שתף קטע נבחר

למ"ס: מי שמרוויחים יותר - מאוגדים יותר

סקר ועדי עובדים מגלה כי 19% מהשכירים בארץ מיוצגים בוועד, כאשר דווקא בעלי ההכנסה גבוהה מיוצגים בשיעור גבוה פי 5 מבעלי הכנסה נמוכה. הנתון המפתיע: 60% מאלה שאין להם ועד - כלל לא מעוניינים בו

ל-19% מהשכירים בארץ יש ועד שמייצג אותם, כאשר בעלי הכנסה גבוהה מיוצגים בשיעור גבוה פי 5 מבעלי הכנסה נמוכה. כך עולה מסקר שערך הלמ"ס בנושא ועדי עובדים לשנת 2012.

 

 

על פי הסקר, מבין כלל השכירים בישראל (בני 20 ומעלה), 50% מועסקים בחוזה אישי, 25% בהסכם קיבוצי ו-3% בסוג חוזה שאינו ידוע. 21% מועסקים שלא באחד מסוגי החוזים הללו. בתוך כך, ל-54% מהשכירים בהסכם קיבוצי יש ועד, ל-28% מהעובדים בחוזה אישי והסכם קיבוצי, ל-8% מהעובדים בחוזה אישי ול-5% מהעובדים ללא חוזה אישי או קיבוצי. 

 

עוד עולה, כי בעוד שבקרב בעלי שכר נמוך מ-3,000 שקל עומד שיעור המיוצגים על פחות מ-10%, בקרב בעלי שכר של 21,000-10,000 שקל מדובר ב-35%. בקרב בעלי שכר גבוה מ-21,000 שקל יורד שיעור המיוצגים ל-26%.


שכירים המיוצגים על ידי ועד עובדים, לפי הכנסה ברוטו מעבודה, שקל לחודש (למ"ס) (למ
שכירים המיוצגים על ידי ועד עובדים, לפי הכנסה ברוטו מעבודה, שקל לחודש(למ"ס)

 

בחלוקה לפי ענפים, 88% מהשכירים בענף החשמל והמים מיוצגים על ידי ועד עובדים, 45% מהשכירים בענף המנהל הציבורי, ל-31% בענף החינוך, ל-29% בשירותי בריאות ושירותי רווחה וסעד ול-18% מהשכירים בענף התעשייה. בענף הנדל"ן, פעילויות השכרה ושירותים עסקיים – 4% בלבד מהשכירים מיוצגים על ידי ועד. 

 

 

ועדי עובדים במקומות עבודה של שכירים, לפי ענף כלכלי, אחוזים (למ"ס) (למ
ועדי עובדים במקומות עבודה של שכירים, לפי ענף כלכלי, אחוזים(למ"ס)

 

כ-60% לא רוצים ועד

על פי הנתונים, לכ-1.8 שכירים אין ועד עובדים, כאשר רק 36% מתוכם מעוניינים בוועד, לעומת 59% שכלל אינם מעוניינים בוועד ו-5% שלא ידעו להשיב.

 

מבין השכירים המיוצגים, 75% ציינו כי הם מרוצים מתפקוד הוועד. עם זאת, רק כרבע (26%) מהשכירים המיוצגים שזכויותיהם הופרו בשנים האחרונות, פנו לוועד שייצג אותם. 38% פנו להנהלה במקום העבודה, 32% לא נקטו בשום אמצעי להגנה על זכויותיהם ו-4% פנו לבית משפט.

 

בסך הכל, 14% (כ-394 אלף איש) מהשכירים מעידים כי בשנים האחרונות הופרו זכויותיהם כעובדים במקום עבודתם הנוכחי, 56% זכויותיהם הופרו בתחום השכר, 22% בתחום ימי עבודה ושעות עבודה, 11% מסיבות של אי הפרשה לקרן פנסיה ו-8% מסיבות של אפליה על בסיס מין, דת, גזע וכדומה.

 

על פי דיווחי השכירים, תחום הפעילות השכיח ביותר של הוועד הוא שיפור רווחת העובדים כמו הטבות, הנחות ותלושי שי. 38% העידו כי הוועד אינו עוסק בתחום שיפור סביבת העבודה של העובדים ו-26% כי הוא לא עוסק תחום ההגנה על העובדים, כמו מניעת פיטורין והתנהגות שרירותית של המעסיק.

 

אז מי הגורם שהעובדים המיוצגים על ידי ועד, מעדיפים שייצג אותם אם ייתקלו בבעיה בשכר או בתנאי העבודה? 46% ציינו את הוועד או ארגון העובדים כמי שייצג אותם בפני הנהלת מקום העבודה, 26% מעדיפים גורם חיצוני כמו עו"ד או עמותות ו-24% מעדיפים לייצג את עצמם.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים