלחמה הבאה יפלו הרבה טילים בעורף מדי יום ראש אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה בצה"ל: המענה הטוב ביותר לאיום על העורף הוא מהלך התקפי חד ומכריע
14/11/2013  |   אריאל י. לוין   |   חדשות   |   הגרעין האירני   |   תגובות
ארדן. פער במיגון בתי מגורים [צילום: פלאש 90]

ברק. מי יחליט בנוגע למנהל המפעל

צריך אורך נשימה
"התרחיש העתידי הוא נפילה של אלפי טילים למשך שלושה-ארבעה שבועות במספר רב של ערים במדינת ישראל. ההגנה הטובה ביותר היא עדיין ההתקפה וצה"ל צריך לעצור את ירי הטילים. הדבר יקח זמן, וגם כאשר צה"ל ישתמש בכל היכולות ההתקפיות והמודיעיניות שלו, עדיין יפלו פה הרבה מאוד טילים בכל יום. צה"ל וכל המערכת הביטחונית זקוקים גם לאותו אורך נשימה ולכושר העמידה של העורף. יזדקקו לאותה רציפות תפקודית"

תוך כדי ספיגה
"במלחמה הבאה הטיל הראשון יכול ליפול גם על המערך המטכ"לי ועל התשתיות הלאומיות וככה השרשרת תינתק. התפקיד שלנו הוא ליצור את המעקפים, שנוכל לעקוף חוליות שרשרת אם אחת מהן ניתקת. כדי שזה יקרה, אנחנו צריכים רציפות תפקודית - המשך יכולת לעמוד במשימה ובתפוקות העיקריות הנדרשות מיחידה צבאית, תוך כדי ספיגה"

"אני עדיין מתקשה להבין מה ההיגיון בלנסות ולהגיע להסכם, כאשר כל הסממנים מראים שהצד שיותר חפץ בו זה הצד האירני של חמיאני". כך אומר (יום ה', 14.11.13) השר להגנת העורף, גלעד ארדן. הוא דיבר בכנס של המכון למחקרי ביטחון לאומי באוניברסיטת תל אביב ואגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה בצה"ל, בנושא ההיערכות הלוגיסטית לחירום. ארדן הזהיר, כי הסכם הביניים עם אירן עלול להפוך להסכם הקבע, אם האירנים לא ירצו הסכם קבע נפרד.

"כשמדובר על כך שהעשרה נמשכת, כאשר ההסכם הזה משמר את היכולות של אירן להיות מדינת סף גרעינית, זה דבר שכל מי שמעורב בהסכם הזה צריך לקחת בחשבון. הדבר יוביל למירוץ גרעיני במזרח התיכון ולחוסר יציבות גבוה", הוסיף ארדן.


"הלוגיסטיקה תכריע מי ינצח"


לדברי ארדן, הלוגיסטיקה תכריע מי ינצח בעימותים הבאים, שכן "שדה הקרב עבר מהפך. אם בעבר ידענו שהכיבוש של השטח והשליטה בו הם שייצרו את תמונת הניצחון, אזי אפשר לראות שבלבנון השנייה צה"ל השתלט על השטחים, אבל זה לא היה מספיק. כשאנחנו מדברים על האיום ושדה הקרב העתידי, תמונת הניצחון שאנחנו רוצים מורכבת מהרבה תמונות קטנות יותר.

"התרחיש העתידי הוא נפילה של אלפי טילים למשך שלושה-ארבעה שבועות במספר רב של ערים במדינת ישראל. ההגנה הטובה ביותר היא עדיין ההתקפה וצה"ל צריך לעצור את ירי הטילים. הדבר יקח זמן, וגם כאשר צה"ל ישתמש בכל היכולות ההתקפיות והמודיעיניות שלו, עדיין יפלו פה הרבה מאוד טילים בכל יום. צה"ל וכל המערכת הביטחונית זקוקים גם לאותו אורך נשימה ולכושר העמידה של העורף. יזדקקו לאותה רציפות תפקודית, שככל שהיא תפעל טוב יותר ותתפקד, לצה"ל יהיה יותר זמן לפעול בחזית ולהפסיק את ירי הטילים", הוסיף ארדן.


מי ישלוט על הגוף המרכזי?


לדעת ארדן, "מעל הכל מרחף החיסרון הבולט שאין חוק עורף במדינת ישראל. יש חוק הג"א, אבל הוא לא יכול לתת מענה לוגיסטי. אצל כל אויבי ישראל יש 200 אלף רקטות שיכולות להגיע לכל נקודה בישראל, וכשמדברים על מיגון בתי המגורים, יש לנו פער שחייבים לתת לו מענה, כי אף אחד לא רוצה לראות אזרחים משוטטים ורצים ברחובות ומחפשים מקלטים ציבוריים".

ארדן, המנהל מאבק מול שר הביטחון, משה יעלון, בנוגע לשליטה בעורף בחירום, הוסיף: "כאשר האיום המרכזי על העורף, צריך שיהיה מישהו שיראה את כל הצרכים, וכאשר נוצר מחסור הוא יחליט לאן הולכים המשאבים. היום, כאשר הציפייה של הציבור שהוא הרבה יותר מעורב ואנחנו הרבה יותר חשופים בגלל התקשורת, והמערכות האזרחיות הרבה יותר מורכבות והאיום הצבאי מאיים יותר על העורף, יש נחיצות אדירה בגוף מתכלל".

גם ראש אט"ל, אלוף קובי ברק, אמר שיש צורך בגוף שירכז את הטיפול בעורף בחירום. "המערכות הבאות בראיית האויב הן שהוא שם משקל רב על הפעולה מנגד, ירי בספיקה גבוהה ודיוק גבוה, פגיעה ביכולת הגיוס וההיערכות למלחמה של הצבא, פעולה מול כושר העמידה של החברה, תיאום ושת"פ בזירות, גיוס הקהילה הבינלאומית לסיום המערכה.


תרחיש רב-זירתי אפשרי


"מטרת האויב היא לשבש את מאמץ הגיוס והתמיכה הלוגיסטית של צה"ל והתמיכה באזרחים. אירוע טרור או פעולה שלנו יכולים להביא לשינוי מהיר. לכן, לא מדובר בהפתעה. אנחנו צריכים להיות מוכנים לאירועים. יכול להיות תרחיש רב-זירתי (בדירוג או במקביל), ירי על העורף, מלחמות קטנות, איום על השרשרת הלוגיסטית ואיום הסייבר על היכולות שלנו כמדינה וצבא. תהיה התמודדות על משאבי המשק הישראלי. אם פעם בחזית זה היה רק הלוחמים, במלחמה הבאה המשאבים צריכים להיות מחולקים בהתאם.

"במלחמה הבאה הטיל הראשון יכול ליפול גם על המערך המטכ"לי ועל התשתיות הלאומיות וככה השרשרת תינתק. התפקיד שלנו הוא ליצור את המעקפים, שנוכל לעקוף חוליות שרשרת אם אחת מהן ניתקת. כדי שזה יקרה, אנחנו צריכים רציפות תפקודית - המשך יכולת לעמוד במשימה ובתפוקות העיקריות הנדרשות מיחידה צבאית, תוך כדי ספיגה.

"עושים זאת קודם כל על-ידי מודעות וחוסן ארגוני לפעול תחת אש. צריך לפזר את המלאי וליצור מיגונים. לדעת לשקם תוך כדי מלחמה ולהעביר מתקנים נייחים לתפיסה ניידת. צריך גם ראייה לאומית ושליטה משותפת של מערכת הביטחון והמשק האזרחי. צריך שימוש בתשתיות התחבורה של המדינה כדי להזיז את כל צה"ל לכל כיוון, צריך את צירי התחבורה של ישראל. כדי לגייס את כלל צה"ל, צריך חלק גדול מסד"כ האוטובוסים והמוניות, לשלב את משטרת ישראל".

ברק עמד על סוגיות נוספות להן יהיה צורך למצוא מענה, ובהן: שימוש בתשתיות אנרגיה לאומיות, ריתוק מפעלים לייצור מוצרי מיגון, גיוס קבלנים לתיקון מערכות קריטיות, שימוש בחלקי חילוף לתיקון תשתיות שנפגעו, טיפול בפצועים בבתי חולים ועוד. ברק ירד לפרטים הקטנים ביותר: "הבחנה בין צורך פיקודי ביחידות צה"ל לצורך במפעלים מרותקים (האם תפקיד מנהל המפעל יותר חשוב במפעלים או שיישאר בעבודה שלו וככה יסייע יותר)".

ברק סיכם: "המענה הטוב ביותר לאיום על העורף הישראלי הוא במהלך התקפי חד ומכריע. לכן, מרכז הכובד להפניית המשאבים הלאומיים צריך להישאר עבור צה"ל, תוך מתן מענה לצרכים המתגברים של המשק האזרחי".


"המערכת האזרחית היא נכה"


תא"ל (מיל.) מאיר אלרן, חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי, התייחס למוכנות העורף והתשתיות הלאומיות להתמודדות עם מתקפת טילים רחבה. לדבריו, "יש להבין שבמלחמה הבאה יהיו בעיקרו של דבר עימותים בעלי משמעות אזרחית. אנחנו צריכים להבין שעם כל החשיבות של צה"ל, עיקר הבעיה היא בתחום האזרחי. הצד השני מבין שהחוליה החלשה היא החוליה האזרחית. המערכת האזרחית היא מערכת נכה, אין בהירות, לא יודעים מי עושה מה. אנחנו צריכים לתרגם את ההבנות של האתגרים למציאות. אנחנו עדיין לא מבינים את חשיבות המערכת האזרחית. יש כאן מעבר חד-משמעי ולא מתורגם עדיין לעשייה - מדגש צבאי מובהק לדגש מאוזן בין החלק הצבאי-אזרחי".

אלרן הוסיף: "אם עד עכשיו בתחום הגנת החזית האזרחית, הדגש היה על האזרחים כי הם אלו שנפגעו פיזית או מנטלית, תצטרף אליהם במלחמה הבאה מערכת נוספת ומשמעותית - המשק והתשתיות הלאומיות. חוברים ביחד הדיוק העתידי של האויב ומערכת הסייבר. שניהם ביחד יוצרים איום מסוג אחר לגמרי. צריך גם לעשות מעבר מדגש בתחום החזית האזרחית בדגש על האזרחים לדגש על התשתיות הלאומיות".

אלרן הציע לצה"ל להוריד מראש סדר העדיפות את הצבאות הסדירים. "מבחינת האיומים על ישראל, הצבאות הסדירים חשובים, אבל בשנים הבאות צריך להתייחס לכוחות הלא-מדינתיים", הוא סבור.

אלרן הוסיף והזהיר: "צריכים לחשוב מה קורה ביום שאחרי. מה קורה לאזרחים אחרי שהם נפגעים, מה קורה לתשתיות ואיך יוצרים את המצב שבמהירות הגדולה ביותר הם חוזרים לרציפות התפקודית. לא נעשה די לחזרה לתפקוד מהר ככל הניתן, לא רק במערכת האזרחית אלא גם בצה"ל".

תאריך:  14/11/2013   |   עודכן:  14/11/2013
אריאל י. לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ארדן: ההסכם עם אירן יוביל למירוץ גרעיני
תגובות  [ 9 ] מוצגות   [ 9 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אליפז+גימלאי צהל
14/11/13 14:19
 
שולם
14/11/13 15:44
 
דידה
14/11/13 16:42
2
משורר מזרחי
14/11/13 19:24
3
הרואה את הנולד
14/11/13 22:00
 
Gilead
15/11/13 05:46
4
הלוואי
15/11/13 01:12
5
חרב המדי
15/11/13 06:50
6
סתם אחד
15/11/13 07:41
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הגרעין האירני
הוויכוח הישראלי עם ארה"ב בשאלת הגרעין האירני הוא ויכוח סרק. ריבוי המלל והרעש התקשורתי מייצג חלופה למעשים ותו לא. ההשערות מה יקרה בשלב א' של ההסכם ומה יקרה בשלב ב' של ההסכם (=ההסכם הסופי), אינן חשובות, משום שבפועל לא יתרחש מה שכתוב בהסכמים. במשחק הנוכחי משתתפים שלושה כוחות לא שווים: ארה"ב, שלה יכולת מוחלטת לשנות את המציאות בתוכנית הגרעין האירנית, אבל אין לה עניין לעשות זאת משום שהיא כבר אינה רואה בעצירת התוכנית האירנית יעד אסטרטגי ראשון במעלה. לעומת זאת היא מוכנה להשלים עם תוכנית גרעינית צבאית אירנית על השולחן או מתחת לשולחן, ולהפיק ממנה את מירב התועלות הכלכליות האפשריות.
14/11/2013  |  רפי לאופרט  |   מאמרים
המחלוקת בין ישראל לארצות הברית בסוגיית המענה לאתגר הגרעין האירני עברה השבוע מהחדרים הסגורים לכותרות העיתונים ולהתנגשות גלויה בערוצי הטלוויזיה. לארצות הברית ולישראל יעד אסטרטגי משותף - מניעת התחמשותה של אירן בנשק גרעיני. עם זאת יש ביניהן פער עצום בשאלה כיצד להגיע ליעד של עצירת התגרענותה הצבאית של אירן, מה האסטרטגיה הנכונה ברגע זה, ולאן מוביל ההסכם הראשוני שיעמוד בלב הסבב הבא של השיחות ב-20 בנובמבר 2013.
14/11/2013  |  עמוס ידלין  |   מאמרים
גורמים בכירים בממשל האמריקני זועמים על הביקורת שמטיחה ישראל בהסכם שאליו חותרת ארצות הברית להגיע עם אירן ביחס לתוכנית הגרעין שלה.
14/11/2013  |  איציק וולף  |   חדשות
ארצות הברית מיישרת קו עם העמדה שנקטה צרפת בשיחות עם אירן בז'נבה ותדרוש מאירן התחייבות לנטישת תוכנית הגרעין הצבאית שלה.
13/11/2013  |  איציק וולף  |   חדשות
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מאשים את הרשות הפלשתינית בהסתה בלתי פוסקת שהובילה הבוקר לרצח החייל עדן אטיאס בדקירות סכין בעפולה בעת שישן באוטובוס.
13/11/2013  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אם עד כה ראוי היה להציג את איתמר בן-גביר כעבריין לשעבר הרי שעכשיו הוא בלי לשעבר    רק, לכאורה, לפי שעה
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il